تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 22, 2023
16:11 چهارشنبه، 3ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143351

خوانساری: تراکنش های مرکز ملی تبادل اطلاعات از 8.5 میلیارد گذشت / اتصال بیش از 93 درصد دستگاه های دولتی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

رییس سازمان فناوری اطلاعات با اعلام اینکه خدمات بیش از 93 درصد دستگاه‌های دولتی بر روی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند قرار دارد، گفت: در سال گذشته، بیش از 5.2 میلیارد تراکنش در مرکز ملی تبادل اطلاعات به ثبت رسیده است که این میزان به 8.5 میلیارد تراکنش در سال جاری افزایش یافته است.
محمد خوانساری، رییس سازمان فناوری اطلاعات در نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با اشاره به این بیش از 93 درصد دستگاه‌های دولتی به صورت یکپارچه بر روی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند قرار دارد، گفت: کلیه متقاضیان می توانند با یک بار ورود و احراز هویت از کلیه خدمات دولتی موجود در این پنجره استفاده کنند. 
 
وی، با بیان اینکه مرکز ملی تبادل اطلاعات، میزبان تبادل سرویس‌های دولتی و بخش خصوصی است که 400 دستگاه دولتی و 359 شرکت در بخش خدمات عمومی دولت (PGSB) از خدمات موجود در این مرکز بهره می‌برند، افزود: در سال گذشته، بیش از 5.2 میلیارد تراکنش در مرکز ملی تبادل اطلاعات به ثبت رسیده است که این میزان به 8.5 میلیارد تراکنش در سال جاری افزایش یافته است.
 
خوانساری تصریح کرد: تلفیق خدمات در حوزه دولت و نظام بانکداری الکترونیکی، حلقه مفقوده‌ای است که ایجاد آن می‌تواند هر چه بیشتر دولت را به مثابه یک پلتفرم نزدیک کند و به تکمیل زنجیره ارزش در نظام بانکداری بپردازد. به عنوان مثال دسترسی به اطلاعات یک فرد در زمینه رفتارهای اجتماعی، چنانچه با دسترسی به اطلاعات وی در زمینه دریافت و پرداخت‌های مالی ترکیب شود، می‌تواند باب جدیدی را در خصوص اعتبارسنجی مشتری باز کند.
 
معاون وزیر ارتباطات همچنین ایجاد نوآوری در ارایه سرویس‌های بانکی را نیاز جدی این حوزه تلقی کرد و خاطرنشان کرد: روی آوردن به ارایه میکرو سرویس‌ها، گام موثری در راستای ایجاد نوآوری در سرویس‌های بانکی به شمار می‌رود. در همین راستا، ترکیب میکرو سرویس‌ها با یکدیگر، منجر به ارایه خدمات جدیدتری در نظام بانکداری الکترونیکی می‌شود که رضایت بسیاری از ذینفعان را به همراه دارد. 
 
وی با بیان اینکه مرکز ملی تبادل اطلاعات دارای توانمندی و آمادگی‌‌هایی است که می‌تواند از هر نوع پیشنهادی جهت ترکیب خدمات دولتی و بانکی با یکدیگر استقبال کند، افزود: بلوغ اکوسیستم نظام بانکی بالاتر از برخی حوزه‌های دیگر نظیر نظام سلامت است و کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال دولت که ذیل خود کارگروه پلتفرم‌ها را اداره می‌کند، این آمادگی را دارد تا مشکلات و موانعی که در مسیر رشد و توسعه نظام بانکداری الکترونیک وجود دارد را با تصویب مصوباتی که از درجه اهمیت بالایی نیز برخوردار است، هموار کند و عبور از مسیر کارگروه، سرعت بیشتری را برای ایجاد نوآوری در زنجیره ارزش نظام بانکداری الکترونیکی به همراه دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.