5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تحلیل بازار

تلفن همراه

فناوری

February 24, 2023
8:37 جمعه، 5ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143369

آینده 5G و 6G چه خواهد بود؟

ICTna.ir – رسانه تلکامز به طور دوره ای از اشخاص مختلف خبره دعوت می کند تا نظرات خود را در مورد مبرم ترین مسائل صنعت به اشتراک بگذارند. در این مقاله کالین بائر و راجر نیکولز، از Keysight Technologies، دیدگاهی به بازار موبایل ارائه می دهند:
iStock-1303511757-770x285.jpg
پیاده سازی شبکه های 5G به خوبی در حال انجام است، یک میلیارد اتصال در سال 2022 انجام شد، اما این صنعت در حال کاوش 6G است و این آینده چندان دوری نیست. 6G نسل بعدی شبکه‌های بی‌سیم است و با فناوری‌های مبتنی بر ابر که دسترسی به یک شبکه هوشمند و قابل برنامه‌ریزی را با سرعت بالاتر و تأخیر کمتر امکان‌پذیر می‌سازد، می‌تواند نحوه اتصال جهان را تغییر دهد. اگر 6G انتظارات را برآورده کند، می تواند به این معنی باشد که چیزهایی مانند خانه هوشمند و معرفی خودروهای خودران خیلی زودتر از آنچه انتظار می رفت به واقعیت تبدیل می شوند.
از 6G (و 5G) در سال 2023 (و بعد از آن) چه انتظاری داریم…
جن زی ها و جوانان نقطه شیرین 6G است 
تا به حال از بلک بری استفاده کرده اید؟ پس 6G برای شما مناسب نیست. این شبکه برای افرادی که در حال حاضر 25 سال به بالا هستند در حال ساخت و راه اندازی است. این افراد، بومی دنیای دیجیتال هستند و هیچ جایگزینی برای شرکت در گروه های مجازی یا اشتراک گذاری همه چیز به صورت آنلاین ندارند. در سال 2023 و پس از آن، انتظار می‌رود که بحث‌های بیشتری در مورد نحوه کسب درآمد از این نسل‌های جوان در 6G مشاهده شود.
6G جهانی از نظر جغرافیایی فراگیرتر را تقویت می کند؛ اما هزینه دارد 
مناطق روستایی و صنایع دورافتاده مانند راه‌آهن، حفاری فراساحلی یا استخراج معادن گسترده از اتصال پیشرفته 6G بهره خواهند برد. علاوه بر این، تأخیر بسیار کم شبکه باعث تسریع بیشتر در امور مالی با سرعت بالا خواهد شد. اما اینها و دیگر مزایای انقلابی 6G هزینه‌ای را به همراه خواهند داشت، زیرا این فناوری بسیار گران‌تر از نسل‌های قبلی خود خواهد بود. با توجه به این، می توانید انتظار تفاوت های فرزندخواندگی را داشته باشید.
فرکانس برای نوآوری بیشتر در شبکه به چالش ایجاد میکند
6G در راه است و در حالی که کار زیادی برای به فعلیت رساندن پتانسیل آن باقی مانده است، ما پهنای باند کافی برای تحقق آن داریم. اما این صنعت با کمبود طیف فرکانسی مواجه است که در نهایت به مانعی برای فناوری‌های آینده تبدیل خواهد شد. به این ترتیب، انتظار می رود دهه 2030 بر نوآوری های مخرب در حل چالش های طیف تمرکز کند تا به شبکه های آینده اجازه رشد دهد.
رشد 5G FR2 و mmWave
انتظار می رود شاهد رشد باندهای فرکانس 5G FR2 و mmWave در سال 2023 باشیم، اما هنوز هم ناکافی است. چرا؟ زیرا هنوز هم به بهبودهای بیشتر در استاندارد و همچنین کاهش مستمر در هزینه استقرار نیاز است.
قابلیت های Rel برای انتشار پتانسیل کامل 5G
با توجه به گسترش رو به رشد Rel-16 و استقرار زودهنگام قابلیت های Rel-17، انتقادات نابجای فعلی در مورد عدم برآورده کردن انتظارات از 5G در سال پیش رو شروع به کاهش خواهد کرد. اینها امکان تحقق کاملتر چشم انداز اصلی 5G را در سال 2023 فراهم می کند.
ITU ارقام را برای 6G Vision Work منتشر می کند
اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) ارقام رادیویی شایستگی 6G را به عنوان بخشی از کار بینایی ITU-R WP -5D 6G منتشر خواهد کرد. این زمینه را برای اهدافی فراهم می کند که صنعت باید به آن برسد تا مشخصات IMT-2030 مناسب باشد.
نگاه به جلوتر؛ ورود 6G دری را به روی اپراتورهای جدید شبکه تلفن همراه باز می کند
اپراتورهای سطح یک شبکه تلفن همراه در ایالات متحده از بازار نسبتاً با ثباتی برخوردار هستند، اما با ورود 6G این وضعیت در حال تغییر است. مشابه آنچه که Google Fiber شرکت را قادر ساخت تا وارد چشم انداز ISP شود، من فکر می کنم ما شاهد استفاده از آمازون، مایکروسافت یا یکی دیگر از اعضای Big Tech از 6G برای تبدیل شدن به اپراتور جدید شبکه تلفن همراه خواهیم بود.
المپیک: متاورس 
بازی های المپیک 2028 لس آنجلس از ویترین 6G در صحنه جهانی استقبال خواهد کرد. به عنوان یک شریک المپیک در سراسر جهان، انتظار دارید سامسونگ از استقرار 6G رونمایی کند که بخش مهمی از نحوه مصرف بینندگان از رویدادها خواهد بود. برای مثال، می توانید انتظار داشته باشید که یکی از دو مراسم افتتاحیه در متاورس اتفاق بیفتد.
متاورس همچنین در تجربه کاربری برجسته خواهد بود و طرفداران را قادر می سازد در برخی رویدادهای المپیک شرکت کنند. ما همچنین شاهد برخی ورزش‌ها و به‌طور بالقوه، ورزش‌های الکترونیکی خواهیم بود که المپیک 6G Metaverse را به موازات بازی‌های واقعی اجرا می‌کنند و حداقل یک مدال در metaverse اهدا می‌شود. همانطور که برندها از بازی های المپیک الهام می گیرند، موارد استفاده از 6G با توجه به اولین دیدگاه های واضح در سال 2028 افزایش خواهد یافت.
و چه چیزی را نباید انتظار داشت…
استانداردهای ایجاد شده
کار استانداردها در 6G در سال 2023 شروع نمی شود و احتمالاً در سال 2024 نیز شروع نمی شود. این چیز بدی نیست، 6G در حال تحقیق است و کارهای استانداردهای 5G زیادی وجود دارد که باید قبل از شروع اولین موارد مطالعه برای 6G تکمیل شود.
از سناریوهای موردی استفاده کنید
انتظار نداشته باشید که در سال 2023 در مورد سناریوی مورد استفاده قاتل 6G توافق شود، این امر زمان می برد و تا حدودی دور از ذهن است.
این یک نه به FR2 برای چین است
چین قبل از تخصیص طیف FR2 حداقل تا سال 2024 صبر خواهد کرد.
6G این پتانسیل را دارد که انقلابی در نحوه کار، زندگی و مصرف اطلاعات ما ایجاد کند. با آماده شدن برای شبکه 6G اکنون کسب و کارها می توانند اطمینان حاصل کنند که آماده استفاده از این فناوری جدید هستند و آینده را به واقعیت تبدیل می کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.