اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

February 24, 2023
8:54 جمعه، 5ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143370

قوانین جدید گیگابیت اتحادیه اروپا واکنش برانگیز خواهند بود

Europe-network-IoT-roaming-data-770x285.jpg
 
ICTna.ir – کمیسیون اروپا روز پنجشنبه مجموعه‌ای از ابتکارات جدید طراحی شده برای تقویت توسعه اتصال گیگابیتی را آغاز کرد، اما در حالی که صنعت مخابرات، برخی از اقدامات را تحسین می‌کند، برخی از این قواعد ممکن است کمتر محبوب باشند و با چالشهایی مواجه شوند.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، آخرین اقدامات بروکسل شامل شروع بحث بسیار چالش برانگیز در مورد سرمایه گذاری در حوزه زیرساختی است. اساسا، آخرین تلاش آن برای کمک به شرکت های بزرگ فناوری در ساخت شبکه هایی است که ترافیک آنها را حمل می کند. اما دو طرح جدید گیگابیتی را نیز ارائه کرده است : قانون زیرساخت گیگابیت و یک پیش نویس توصیه گیگابیت، که هر دو در ماه‌های آینده سهم خود را ادا خواهند کرد و بسیار مناقشه بر انگیز خواهند بود.
 
قانون زیرساخت گیگابیت در جهت کاهش خط قرمزی است که اغلب در مسیر راه اندازی شبکه قرار می گیرد. در صورت تصویب این قانون در پارلمان و شورای اروپا، این قانون جایگزین دستورالعمل کاهش هزینه پهنای باند 2014 خواهد شد. اصول کلیدی آن ساده سازی و دیجیتالی کردن فرآیند اخذ مجوز برای راه اندازی شبکه است. برای بهبود هماهنگی عملیات عمرانی بین اپراتورهای شبکه در مورد نصب کانال ها، داکت ها، دکل ها و غیره و اطمینان از دسترسی طرف های مربوطه؛ با تصویب این قانون اجباری میشود که تمام ساختمانهای جدید یا با بازسازی اساسی، به فیبر دسترسی داشته باشند.
 
کمیسیون توضیح داد: «به لطف قوانین جدید، اپراتورها می‌توانند به سرعت شبکه‌ها را از طریق روش‌های ساده، دیجیتالی و کم‌هزینه‌تر مستقر کنند».
 
 
GSMA به سرعت بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن اقدامات کمیسیون، از جمله استقبال از قانون زیرساخت گیگابیتی پیشنهادی، که به گفته جان گیوستی، مدیر ارشد نظارتی در GSMA، «به عنوان یک ابزار مؤثر پاناروپایی برای تسریع عمل خواهد کرد، منتشر کرد. این چیزی است که وعده گسترش شبکه با کاهش موانع اداری و هزینه ها را میدهد.
 
گیوستی همچنین چندین پاراگراف را به راه‌اندازی مشاوره شبکه اتحادیه اروپا اختصاص داد و بدون اینکه نام گوگل، فیس‌بوک، آمازون، نتفلیکس، اپل و دیگران را ذکر کند، دوباره به ما یادآوری کرد که تعداد انگشت شماری از شرکت‌ها بیش از نیمی از ترافیک شبکه‌های اروپایی را تولید می‌کنند،
 
رشد تصاعدی در این ترافیک مستلزم سرمایه گذاری بیشتر در شبکه است. ما معتقدیم که عادلانه است که شرکت‌هایی که بیشترین حجم ترافیک را در شبکه‌های اروپا ایجاد می‌کنند باید به سرمایه‌گذاری زیرساختی مورد نیاز کمک کنند.
 
با این حال، بدنه صنعت از پرداختن به ابتکار دیگر کمیسیون اروپا، یعنی پیش نویس توصیه Gigabit، که احتمالا بحث برانگیزترین عنصر اعلامیه آن است، غفلت کرد.
 
به گفته خود کمیسیون، "پیش نویس توصیه گیگابیت بر ارائه راهنمایی به مقامات نظارتی ملی (NRA) در مورد شرایط دسترسی به شبکه های اپراتورهایی غالب، تمرکز دارد." این سازمان به دنبال خاموش کردن شبکه‌های قدیمی در دو تا سه سال آینده و ترویج استقرار سریع شبکه گیگابیتی است و یکی از راه‌های انجام این کار از طریق ارتقای انعطاف‌پذیری قیمت‌گذاری برای دسترسی به شبکه‌ها، ضمن حفظ رقابت پایدار است".
 
به نظر می‌رسد این عبارت نشان می‌دهد که اظهارات ECTA که ماه گذشته علیه نسخه فاش‌شده سند انتقاد کرد، درست بود چرا که به درستی حدس زد که بروکسل مایل است تعهدات کنترل قیمت عمده‌فروشی اپراتورهای فعلی را به منظور ارتقای عرضه گیگابیت کاهش دهد.
 
 
کمیسیون اروپا به طور طبیعی بر روی اصل "خدمات بهتر ارائه شده از طریق شبکه های با کیفیت بالا و قیمت های مقرون به صرفه" تمرکز دارد که انگیزه را از برخی اپراتورها و سرمایه گزاران برای کار جدید سلب میکند. 
 
شاید به همین دلیل است که GSMA در حال حاضر چیزی برای گفتن در این مورد ندارد.
 
کمیسیون اروپا پیش نویس توصیه را برای مشاوره دو ماهه به رگولاتورهای اروپایی (BEREC) ارسال کرده است و پس از آن، توصیه نهایی خود را تصویب خواهد کرد.
 
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.