بانکداری و پرداخت الکترونیک

پست

February 25, 2023
14:22 شنبه، 6ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143388

مدیرعامل پست بانک ایران عنوان کرد: پرداخت حدود 7 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش ICT در 9 ماهه اول امسال

مدیرعامل پست بانک ایران با اشاره به ماموریت توسعه ای و تخصصی این بانک، از امضای تفاهم نامه با مسئولان پارک پردیس و منطقه ویژه اقتصادی پیام برای ارائه خدمات به فعالان این بخش، خبر داد.
بهزاد شیری مدیرعامل پست بانک ایران در گفت و گو با خبرنگار مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره پرداخت تسهیلات به فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به کل تسهیلات پرداختی در 9 ماهه اول سال جاری، گفت: 25 درصد این تسهیلات در 9 ماهه سال جاری به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت شده است که نسبت به 9 ماهه سال گذشته 5 درصد، افزایش داشته است.
 
شیری مبلغ تسهیلات پرداختی به حوزه ICT در 9 ماهه سال جاری را شش هزار و 800 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در سال گذشته 29 درصد ضمانت نامه‌های صادر شده به حوزه ICT مرتبط بود، اما این آمار در 9 ماهه سال جاری درحالی به 38 درصد ضمانت نامه‌های صادره رسیده است که مبلغ ضمانت نامه‌های صادره در این مدت، دو هزار میلیارد تومان اعتبار داشته است.
 
وی با تاکید به اینکه پست بانک در حوزه ICT به عنوان بانک عامل بند الف تبصره 18 بودجه است، تصریح کرد: بر همین اساس برای 180 طرح به مبلغ 630 میلیارد تومان تسهیلات مصوب شده که تاکنون 330 میلیارد تومان آن در قالب تسهیلات با سود 10 درصد پرداخت شده است.
شیری با اشاره به تشکیل اداره کل تامین مالی طرح‌های  نوآورانه خاطرنشان کرد: این اداره کل متولی پرداخت تسهیلات بندالف تبصره 18 در بخش ویژه ارتباطات و فناوری اطلاعات است که بر اساس نیاز برای فعالان این بخش، بسته های ویژه ای طراحی می کند و بر اساس این بسته ها به فعالان حوزه تسهیلات پرداخت، می‌شود.
 
مدیرعامل پست بانک به نشست با فعالان حوزه ICT در پارک علم و فناوری پردیس و استان البرز اشاره کرد و ادامه داد: در این نشست با اعلام خدمات ارائه شده به فعالان این بخش، تفاهم نامه ای نیز با مدیریت پارک پردیس به امضا رسید که بر اساس آن با معرفی پارک و ضمانت صندوق نوآوری پارک، برای فعالان پرداخت تا پنج میلیارد تومان پذیرفته می‌شود که تاکنون 12 طرح تسهیلات دریافت کرده‌اند و تعدادی نیز در نوبت دریافت قرار دارند.
 
وی با اشاره به امضای تفاهم نامه‌ای با منطقه ویژه اقتصادی پیام افزود: بر این اساس مقرر شد شعبه‌ای از صندوق نوآوری پردیس در منطقه ویژه اقتصادی پیام مستقر شود و تسهیلاتی که به فعالان پردیس و سایر شرکت‌های دانش بنیان پرداخت می‌شود به همان شیوه نیز در منطقه ویژه اقتصادی پیام ارائه شود.
وی افزود: بر اساس تفاهم نامه های منعقد شده به شرکت های معرفی شده خدماتی مانند تسهیلات، خدمات ارزی، ضمانت نامه ها و خدمات بانکی، ارائه می‌شود.
 
مدیرعامل پست بانک ایران تصریح کرد: واحدی از اداره کل تامین مالی نوآورانه در صندوق نوآوری و شکوفایی راه اندازی شده است و برنامه داریم با موافقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات واحد دوم این اداره کل هم به صورت شعبه ویژه ICT در این وزارتخانه راه اندازی کنیم.
 
شیری درباره تصویب اساسنامه پست بانک در شورای پول و اعتبار نیز توضیح داد: در حدود دو ماه گذشته اساسنامه این بانک در شورای پول و اعتبار با قابلیت بانک توسعه ای و تخصصی ICT مصوب شد که بعد از تصویب نهایی دولت، اجرایی می‌شود.
مدیر عامل پست بانک ایران، مزایای تصویب بانک تخصصی و توسعه ای را بالا بودن حد مقرر بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات، کاهش ذخیره قانونی بانک‌ها در بانک مرکزی و ملاحظات خاص برای افزایش سرمایه، اعلام کرد.
 
وی تصویر متصور از پست بانک ایران در سال 1414 را یک بانکداری خرد و شرکتی دانست و افزود: برنامه داریم در این چشم انداز یک بانکداری کاملا آنلاین و بدون حضور فرد در حوزه ارائه خدمات به مشتریان خرد داشته باشیم و در حوزه بانکداری شرکتی، خدمات تخصصی، آنلاین و حضوری ارائه شود که این برنامه تا 1404 طراحی شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.