اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

فناوری اطلاعات

February 25, 2023
22:39 شنبه، 6ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143422

وودافون و Altice مجوز اتحادیه اروپا برای سرمایه گذاری FTTH آلمان را دریافت کردند

ICTna.ir – کمیسیون اروپا به طرح مشترک وودافون و Altice برای صرف میلیاردها یورو برای ایجاد زیرساخت مشترک فیبر به خانه یا همان اف تی تی اچ، در آلمان چراغ سبز نشان داد.
 
Fibre-Network-Broadband-Fast-600x285.jpg
 
به گزارش گروه اخبار خارچی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، تأیید بروکسل اساساً یک مهر تایید کلی و سیاسی است. کسب‌وکار جدید نیاز به رعایت برخی قوانین ادغام را خواهد داشت، زیرا یک شرکت سهامی خاص است، اما کمیسیون ارروپا تنها چند هفته بعد از ارائه درخواست شرکت‌ها برای مجوز دادن به آن، این چراغ سبز را نشان داد. 
 
هنگامی که وودافون و Altice برنامه خود را برای ایجاد یک شرکت فیبرنوری مشترک، با سرمایه گذاری نصف به نصف متعهد شدند، اعلام داشتند تعهد میکنند تا 7 میلیارد یورو برای عرضه FTTH هزینه کنند، آنها این موضوع را در اکتبر سال گذشته اعلام کردند، بازار ارتباطات آلمان در آن زمان بسیار داغ به نظر می رسید. اما زمانه و شرایط حالا کمی تغییر کرده است.
 
پاییز گذشته، همه هنوز در مورد انبوه عرضه کنندگان شبکه فیبر در آلمان، از جمله برند پرطرفدار helloFiber، با حمایت Liberty Global Ventures و InfraVia Capital Partners، بسیار هیجان‌زده بودیم. HelloFiber در ماه اوت شروع به کار کرد، اما معلوم شد که توسعه شبکه آن بسیار کوتاه مدت بوده است. ماه گذشته، شرکت مادر لیبرتی نتورکز آلمان، با استناد به عوامل کلان اقتصادی – هزینه سرمایه – و کمبود ظرفیت ساخت و ساز، فاش کرد که دیگر در بازار ارتباطات سرمایه گذاری نخواهد کرد.
 
از سوی دیگر، چند هفته بعد، گلاسفاسر دیرکت، پس از اینکه سرمایه‌گذار اصلی آن، گروه جان لینگ متعلق به KKR، تصمیم گرفت سرمایه‌گذاری در فیبر آلمان را متوقف کند، درخواستی را برای شروع روند ورشکستگی ارائه کرد. عملیات در Glasfaser Direkt ادامه دارد، که در مورد یافتن یک سرمایه‌گذار جدید تقاضاها و تحرکات مناسبی ایجاد می‌کند، اما در مورد توانایی آن در انجام این کار، علامت سوال جدی وجود دارد.
 
همه اینها به این معنی است که وودافون و JV Altice در فضای متفاوتی با شرایطی که در تابستان گذشته در حال بررسی جزئیات همکاری خود بودند، فعالیت خواهند کرد.
 
با این حال، در حالی که سرمایه گذاری چند میلیارد یورویی فایبرکو ممکن است آنطور که شرکت های مادرشان انتظار داشتند پیش نرود، اما در هر حال این شرکت نسبت به بسیاری از سازندگان فیبر دیگر برتری دارد.
 
وودافون ردپای و جایگاهی قوی در بازار پهنای باند آلمان دارد و راه اندازی FTTH اساساً به عنوان ارتقاء شبکه کابلی آن عمل می کند، زیرساختی که با خرید Unitymedia لیبرتی گلوبال در سال 2018 به دست آورد. JV قصد دارد 80 درصد 7 میلیون خانه هدف را پوشش دهد. 
 
این موضوع، همان بحث همیشگی را زنده میکند که استقرار FTTH واقعا یک گرین فیلد و محیط امن سرمایه نیست. چیزی که در سرمایه گذاری FTTH در ایران کمتر در مورد آن صحبت میشود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.