5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تحلیل بازار

تلفن همراه

فناوری

February 26, 2023
8:49 یکشنبه، 7ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143424

با MWC2023: واقعا 5G چه فایده‌ای دارد؟

 
ICTna.ir – از آنجایی که صنعت مخابرات در حال آماده شدن برای همایش جهانیش در بارسلونا است، فشار برای ارائه بازده سرمایه گذاری های 5G بیشتر از همیشه است.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از اینفورما، اریکسون، این وندور سوئدی، در پیش‌اجرای کنگره جهانی موبایل، موضوع اصلی گردهمایی بزرگ امسال را با تمرکز بر نحوه انتظارش از 5G برای "سود حداکثری" اعلام کرد. به نظر می رسید اریکسون کاملاً آگاه است که مشتریانش در این مرحله از چرخه به جریان های درآمدی جدید بیشتری امیدوار خواهند بود.
 
5G-money-dollars-business-770x285.jpg
 
با گذشت چهار سال از عصر 5G، این فناوری هنوز در تلاش برای یافتن هویت است. 3G آغاز معرفی داده های تلفن همراه بود که در 4G بالغ شد، اما 5G اصلاً چیست؟ ما این سوال را مدام با افراد مختلف مطرح میکنیم و هر بار پاسخ متفاوتی دریافت میکنیم.
 
بله، 5G پهنای باند سیار سریع‌تری را ارائه می‌کند، اما همچنان کمبود موارد استفاده وجود دارد که به پهنای باند بیشتری نسبت به 4G نیاز دارد. اینترنت اشیا با 5G ادغام شد، اما به عنوان یک مفهوم برای دهه ها وجود داشته است و همانطور که آخرین حرکت کوالکام نشان می دهد ، هنوز به عنوان یک پیشنهاد تجاری سعی میکند خود را پیدا کند.
 
جدیدترین فناوری مرتبط با 5G «تأخیر بسیار کم» است که زمان انتقال داده ها از نقطه A به B را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. در اصل این فرصت‌های جدیدی را به وجود می‌آورد، اما اگر اپراتورهای بزرگ اروپایی راهبر باشند، MWC بار دیگر موارد استفاده آرمان‌شهری، اما خاص، در امتداد خطوط جراحی از راه دور، ماشین‌های حساس، و جهان‌های موازی مجازی را به نمایش می‌گذارد. ولی اینها چقدر واقعا در زندگی ما جا پیدا کرده و خواهند کرد؟
 
ما انتظار داریم یکی از رایج‌ترین پاسخ‌ها به سؤال وجودی 5G این باشد که همه چیز را به همه چیز متصل کنیم. این همه خوبی این فناوری میتواند باشد، اما به چه منظور؟ از طریق خرید Vonage، اریکسون شرط می‌بندد که جامعه توسعه‌دهندگان گسترده‌تر در نهایت به این سوال پاسخ خواهند داد، زمانی که بتوانند به شبکه دسترسی پیدا کنند، اما انجام آن سال‌ها طول می‌کشد.
 
بنابراین یک موضوع اساسی MWC 2023 نیاز به صبر است. نسل‌های جدید فناوری تلفن همراه همیشه توسط بازاریاب‌های ناامید بیش‌ازحد تبلیغ می‌شوند که به ناچار منجر به یک نقطه اوج می‌شود. به نظر می رسد از زمانی که 5G برای اولین بار رونمایی شد، در حال گذر از ناامیدی بوده ایم و امید همه افرادی که در بارسلون جمع شده اند این باشد که صعود به شیب روشنگری اکنون به خوبی در حال انجام است.
 
Hype-cycle.jpg
 
شواهدی برای حمایت از این امید وجود دارد. به نظر می‌رسد که دسترسی بی‌سیم ثابت به‌ویژه در کشورهای توسعه‌یافته‌تر مانند ایالات متحده، در حال افزایش است. فضای شبکه های خصوصی شاهد اقدامات زیادی است، زیرا هویت B2B 5G همچنان در حال شکل گیری است. با این حال، مشکل این بازاریابان این است که موارد استفاده تجاری خیلی هیجان انگیز نیستند و البته با بی تفاوتی مصرف کنندگان مواجه می شوند.
 
حتی ادعاهای مختلف در مورد بهره وری و اتوماسیون بیشتر دیگر کسل کننده هستند. در غیاب رشد ARPU، آنها شکل دیگری از بازده سرمایه گذاری 5G را برای MNOها نشان می دهند، اما صرفه جویی های وعده داده شده در opex تا حد زیادی با افزایش تقاضا در شبکه جبران می شود. به همین دلیل است که صحبت های زیادی در مورد مداخلات بخش عمومی در نمایشگاه و همچنین سایر طرح های بالقوه افزایش حاشیه مانند Open RAN و ابر عمومی وجود خواهد داشت.
 
ارتباط ناکارآمد مخابرات با فناوری های بزرگ، مذاکرات در نمایشگاه را مخدوش می کند. از یک سو اپراتورهای اروپایی اصرار دارند که به عنوان منبع اصلی ترافیکی که در شبکه های خود حمل می کنند، فناوری بزرگ ایالات متحده باید در هزینه ساخت و نگهداری آنها سهیم باشد. از سوی دیگر، آنها به طور فزاینده ای به شرکت هایی مانند AWS برای درک پتانسیل 5G متکی هستند. 
 
مشکل دیگر در اتاق ژئوپلیتیک خواهد بود. رویداد سال گذشته مصادف با حمله روسیه به اوکراین بود. حداقل در زمینه مخابرات، به نظر می‌رسد که ایالات متحده مصمم است وضعیت مشابهی را بر چین تحمیل کند، بنابراین اجماع جهانی و همکاری مورد نیاز برای کارکرد فناوری تلفن همراه را تضعیف می‌کند. ما انتظار داریم که شرکت‌هایی مانند هوآوی یک بار دیگر موضعی سرکش داشته باشند، اما حضور شرکت‌های چینی در قاره‌ای که به طور فزاینده‌ای از آنها دوری می‌کند، فضای متناقضی به بار آورده است.
 
در حالی که ما هنوز در حال تلاش برای یافتن دقیق هدف 5G هستیم، به نظر می رسد مطمئن هستیم که از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است، بنابراین از سیاسی شدن روزافزون آن اطمینان می دهیم. این مورد حتی در مورد 6G بیشتر خواهد بود، که بحث در مورد آن در نمایشگاه می تواند به عنوان شاهدی باشد که نشان می دهد ما در حال حاضر از 5G گذشته و به فناوری نسل بعدی نگاه می کنیم.
 
شاید 5G نیازی به نکته نداشته باشد. در واقع، استدلال خوبی وجود دارد مبنی بر اینکه صحبت از سرعت گیگابیتی به طور کلی ساده انگارانه و غیر سازنده است. محیط مخابراتی پیچیده‌تر از همیشه است، که تعریف آن را بسیار چالش‌برانگیز می‌کند و برای اکثر افراد و شرکت‌هایی که هفته آینده در MWC شرکت خواهند کرد، هدف 5G صرفاً ایجاد فعالیت تجاری است. اگر درک بهتری از نحوه دستیابی به آن داشته باشیم، نمایش و 5G را می توان یک موفقیت در نظر گرفت. اما این یک "اگر" بزرگ است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.