رسانه‌های اجتماعی

February 26, 2023
14:32 یکشنبه، 7ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143445

یوتیوب به‌مثابه یک شرکت مستقل و ارزشمند

در مقایسه با توجهاتی که به بازگشت «باب ایگر» به دیزنی و کناره‌گیری «رید هستینگز» از مدیرعاملی نتفلیکس شد، خبری که روز شانزدهم فوریه درباره کناره‌‌گیری سوزان وجسیکی از مدیرعاملی یوتیوب بعد از ۹ سال منتشر شد، چندان توجه رسانه‌ها را جلب نکرد. این موضوع نشانه دو چیز است؛ اول اینکه چقدر توجه تحلیل‌گران وال‌استریت و فعالان صنعت سرگرمی به یوتیوب کم است، با وجود آنکه این سرویس حالا در صنعت پلتفرم‌های ویدئویی جهان زبانزد است؛ دوم اینکه یوتیوب چقدر تحت‌الشعاع نوسانات و لرزش‌های ستون‌های امپراتوری شرکت مادر خود یعنی آلفابت قرار دارد. ساندار پیچای، رئیس تحت فشار این شرکت، این روزها در جبهه‌های مختلفی در حال مبارزه است؛ از تلاش مایکروسافت برای کسب سهم بیشتر از بازار جست‌وجوی اینترنتی به کمک چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT گرفته تا مواجهه با فعالان ضدانحصار‌طلبی و دادگاه عالی. به همین دلیل است که به نظر می‌رسد مسائل و اتفاقات مربوط به یوتیوب در حاشیه هستند و چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند.
 
 
این موضوع به سوزان وجسیکی لطمه می‌زند. تصمیم او برای واگذاری مسوولیتش به یکی از معاونان یوتیوب، یعنی نیل موهان، ممکن است یوتیوب را به موفقیت نرساند. ترکیبی از رکود بازار تبلیغات و رقابت با اپلیکیشن محبوب اشتراک‌گذاری ویدئوی کوتاه تیک‌تاک، باعث شده است که یوتیوب دومین فصل متوالی کاهش درآمد سالانه تبلیغات خود را تجربه کند. با این وجود یوتیوب با مدیریت سوزان وجسیکی، آن‌قدر با چشم‌انداز سرگرمی خود یکپارچه شده که برای بسیاری به مجموعه‌ای از کتابچه خودآموز، کتاب آشپزی، راهنمای مراقبت از کودک، جعبه شانس، مربی یوگا، کانال خبری، ابزار وقت‌گذرانی و سرگرمی تبدیل شده است. این سرویس ۶/ ۲ میلیارد نفر کاربران فعال ماهانه و الگوی درآمد اشتراکی ساده، اما موثری دارد که میلیون‌ها نفر تولیدکننده محتوا برای کسب درآمد به آن وابسته هستند. این سرویس در واکنش به تیک‌تاک، YouTube Shorts را ارائه کرد که به‌طور متوسط ۵۰ میلیارد بازدید روزانه دارد.
 
اطلاعاتی که در هفته گذشته توسط «بندیکت اونز» گزارشگر حوزه تکنولوژی منتشر شد، به خوبی نشان داد که این پلتفرم چقدر از مرزهای یک شبکه اجتماعی مبتنی بر ویدئو فراتر رفته و بیشتر به جریان اصلی و مهمی در حوزه تولید محتوا تبدیل شده است. در آمریکا، اخیرا سهم یوتیوب از تماشای برنامه‌های تلویزیونی از نتفلیکس پیشی گرفته است. تخمین‌های بندیکت اونز نشان می‌دهد مبلغی که در سال گذشته یوتیوب به تولیدکنندگان محتوای خود‌ پرداخت، تقریبا برابر با مبلغی است که نتفلیکس برای تولیدات هزینه‌بر خود صرف می‌کند. ستارگان و سلبریتی‌های یوتیوبی هم جایگاه و وضعیتی مشابه رقبای خود در نتفلیکس دارند.
 
در این میان نیروی عظیم و متحول‌کننده تبلیغات سودآور و پیش‌برنده است. اگرچه فروش ۲۹ میلیارد دلاری تبلیغات یوتیوب در سال گذشته، تقریبا برابر یک‌دهم درآمدهای آلفابت بود، اما بررسی‌های ریچارد براتون از شرکت تحقیقاتی Ampere Analysis نشان می‌دهد که آنها مقیاس یکسانی از بازار ۱۴۰ میلیارد دلاری تبلیغات تلویزیونی جهان دارند. علاوه بر این‌ها، یوتیوب به دلیل داشتن محتوای اختصاصی خودش در حوزه موسیقی و پادکست رقیبی برای اسپاتیفای به حساب می‌آید، مانند تلویزیون‌های کابلی در یوتیوب‌تی‌وی برنامه‌های تلویزیونی را ارائه می‌کند و مانند آمازون و اپل، برای استفاده از سرویس‌ پخش آنلاین خود حق اشتراک دریافت می‌کند. این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، یوتیوب حتی برای حق پخش زنده مسابقات فوتبال آمریکایی در روزهای یکشنبه ۱۴میلیارد دلار دریافت می‌کند. به‌طور خلاصه، یوتیوب در تلاش است تا به دری برای ورود به دنیای ویدئوهای منتشر شده روی نمایشگرهای کوچک تبدیل شود؛ از کلیپ‌های تولیدشده توسط کاربران گرفته تا پخش آنلاین و پخش زنده مسابقات ورزشی.
 
یوتیوب انقلابی در صنعت سرگرمی ایجاد کرد و الگوی تجاری آن، درآمدزایی و سودآوری خوبی برای گوگل و در سال‌های اخیر آلفابت به دنبال داشت. با این اوصاف آلفابت باید توجه کاملی به یوتیوب داشته باشد و آزادی عمل بیشتری برای تجربه مدل‌های اشتراکی جهت درآمدزایی بیشتر به آن بدهد. حالا و در شرایطی که شراکت مایکروسافت با استارت‌آپ هوش مصنوعی OpenAI – که سازنده چت‌بات ChatGPT است- رهبری آلفابت بر بازار جست‌وجوی آنلاین را به خطر انداخته، شاید بهتر است این غول تکنولوژی به فکر استقلال یوتیوب به عنوان یک شرکت باشد؛ اتفاقی که می‌تواند سیگنال قدرتمندی برای رقبا باشد. ارزش یوتیوب به عنوان یک شرکت سهامی عام مستقل می‌تواند خیره‌کننده باشد. فروش تبلیغات یوتیوب بدون احتساب درآمد حاصل از حق اشتراک ۸۰ میلیون کاربر سرویس‌های موسیقی و پادکست آن، نزدیک به درآمد ۳۲ میلیارد دلاری نتفلیکس است. در همین راستا، لارا مارتین از بانک سرمایه‌گذاری  Needham تخمین می‌زند که یوتیوب دست‌کم ارزشی برابر ۳۰۰میلیارد دلار خواهد داشت که به اندازه کمی بیشتر از نصف ارزش دیزنی و دو برابر ارزش بازار نتفلیکس است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.