تحلیل بازار

تلفن همراه

February 26, 2023
16:28 یکشنبه، 7ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143455

برخی فروشندگان گوشی نمی‌فروشند

طی روزهای اخیر و با نوسانات شدید نرخ ارز، بازار گوشی تلفن همراه به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و بسیاری از واحدهای عرضه موبایل دچار رکود شده‌اند.
هنگام مراجعه حضوری به برخی از واحدها با این جواب مواجه می‌شوید که “فعلا فروش نداریم" و برخی از واحدهایی که در فضای مجازی صفحاتی دارند هم اعلام کرده‌اند که فعلا خرید و فروش انجام نمی‌شود و از سوی دیگر قیمت‌ها نیز به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند.
 
حتی بسیاری از سایت‌هایی که در زمینه فروش محصولات دیجیتال و تلفن همراه فعالیت دارند نیز بسیاری از انواع گوشی‌های خود را ناموجود اعلام کرده‌اند.
 
موبایل فروشان هم در مغازه‌هایشان حضور دارند و چشم به راه مشخص شدن وضعیت نرخ ارز و بازار نشسته‌اند، اما بازار آنها عملا راکد و در کما است. نه خود گوشی چندانی برای عرضه دارند و نه مردم در این شرایط که قیمت‌ها ثبات ندارد برای خرید گوشی اقدام می‌کنند.
 
بررسی میدانی، از بازار موبایل فروشان پاساژ “ارگ” کرمانشاه به عنوان یکی از بازارهای اصلی خرید و فروش موبایل شهر بیانگر همین وضعیت است و تعدادی از مغازه‌ها فعلا فروش چندانی انجام نمی‌دهند.
 
دلیل این امر نیز نگرانی آنها از عدم تامین گوشی در روزهای آینده است، زیرا هم شرکت‌های اصلی محدودیت عرضه گوشی دارند و هم قیمت‌ها به روز بالا می‌رود و با افزایش قیمت‌ها امکان جایگزین کردن کالاهای جدید به راحتی میسر نیست.
 
اگر همین حالا سرغ یک مغازه بروید و سوال کنید با حدود ۱۰، ۱۲ میلیون تومان چه گوشی می‌شود در بازار خرید، اکثرا گوشی‌های دست دوم را به شما پیشنهاد می‌دهند.
 
بررسی‌ها نشان می‌دهد اکنون گوشی‌های پرطرف‌دار در بازار از ۱۳ تا ۲۱ میلیون تومان قیمت دارند که عمدتا در دسته سامسونگ و شیائومی ‌هستند و این در حالیست که این محدوده قیمتی تا دو هفته قبل بین ۹ تا ۱۷ میلیون تومان بوده است.
 
بنا به گفته مغازه‌داران، طی یک هفته‌ای که از ابتدای اسفند می‌گذرد قیمت انواع گوشی بین یک تا پنج میلیون تومان افزایش یافته و در برخی روزها قیمت گوشی به صورت روزانه دو تا سه میلیون افزایش داشته است.
 
در این بین گوشی‌های برند “اپل” بیشترین افزایش قیمت را داشتند و اکنون اکثر انواع آن بیش از ۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد و برخی از مدل‌های اپل در همین یک هفته اخیر تا ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشتند.
 
برخی از مدل‌های بالای سامسونگ نیز در همین یک هفته تا هفت میلیون تومان افزایش قیمت داشتند و هرچقدر مدل گوشی پایین‌تر بوده، افزایش قیمت آن نیز کمتر است.
 
وقتی که قیمت‌ها روزانه تغییر می‌کند، بازاریان نیز فروش خود را متوقف می‌کنند، زیرا چنانچه امروز گوشی بفروشند طی روزهای آینده باید با سرمایه بیشتری گوشی جدید تهیه کنند.
 
در کنار گرانی و عدم عرضه گوشی کافی در بازار، خریداران نیز به دلیل التهاب کنونی تمایل چندانی برای خرید گوشی ندارند و اکثر مغازه‌ها خالی از مشتری هستند و این وضعیت در مجموع منجر به رکود بازار شده است.
 
به گفته رییس اتحادیه رایانه و انفورماتیک کرمانشاه وضعیت کنونی بازار گوشی تلفن همراه کساد است و بسیاری از واحدها موجودی گوشی چندانی ندارند.
 
شمس‌الله امیری با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز سرمایه در گردش واحدهای عرضه گوشی تلفن همراه را هر روز کاهش می‌دهد، گفت: عمده این واحدها سرمایه چندانی در اختیار ندارند تا گوشی بخرند و عرضه کنند و دیگر نمی‌توانند مانند گذشته روزانه و به تعداد بالا خرید کنند، از همین رو تقریبا فلج شده‌اند.
 
وی دلیل اصلی عدم عرضه گوشی از سوی برخی واحدها را محدودیت موجودی آنها دانست و خاطرنشان کرد: شرکت‌های تامین کننده گوشی هم دیگر به روال سابق گوشی را برای مغازه‌داران تامین نمی‌کنند.
 
رییس اتحادیه رایانه و انفورماتیک کرمانشاه همچنین از افزایش قابل توجه قیمت گوشی تلفن همراه طی حدود یک ماه اخیر خبر داد که حدود ۳۰ درصد بوده است و یادآور شد: اگر امروز مغازه‌داری یک گوشی تلفن همراه را بفروشد، فردا باید آن را با قیمت بیشتری خریداری و موجود کند که پشتوانه مالی این کار را ندارد.
 
امیری از کاهش خرید گوشی تلفن همراه از سوی مردم هم خبر داد و اضافه کرد: با بالا رفتن قیمت‌ها مردم توان خرید گوشی را ندارند. به علاوه اگر کسی هم قصد خرید دارد دست نگه داشته تا وضعیت نرخ ارز و به تبع آن بازار به ثبات برسد.
 
وی با بیان اینکه عدم تقاضا از سوی مردم نیز به کسادی بازار تلفن همراه دامن زده، ادامه داد: برخی مغازه‌داران این روزها گوشی را تنها با دو درصد سود می‌فروشند تا بتوانند در این بازار سخت رقابت کنند.
 
رییس اتحادیه رایانه و انفورماتیک کرمانشاه با ابراز امیدواری نسب به ایجاد ثبات در بازار ارز و تبع آن بازار تلفن همراه و با بیان این مطلب که واحدهای صنفی عرضه گوشی اکنون در شرایط سختی هستند، گفت: هم اکنون حدود ۱۵۰ واحد صنفی مجاز عرضه گوشی تلفن همراه در کرمانشاه داریم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.