اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 27, 2023
12:42 دوشنبه، 8ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143485

انتقاد تند موزیلا از ابزارهای حریم خصوصی داده‌ها در گوگل‌ پلی

نتایج مطالعه‌ی موزیلا نشان می‌دهد بازی‌ها و برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی، ازجمله متخلف‌ترین اپلیکیشن‌های پلی‌استور ازنظر حریم‌خصوصی هستند.
موزیلا اخیراً نتایج مطالعه‌ی خود را درمورد سیستم برچسب‌گذاری حریم‌خصوصی فروشگاه گوگل‌پلی منتشر و به‌شدت از آن انتقاد کرد. توسعه‌دهنده‌ی فایرفاکس متوجه شد تفاوت‌های بسیار زیادی بین آنچه توسعه‌دهندگان برنامه‌ها در پلی‌استور اعلام می‌کنند با خط‌مشی رازداری هر برنامه یا سرویس وجود دارد.
 
برخی از بزرگ‌ترین برنامه‌های متخلف پلی‌استور براساس مطالعه‌ی موزیلا Minecraft، Hitman Sniper، Grand Theft Auto: San Andreas، Need For Speed: Most Wanted، Monument Valley و غیره هستند.
در تحلیل موزیلا برنامه‌های بزرگ رسانه‌های اجتماعی نیز عملکرد ضعیفی از نظر رعایت حریم‌خصوصی داشتند که ازجمله می‌توان به فیسبوک، اسنپ‌چت و توییتر اشاره کرد. این درحالی است که گوگل کروم، یوتیوب، تیک‌تاک، اینستاگرام، واتساپ، جیمیل و اسپاتیفای عملکردی به‌مراتب بهتر داشتند.
 
به‌عنوان مثال، در توضیحات صفحه‌ی تیک‌تاک در پلی‌استور اشاره شده است داد‌های کاربران این برنامه با شرکت‌های دیگر به‌اشتراک گذاشته نخواهد شد اما سیاست‌ حفظ حریم‌خصوصی این پلتفرم می‌گوید اطلاعات فنی را با شرکت‌های دیگر به‌اشتراک می‌گذارد و از آن‌ها استفاده می‌کند. مقایسه‌ی صفحه‌ی پلی‌استور توییتر و بخش سیاست‌های حریم‌خصوصی این شبکه‌ی اجتماعی نیز ناهماهنگی‌های مشابهی را نشان می‌دهد.
 
به‌نوشته‌ی تِک‌اسپات، بخش اطلاعات ایمنی داده در گوگل‌پلی به‌منظور ارائه‌ی جزئیات حریم‌خصوصی برنامه‌ها در نظر گرفته شده است تا به کاربران اعلام کند هر برنامه یا بازی چه نوع داده‌هایی را جمع‌آوری می‌کند یا به‌اشتراک می‌گذارد. این بخش مشخص می‌کند آیا یک برنامه اطلاعات تماس، موقعیت مکانی، آدرس ایمیل، تاریخچه‌ی مرور، تاریخچه‌ی جست‌جو، اطلاعات مالی و غیره را جمع‌آوری می‌کند یا خیر. اپل برنامه‌ی برچسب‌گذاری حریم‌خصوصی ا‌پ‌استور را در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی کرد اما گوگل از سال ۲۰۲۲ به این روند پیوست.
 
نتایج بررسی‌های واشنگتن‌پست در سال ۲۰۲۱ نشان داد داده‌های جمع‌آوری شده در بسیاری از برنامه‌های اپ‌استور اپل، بیشتر از مواردی است که توسعه‌دهندگان آن‌ها اعلام کرده‌اند. موزیلا نیز نتایج مطالعه‌ی خود را درمورد برچسب‌های حریم‌خصوصی گوگل‌پلی با گزارش واشنگتن‌پست مقایسه کرده است.
 
یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این است که اپل و گوگل درمورد ارائه‌ی توضیحات مربوط به حفظ حریم‌خصوصی به توسعه‌دهندگان اعتماد می‌کنند. اپ‌استور اکنون توضیحات مذکور را بررسی می‌کند اما موزیلا متوجه شد فروشگاه گوگل‌پلی چنین کاری را انجام نمی‌دهد.
علاوه‌براین، توسعه‌دهنده‌ی فایرفاکس تعاریف گوگل را از مجموعه داده‌ها و اشتراک‌گذاری بسیار محدود می‌داند که احتمالاً این وضعیت به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد کاربران را فریب دهند. موزیلا همچنین از معافیت‌هایی که گوگل برای داده‌های ناشناس در نظر گرفته‌ است انتقاد کرد زیرا شک دارد آیا این اطلاعات واقعاً به‌طور ناشناس جمع‌آوری شوند.
 
موزیلا ۴۰ مورد از محبوب‌ترین برنامه‌های اندروید را بررسی کرد و صفحات توضیحات ۸۰ درصد این اپلیکیشن‌ها در گوگل‌پلی، نسبت به خط‌مشی حریم‌خصوصی آن‌ها، تفاوت دارد. برنامه‌ها سطوح مختلفی از ناهماهنگی را نشان دادند و ۴۰ درصد (۱۶ برنامه) آن‌ها ناهماهنگی شدید داشتند. اختلاف بین توضیحات توسعه‌دهنده و خط‌مشی اصلی برنامه‌‌ها در ۳۷٫۵ درصد (۱۵ برنامه) موارد بررسی‌شده، متوسط بود و ۱۵ درصد (۶ برنامه) تفاوت اندکی در این دو بخش داشتند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.