سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 27, 2023
17:53 دوشنبه، 8ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143509

/باMWC2023/ تراشه‌های پرچمدار مدیاتک احتمالاً در سال 2024 به پردازشگر گرافیکی انویدیا مجهز می‌شوند

اگر این همکاری صحت داشته باشد، احتمالاً گرافیک گوشی‌های هوشمند متحول می‌شود.
طبق ادعای منابع صنعتی، پردازشگر گرافیکی مبتنی بر هوش مصنوعی انویدیا به تراشه‌های پرچمدار مدیاتک برای گوشی‌های هوشمند راه پیدا می‌کند که می‌تواند به نفع هر دو شرکت و البته مصرف‌کنندگان باشد.
 
مدیاتک در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده و قدرت تراشه‌هایش را به‌طور قابل‌توجهی افزایش داشته است. بااین‌حال، همچنان در بخش پردازشگر گرافیکی نمی‌تواند با کوالکام و اپل رقابت کند. درحالی‌که چیپ دایمنسیتی 9200 به‌عنوان جدیدترین تراشه پرچمدار مدیاتک قدرت پردازشی بالایی دارد، اما در بخش GPU رقابت را به کوالکام واگذار می‌کند.
 
همکاری مدیاتک با انویدیا برای تراشه‌های گوشی‌های هوشمند می‌تواند این شرکت را در رده یکسان با کوالکام یا حتی بالاتر قرار دهد. اگرچه تا به امروز مدیاتک این همکاری را رد کرده است، اما با توجه به اینکه تراشه‌های مخصوص کروم‌بوک این شرکت با GPU انویدیا جفت شده‌اند، احتمال آمدن پردازشگر گرافیکی انویدیا به چیپ‌های گوشی‌های هوشمند آن وجود دارد.
 
همکاری احتمالی انویدیا و مدیاتک می‌تواند قدرت گرافیکی گوشی‌ها را وارد سطح جدیدی کند
در صورتی که گزارش اخیر صحت داشته باشد و پردازشگر گرافیکی انویدیا به تراشه‌های مدیاتک راه پیدا کند، کاربران با قدرت بالاتری روبه‌رو می‌شوند و همچنین توانایی‌های هوش مصنوعی جدیدی را تجربه خواهند کرد. انویدیا می‌تواند از فناوری‌های هوش مصنوعی مشابه با هسته‌های تنسور در گرافیک‌های جی‌فورس RTX در تراشه‌های مدیاتک استفاده کند. حتی این احتمال وجود دارد که انویدیا یکی از معماری‌های گرافیکی‌اش برای کامپیوترها را به گوشی‌های هوشمند بیاورد.
 
در هر صورت اگر این همکاری صحت داشته باشد، احتمالاً گرافیک‌ گوشی‌های هوشمند متحول می‌شود و البته عملکرد مبتنی بر هوش مصنوعی چیپ‌های مدیاتک هم افزایش می‌یابد. بااین‌حال، بازار تراشه‌های گوشی‌های هوشمند شاهد یک همکاری ناموفق در این زمینه بوده است. سامسونگ با همکاری AMD، گرافیک RDNA2 را به چیپ اگزینوس آورد، اما نتوانست در بازار عملکرد خوبی از خودش نشان دهد. بنابراین باید منتظر ماند و دید همکاری احتمالی مدیاتک و انویدیا چه نتیجه‌ای خواهد داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.