اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

فیبرنوری

February 27, 2023
18:51 دوشنبه، 8ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143515

مدیرعامل آسیاتک: دولت سال آینده به تعهداتش عمل کند، فیبر ۱۰ درصد رشد می‌کند

مدیرعامل رایتل می‌گوید مصرف ترافیک داخلی اینترنت سه برابر شده است. از سویی مدیرعامل آسیاتک بر این باور است که رشد مصرف کاربران همچنان ادامه دارد.
با وجود آنچه در سال ۱۴۰۱ بر اینترنت کشور گذشت، هراس قطعی اینترنت بدل به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کسب‌وکارهای فناوری‌محور شده است. در این شرایط پیش‌بینی‌ها از وضعیت اینترنت در سال آینده نقل محافل کسب‌وکارهاست.
 
با وجود درخواست رئیس دفتر رئیس‌جمهور از وزیر ارتباطات برای پیگیری بازگشت شرایط عادی اینترنت و حکم دبیر شورای عالی فضای مجازی که در آن رئیس‌جمهور بر بازنگری سیاست‌های مسدودسازی اینترنت تاکید کرده بود، تا به امروز نشانی از بازگشت شرایط اینترنت کشور به پیش از ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ مشاهده نمی‌شود.
 
در همین راستا،‌ مدیران شرکت‌های صنعت ICT کشور در گفت‌وگو با پیوست هر کدام از زاویه خود وضعیت اینترنت در سال آینده را پیش‌بینی می‌کنند.
 
مدیرعامل رایتل:‌ رفتار کاربر تغییر کرده
یاسر رضاخواه مدیرعامل رایتل است که در مهرماه به وزیر ارتباطات نامه نوشت و از وضعیت نامساعد درآمدی این شرکت به علت محدودیت‌ها خبر داد. او باور دارد اکنون رفتار کاربران تغییر و مصرف ترافیک داخلی به طرز چشمگیری رشد کرده است. رضاخواه می‌گوید: الآن این اختلال‌ها به دو اپلیکیشن محدود شده ضمن اینکه ما یک ترند رفتاری داریم که نشان می‌دهد روند مصرف ترافیک بین‌الملل و داخلی‌مان تغییر کرده و ترافیک داخلی سه برابر شده است.
 
در مقابل بدبینی به IOH در آینده باید این خوش‌بینی را به IOT داشت و زودتر به سراغ این کارها رفت.
یاسر رضاخواه، مدیرعامل رایتل
 
رضاخواه به طور کلی به آینده امیدوار نیست و می‌گوید: به طور کلی من به آینده بدبینم. صرفاً بحث الزام «تاب‌آوری» اینترنت و صنعت ICT است که اندکی امیدواری محتاطانه به من می‌دهد. امروز نگاه اقتصادی غالب نیست و در جاهایی شانس داریم تا این تاب‌آوری را تداوم بدهیم؛ اول اینکه کشور مسائل بزرگی دارد که فناوری می‌تواند آن را حل کند. به نظرم باید در مقابل بدبینی به IOH در آینده این خوش‌بینی را به IOT داشت و زودتر به سراغ این کارها رفت.
 
مدیرعامل آسیاتک: رشد مصرف همچنان مثبت است
محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل آسیاتک که چند سالی است به حوزه دیتاسنتر نیز وارد شده، از دیگران امیدوارتر است. او باور دارد ترند رشد مصرف کاربران ممکن است تغییر کرده باشد اما از بین نرفته است. یوسفی‌زاده در این باره می‌گوید:‌ نمی‌توانیم نیازهای کاربران جامعه را که دائماً هم رشد و تنوع می‌یابند نادیده بگیریم. این سیلی است که ممکن است در جاهایی نوسان پیدا کند اما از بین نمی‌رود و مصرف‌کننده راهکار خود را برای دسترسی به آن، حتی اگر سخت، کُند و گران‌تر باشد، پیدا می‌کند. فرایند رشد شبکه و مصرف به هر حال شیب مثبتی دارد.
 
او می‌افزاید:‌ یک زمانی که دسترسی به اینترنت و مصرف از نظر کیفیت پروتکلی و ارتباطی بر پایه نظارت‌های حاکمیتی، بازتر بود ما یک ترند چند درصدی را تجربه می‌کردیم. الآن ممکن است این ترند تغییر کرده باشد اما قطعاً از بین نرفته است. ضمن اینکه ممکن است کاربر از طریق ابزارهای دیگری نیاز خود را برطرف کرده باشد حتی اگر کیفیت و پارامتر‌های کمتری داشته باشد.
 
 اگر وزارت ارتباطات به آنچه اعلام کرده عمل کند و بتواند درست و بدون قید و شرط انجام دهد، سال ۱۴۰۲ حوزه فیبر می‌تواند ۱۰ درصد گشایش و رشد داشته باشد. واقعیت این است که سرمایه‌گذاری در حوزه فیبر سودآوری و بازده ندارد.
محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل آسیاتک
 
مدیرعامل آسیاتک به عنوان یکی از ده اپراتوری که در پروژه ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری وزارت ارتباطات حاضر است، این پروژه را چنین ارزیابی می‌کند: اعداد و ارقامی که اعلام می‌شود تا به هدف پوشش ۲۰ میلیون خانوار برسیم به‌هیچ‌وجه کوچک نیست. رسیدن به این عدد غیرممکن نیست اما با توجه به شرایط اقتصادی و ارزی خیلی سخت است.
 
مدیرعامل آسیاتک ادامه می‌دهد: متاسفانه دولتمردها به قبل و بعد طرح‌ها و برنامه‌ها توجه جدی ندارند و به پیش‌نیازها و همکاری‌های سایر دستگاه‌ها اعم از وزارت کشور، استانداری‌ها و… دقت نمی‌کنند و در انتها هم در اداره ارزیابی و اندازه‌گیری و نظارت، شرکت‌های پیمانکاری را جریمه می‌کنند.
 
یوسفی‌زاده می‌گوید: اگر وزارت ارتباطات به آنچه اعلام کرده عمل کند و بتواند درست و بدون قید و شرط انجام دهد، سال ۱۴۰۲ حوزه فیبر می‌تواند ۱۰ درصد گشایش و رشد داشته باشد. واقعیت این است که سرمایه‌گذاری در حوزه فیبر سودآوری و بازده ندارد.
 
او همچنین اضافه می‌کند: پولی که دولت قبول کرد بپردازد و مصوبه هیات وزیران را هم گرفت و ممکن است سالی دو سه هزار میلیارد تومان باشد، به قطع و یقین می‌تواند پروژه فیبر را به سمت اجرایی و جلب همکاری بخش خصوصی پیش ببرد. متاسفانه مدل اجرای این طرح به سمت اپراتورهایی رفته است که اصلاً تمایلی به انجام آن ندارند و توسعه در فیبر، بازارشان را زیر سوال می‌برد.
 
مدیرعامل این اپراتور اینترنت ثابت در انتقاد از «زیاده‌خواهی» رقبای سیارش بیان می‌کند: اپراتورهای موبایل چند سال قبل گفتند قیمت ۴۰ هزارتومانی را به سه هزار تومان کاهش می‌دهیم تا حجمی از بازار ثابت را بگیریم و حالا تلاش می‌کنند قیمت‌هایشان را بالا ببرند و گران کنند. واقعیت این است که اگر آن زمان به این صورت زیاده‌خواهی نکرده بودند که بازار را بگیرند، امروز قیمت سرویس‌های ثابت و همراه توازن و تعادل بیشتری داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.