لبه تکنولوژی

February 28, 2023
13:23 سه شنبه، 9ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143547

استارلینک از ماهواره‌های مینی نسل دوم با چهار برابر ظرفیت بیشتر نسبت به نسل اول پرده برداشت

اسپیس‌ایکس در خبری از ماهواره‌های V2 Mini به‌عنوان ماهواره‌های کوچک نسل دوم استارلینک با چهار برابر ظرفیت نسل اول رونمایی کرد.
 
 
با کاهش سرعت اینترنت استارلینک در برخی نقاط به‌خاطر افزایش تقاضا، اسپیس‌ایکس از مدل جدیدی از ماهواره‌های نسل دوم خود پرده برداشته است که V2 Mini نام دارد. این ماهواره چهار برابر بیشتر از ماهواره‌های نسل اول ظرفیت داشته و تا زمان آماده‌شدن راکت استارشیپ برای حمل نسخه بزرگ‌تر V2، به توسعه شبکه اینترنت این شرکت کمک خواهد کرد.
 
مدل جدید نسل دوم ماهواره‌های استارلینک که V2 Mini نام دارد، نسخه‌ای فشرده از V2 است که می‌تواند با راکت فالکون 9 به مدار فرستاده شود. اسپیس‌ایکس در بیانیه‌ای دراین‌باره گفته است: «ماهواره‌های V2 Mini دارای آنتن‌های آرایه فازی پیشرفته‌تر هستند و از شبکه E-band استفاده می‌کنند که به استارلینک اجازه می‌دهد تا نسبت به نسل قبلی، به‌ازای هر ماهواره ظرفیتی 4 برابری را ارائه کند.»
 
درباره ماهواره‌های V2 Mini استارلینک چه می‌دانیم؟
اسپیس‌ایکس هنوز اعلام نکرده است که هر ماهواره V2 Mini می‌تواند چقدر داده ردوبدل کند، اما نسل اول ماهواره‌های این شرکت از ظرفیت تجمیعی 17 تا 23 گیگابیت بر ثانیه‌ای بهره می‌برد. ماهواره‌های مینی نسل دوم از نسل اول بزرگ‌ترند و وزن هر کدام از آن‌ها به 800 کیلوگرم و پهنایشان به 4.1 متر می‌رسد. اولین محموله ماهواره‌های V2 Mini قرار است امروز پرتاب شود.
 
 
کمیسیون ارتباطات فدرال اخیراً برای پرتاب 7500 ماهواره نسل دوم به استارلینک تأییدیه داده بود. بااین‌حال، راکت استارشیپ هنوز آماده پرتاب مداری نشده است تا بتواند این ماهواره‌ها را به منظومه اسپیس‌ایکس اضافه کند. درنتیجه، حالا فالکون 9 قرار است نسخه‌های مینی این ماهواره‌ها را به مدار بفرستد.
 
اسپیس‌ایکس درحال‌حاضر 3700 ماهواره نسل اول در مدار دارد، اما برای افزایش سرعت شبکه خود باید ماهواره‌های نسل دوم زیادی را به مدار بفرستد. این شرکت اخیراً اعلام کرده بود که دوباره هزینه اینترنت ماهواره‌ای خود را افزایش می‌دهد و آن را از ماهانه 110 دلار به ماهانه 120 دلار می‌رساند. البته این تغییر برای مناطقی اتفاق خواهد افتاد که با محدودیت ظرفیت روبه‌رو هستند. مناطقی که کاربران کمتری دارند، درحقیقت با افت هزینه، از این پس باید ماهانه 90 دلار هزینه بپردازند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.