سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

March 1, 2023
18:09 چهارشنبه، 10ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143606

مایکروسافت می‌خواهد برای رقابت با اپل و گوگل، یک اپ استور موبایل جدید بسازد

فیل اسپنسر، مدیر بخش ایکس‌باکس گفته است که خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت باعث افزایش رقابت در حوزه اپ‌استورهای موبایل می‌شود.
 
 
مایکروسافت سال‌ها تلاش کرد تا با ویندوز فون و ویندوز موبایل با اندروید و iOS رقابت کند، اما درنهایت شکست خورد و از عرضه سیستم‌عامل موبایل منصرف شد. اما به‌نظر می‌رسد ردموندی‌ها هنوز به رقابت با اپل و گوگل در دنیای موبایل فکر می‌کنند؛ چرا که ظاهراً به‌دنبال ساخت یک اپ استور موبایل جدید هستند.
 
«فیل اسپنسر»، مدیر بخش ایکس‌باکس مایکروسافت، در مصاحبه‌ای جدید با The Times به سؤالاتی درباره تصاحب اکتیویژن بلیزارد و نگرانی‌های رگولاتورهای دولتی درباره این قرارداد پاسخ داد. اسپنسر همچنین در این مصاحبه گفت که بسیاری از مخالفان این قرارداد از نحوه کار صنعت بازی اطلاعی ندارند.
 
مایکروسافت به‌دنبال ساخت یک اپ استور موبایل جدید است
اسپنسر در همین مصاحبه به موضوعی اشاره کرد که تا به امروز از آن بی‌اطلاع بودیم: ساخت یک اپ استور موبایل جدید. مدیر بخش ایکس‌باکس گفت که مایکروسافت امیدوار است با قرارداد خرید اکتیویژن، رقابت در حوزه اپ‌استورهای موبایل را افزایش دهد؛ حوزه‌ای که هم‌اکنون گوگل و اپل در آن حکمرانی می‌کنند. مایکروسافت درحقیقت می‌خواهد یک سرویس یا اپ استور موبایل رقیب بسازد و کارش را با بازی‌ها شروع کند:
 
«زمانی که درباره حوزه موبایل و تبدیل‌شدن به یک جایگزین شخص ثالث معتبر در آن دستگاه‌ها با رگولاتورها صحبت کنیم، قطعاً از این موضوع پشتیبانی می‌کنند. البته ما امروز با این هدف یک فاصله طولانی داریم.»
 
 
 
اسپنسر در این مصاحبه اطلاعات بیشتری درباره اپ استور رقیب گوگل و اپل ارائه نکرده است و حتی نمی‌دانیم این اپ استور چگونه کار می‌کند. درحال‌حاضر مایکروسافت سرویس بازی ابری خودش را دارد که به صاحبان گوشی‌های اندرویدی از طریق اپ ایکس‌باکس و کاربران آیفون از طریق مرورگر اجازه می‌دهد به بیش از 100 بازی ایکس‌باکس دسترسی داشته باشند.
 
با توجه به اینکه مدیر بخش ایکس‌باکس به قرارداد اکتیویژن و اپ استور جایگزین گوگل پلی و اپ استور اپل اشاره کرده است، احتمالاً پس از تکمیل قرارداد شاهد تولد این فروشگاه اپ با تمرکز اولیه روی بازی‌های خواهیم بود.
 
درنهایت اسپنسر به این موضوع اشاره کرد که حتی اگر قرارداد خرید اکتیویژن تکمیل نشود و شکست بخورد، باز هم مایکروسافت به مسیرش ادامه می‌دهد. باید منتظر بمانیم و ببینیم ردموندی‌ها چه برنامه‌ای برای فروشگاه اپلیکیشن دنیای موبایل دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.