اپلیکیشن

تلفن همراه

March 2, 2023
17:25 پنجشنبه، 11ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143616

سردبیر سابق اپ‌ستور: اپل به صنعت بازی اهمیت نمی‌دهد

یکی از ویراستاران سابق اپ‌استور می‌گوید اپل فقط به کسب سود اهمیت می‌دهد و علاقه‌ی زیادی به سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی بازی‌ها ندارد.
 
 
لانگ، هفت سال به‌عنوان ویراستار بخش بازی‌های اپ‌استور فعالیت کرده است و بنابراین به‌خوبی از استراتژی‌های فروشگاه برنامه‌ی اپل آگاه است. او اخیراً در گفت‌وگو با گاردین اظهارداشت که بخش بازی‌ برای اپل اولویت ندارد.
 
لانگ می‌گوید انقلاب در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند شروع بسیار خوبی داشت زیرا آیفون و آیپد با ورود به بازار، صنعت بازی‌ها را نیز متحول کردند. ویراستار سابق اپ‌استور به یاد می‌آورد که در آن زمان اکثر کاربران بازی‌هایی مثل ماشین‌سواری را روی گوشی‌ها و تبلت‌های خود نصب کرده‌ بودند و برخی توسعه‌دهندگان به‌سرعت به درآمدهای درخورتوجهی دست یافتند.
 
به‌عنوان مثال زک گیج با انتشار بازی SpellTower و آدام سالتسمن با Canabalt، ازجمله افرادی بودند که از پلتفرم اپ‌استور، درآمدهای بالایی به‌دست آوردند. فروشگاه برنامه اپل برای برخی بلاک‌باسترها نیز منافع بسیار زیادی به‌دنبال داشت. عناوینی مثل Angry Birds، Tirple Town و New Star Soccer ازجمله بازی‌هایی هستند که به‌سرعت در پلتفرم موبایلی اپل به محبوبیت بالایی دست یافتند.
 
اما اپل چگونه موفق شد بازی‌های موبایلی را به ماشین پول‌سازی جدید خود تبدیل کند؟ لانگ می‌گوید این شرکت به‌طور تصادفی اکوسیستم جدیدی برای بازی‌ها ایجاد کرده و از آن زمان تاکنون مثل یک صاحب‌خانه فقط روی آن نظارت داشته است. این شرکت تقریباً در ازای هر خرید درون‌برنامه‌ای در بازی‌ها، ۳۰ درصد کمیسیون دریافت می‌کند و این درحالی است که برای کسب چنین سودی هیچ کاری انجام نمی‌دهد.
 
به‌نوشته‌ی تِک‌اسپات، پدیده‌ی بازی‌های رایگان، دنیای گیم را متحول کرده و روش جدیدی دراختیار توسعه‌دهندگان قرار داده است تا از آن درآمدهای بسیار بالا کسب کنند. درواقع توسعه‌دهندگان در این راهکار به‌جای انتشار پولی بازی‌ها، از تبلیغات و فروش‌های درون‌برنامه‌ای درآمدزایی می‌کنند. درهمین‌حال لانگ می‌گوید رفتار اپل و سیاست‌های حفظ حریم خصوصی کنونی این شرکت، به‌میزان درخورتوجهی به کسب‌وکارهای بازی‌های موبایلی آسیب زده است.
 
تیم کوچکی در اپ‌استور با بررسی برنامه‌ها و بازی‌ها، صلاحیت آن‌ها را برای انتشار یا فروش اعلام می‌کنند. بااین‌حال واقعیت این است که اعضای این تیم نمی‌توانند حجم محتوایی که امروزه ارائه می‌شود را کنترل کنند.
 
لانگ می‌گوید با وجود اینکه فروشگاه اپ‌استور درحال‌حاضر پر از اپلیکیشن‌های جعلی و کپی‌های غیرمجاز برخی بازی‌ها و برنامه‌ها است، اما اپل توجه زیادی به این موضوع ندارد. این شرکت می‌تواند بخش کوچکی از درآمد چند میلیارد دلاری حاصل از دریافت کمیسیون از بازی‌ها را سرمایه‌گذاری کند تا فروشگاه آن به مکانی عالی برای پیدا کردن بازی‌های سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز تبدیل شود.
 
به‌هرحال، سازمان‌های دولتی اخیراً بررسی دقیق فروشگا‌ه‌های اپلیکیشن موبایلی را آغاز کرده‌اند؛ اقداماتی که می‌تواند اپل و گوگل را مجور کند نوآوری‌های جدیدی ارائه دهند و درغیر این‌صورت، انحصار و کنترل خود را در کسب‌وکارهای مربوط به بازی و برنامه‌های موبایلی ازدست خواهند داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.