فناوری اطلاعات

March 3, 2023
15:49 جمعه، 12ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143635

این توپ بسکتبال بدون باد با فناوری چاپ سه‌بعدی تولید شده است

توپ ساخته‌شده با فناوری چپ سه‌بعدی در جریان مسابقه‌ی اسلم دانک NBA در اواخر هفته گذشته به‌نمایش درآمد.
 
 
تاکنون در مسابقات بسکتبال بارها شاهد خالی شدن باد توپ این رشته‌ی ورزشی بوده‌ایم. ازطرفی نمی‌توان همیشه سوزن و پمپ‌باد به‌همراه داشت تا درصورت کم‌باد شدن توپ، مشکل را رفع کرد. شرکت ویلسون برای حل این مشکل توپ بسکتبال جدیدی طراحی کرده است که از الگوهای پیچیده‌ای از حفره‌ها بهره می‌برد.
 
توپ جدید بسکتبال تولید شده با فناوری چاپ سه‌بعدی مثل توپ‌های معمولی نیازی به فشرده‌سازی هوا ندارد و درواقع جریان هوا به‌طور مستقیم از حفره‌های آن عبور می‌کند.
 
پیش‌از اینکه ویلسون توپ بسکتبال بدون هوای خود را به‌نمایش بگذارد، شرکت‌های دیگری مثل بریجستون، تلاش‌هایی برای تولید لاستیک‌های بدون هوا برای خودروها انجام داده‌اند که نمونه‌ی اولیه‌ی این نوع تایرها ۱۲ سال قبل در نمایشگاه خودرو توکیو درمعرض دید عموم قرار گرفت. لاستیک‌های بدون هوای بریجستون به‌جای پمپاژ مدوام هوا، از یک‌سری پره‌های رزین پلاستیکی استفاده می‌کنند که هنگام جذب ضربه‌ها تغییر شکل می‌دهند اما دوباره به حالت اولیه‌ی خود برمی‌گردند.
 
به‌هرحال تایرهای بدون هوای بریجستون موفق نشدند به‌طور گسترده روانه‌ی بازار شوند. اگرچه این فناوری امیدوارکننده به‌نظر می‌رسد اما ساخت لاستیک‌های بدون هوا که بتوان از آن‌ها در شرایط مختلف آب‌وهوایی و انواع سطوح ازجمله برف استفاده کرد، چالش برانگیز است. ازطرف دیگر استفاده از این تکنولوژی برای ساخت یک توپ بسکتبال، چالش‌های ساخت لاستیک را به‌دنبال ندارد.
 
به گزارش گیزمودو، ویلسون با همکاری شرکتی به‌نام EOS که در زمینه‌ی استفاده از چاپ‌گرهای سه‌بعدی برای مصارف صنعتی در حوزه‌های پزشکی و هوافضا فعالیت دارد، طرحی غیرمتعارف برای ساخت یک توپ بسکتبال ایجاد کرد که به‌جای پوسته‌ی چرمی پلمپ‌شده، از الگوهای ۶ ضلعی باز بهره می‌برد.
 
EOS از فناوری چاپ سه‌بعدی ویژه‌ای استفاده می‌کند که به‌جای ایجاد لایه‌هایی از پلاستیک ذوب‌شده، از رزین پودری بهره می‌برد. این ماده با استفاده از لیزر سخت می‌شود تا لایه‌های انباشته‌شده‌ی فوق‌العاده نازکی با جزئیات بالا ایجاد کند. نتیجه‌ی کار یک توپ بسکتبال کاملاً توخالی است که ازنظر عملکرد و مشخصات مثل وزن، ابعاد و میزان جهش، تقریباً مشابه توپ‌های بسکتبال معمولی است. امکان تولید این نوع توپ سه‌بعدی در رنگ‌های مختلف وجود دارد و نمونه‌ی اولیه‌ی آن که در جریان جشن‌های بازی ستاره‌های NBA در اواخر هفته‌ی گذشته به‌نمایش درآمد، با رنگ تمام مشکی تولید شده بود.
 
NBA درحال‌حاضر هیچ برنامه‌ای برای استفاده از توپ‌های بسکتبال سه‌بعدی بدون هوا ندارد اما این موضوع نشان‌دهنده‌ی شکست پروژه‌ی ویلسون نیست. این شرکت تصمیم دارد به توسعه‌ی مدل‌های جدید توپ بسکتبال جدید خود و بهبود آن ادامه دهد و حتی اگر NBA از آن استفاده نکند، باز هم می‌تواند آن را در بازارهای عمومی به‌فروش برساند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.