اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 3, 2023
17:06 جمعه، 12ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143649

رئیس مرکز ملی فضای مجازی: حکمرانی در فضای مجازی با حکمرانی سنتی متفاوت است

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه حکمرانی در فضای مجازی با حکمرانی در فضای سنتی تفاوت بسیاری دارد، گفت: باید همه سرکار بیایند تا بتوانیم فضای مجازی بسازیم تا مردم به آن افتخار کنند.
 
 
رئیس مرکز ملی فضای مجازی، «محمدامین آقامیری» چهارشنبه در مراسم معارفه خود اظهار داشت: فضای مجازی امروز محل زیست افراد است. مسئله مهمی که می‌تواند به آن اشاره کرد تفاوت‌های حکمرانی در عصر فضای مجازی با دیگر انواع حکمرانی است.
 
وی افزود: یک زمانی صرفاً جمعیت کشور اهمیت داشت؛ اما امروز تعداد کاربران فضای مجازی هم اهمیت دارد. یک زمانی معادن و منابع کشورها نماد ثروت بودند، اما اکنون خروجی اطلاعات منبع قدرت و ثروت هستند.
 
رئیس مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد: مزیتی که حکمرانی فضای مجازی به وجود آورده، این است که می‌توانیم با مشارکت آحاد مردم حکمرانی کنیم. در این شرایط اقتضائات خاصی وجود دارد.
 
وی تاکید کرد: در گذشته بودجه و ثروت می‌توانست ظرفیت‌سازی کند، اما امروز یک عمل و یک کنش می‌تواند ظرفیت ایجاد کند؛ اکنون تمام افراد و کاربران اهمیت دارند. در لایه‌های کلان نیز حکومت‌ها برای اثرگذاری متقابل بر یکدیگر می‌توانند از دیپلماسی سایبر استفاده کنند.
 
آقامیری اضافه کرد: مفهوم امنیت نیز تغییر کرده و باید سعی کنیم در مدیریت فضای مجازی این مولفه‌ها را در نظر بگیریم و در فضای جدید با سیستم سنتی حکمرانی نکنیم.
 
رئیس مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد: تغییر زودهنگام در فناوری برای بشر یک مزیت است، اما گاهی سرعت تغییرات به قدری زیاد است که برخی کسب وکارها از بین می‌روند، برخی تغییر شکل می‌دهد. تمام این‌ها، تفاوت‌هایی است که فضای مجازی با فضای سنتی دارد و باید آن را درنظر بگیریم.
 
وی افزود: ۱۱ سال قبل شورای‌عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی به عنوان مرجع معرفی شدند. این مسئله که در فضای مجازی هر مجموعه از زاویه دید خود تصمیم می‌گیرد و از یکپارچگی تصمیمات می‌کاهد ما را دچار چالش کرده است. امیدواریم با فعالیت مرکز ملی فضای مجازی این چالش حل شود.
 
آقامیری گفت: ما کشوری هستیم که به مدد جوانان و تلاش‌هایی که در گذشته شکل گرفته که بتوانیم محصولات ایرانی را به کشورهای دیگر نیز صادر کنیم. امروز فرصت بزرگی پیش روی ما است تا بتوانیم از آن استفاده کنیم. اعتقاد داریم فرهنگ فاخر و ارزش والا و تاریخ کهن کشور را در اختیار سایر مردم قرار دهیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.