سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

March 4, 2023
16:41 شنبه، 13ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143666

ویندوز ۱۱ به‌زودی باعث بهبود کیفیت رنگ‌ها در مانیتور شما می‌شود

با ویژگی جدید مدیریت خودکار رنگ در ویندوز ۱۱، رنگ‌ها روی هر مانیتوری نسبت‌ به قبل با کیفیت و دقت بالاتر نمایش داده می‌شوند.
 
مایکروسافت ویژگی مدیریت خودکار رنگ را اواخر سال ۲۰۲۲ در ویندوز ۱۱ معرفی کرد. به‌روزرسانی 22H2 ویندوز ۱۱، مدیریت خودکار رنگ (ACM) در سطح سیستم را با شتاب‌دهنده‌ی سخت‌افزاری ارائه‌ می‌دهد که می‌توان محدوده‌ی دینامیکی سازگار با مانیتور را با استفاده از آن تنظیم و از رنگ‌های دقیق و ثابت در هر برنامه اطمینان حاصل کرد. اکنون مایکروسافت قصد دارد این ویژگی را در سرتاسر سیستم‌عامل خود و روی انواع مانیتورها ارائه دهد.
 
بدون قابلیت ACM، برنامه‌ها تصویر را فقط با عمق رنگ ۸ بیت نمایش خواهند داد و حتی اگر مانیتور شما از عمق رنگ بالاتر پشتیبانی کند، نمایش عمق رنگ‌ها محدود خواهد بود. بخش Desktop Windows Manager (DWM) با ویژگی جدید مدیریت رنگ خودکار مایکروسافت، اطمینان حاصل می‌کند که همه‌ی برنامه‌ها به‌ دقت رنگ ۱۰ تا ۱۶ بیت دسترسی داشته باشند. ACM با بهره گرفتن از تکنیک‌های خاص، حتی روی نمایشگرهایی با عمق رنگ ۸ بیتی باعث بهبود نمایش رنگ خواهد شد.
 
 
 
‌به‌نوشته‌ی Neowin، مدیریت رنگ خودکار با بیلد ۲۵۳۰۹ ویندوز ۱۱ و در کانال توسعه‌دهندگان دردسترس است. برای استفاده از این ویژگی می‌توانید به‌ مسیر System > Display > Advanced Display بروید و گزینه‌ی Automatically management color for apps را در حالت فعال قرار دهید. بااین‌حال باید بدانید استفاده از ACM، مصرف انرژی را افزایش می‌دهد.
 
بهبودهای مدیریت رنگ در اکثر مانیتورها از جمله پنل‌های ۸ بیتی استاندارد sRGB کار می‌کند. به‌هرحال برای دریافت بهترین نتیجه، مایکروسافت استفاده از نمایشگرهایی را که محدوده‌ی وسیع‌تری از استاندارد sRGB را پوشش می‌دهند یا با عمق رنگ ۱۰ بیتی سازگار هستند، توصیه می‌کند. علاوه‌براین رایانه‌ی شما باید الزامات گرافیکی خاصی را برآورده کند.
 

انویدیا

AMD

اینتل

dGPU

NVIDIA GTX 10 یا مدل‌های جدیدتر

AMD RX 400 یا جدیدتر

Intel DG1 یا جدیدتر

iGPU

گرافیک‌های رایزن یا Radeon

نسل دوازدهم آلدرلیک یا نسخه‌های جدیدتر

WDDM

نسخه‌ی سوم درایور WDDM یا نسخه‌های جدیدتر

 
برای بررسی مدل گرافیک و درایور WDDM خود کلید‌های Win+R را فشار داده و dxdiag را تایپ کنید.
 
مایکروسافت همچنان در حال‌ افزودن کنترل‌های بومی برای تجهیزات جانبی مجهز به RGB است. نسخه‌های پیش‌نمایش ویندوز ۱۱ تنظیمات مخفی متعددی دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها نور زمینه‌ی دستگاه‌های سازگار را شخصی‌سازی کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.