سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 5, 2023
12:19 یکشنبه، 14ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143675

شرایط آمریکا برای اختصاص بودجه به شرکت های تراشه سازی

تراشه سازان برای بهره مندی از یارانه ۳۹ میلیارد دلاری دولت آمریکا باید توافق نامه ای امضا کنند و تعهد دهند که ظرفیت تولید خود را در چین افزایش نمی دهند.
 
 
به گزارش انگجت، این الزام یکی از شرایط متعدد سرمایه گذاری است که وزارت بازرگانی آمریکا هفته گذشته اعلام کرد. این وزارتخانه قبلا اعلام کرده بود درخواست ها برای دریافت یارانه طبق قانون CHIPS را در اواخر ماه ژوئن اعلام خواهد کرد. کنگره آمریکا در جولای ۲۰۲۲ میلادی بودجه ای ۲۸۰ میلیارد دلاری را تایید کرد و ۵۲ میلیارد دلار اعتبار مالیاتی و بودجه برای شرکت های سازنده نیمه رسانا در نظرگرفته شد تا تولید در داخل کشور را توسعه دهند.
 
جینا ریموند وزیر بازرگانی آمریکا در این باره به خبرنگاران گفت: دریافت کنندگان این یارانه باید توافقنامه ای امضا کنند که توانایی آنها برای گسترش ظرفیت تولید نیمه رسانا در کشورهای خارجی با وضعیت نگران کننده را به مدت ۱۰ سال پس از دریافت وجه محدود می کند.
 
ریموندو در سخنانش نامی از چین نبرد، اما دولت آمریکا این ابر قدرت را یک کشور با وضعیت نگران کننده می داند. علاوه بر آن وزیر بازرگانی آمریکا اعلام کرد دریافت کنندگان یارانه طبق قانون CHIPS نمی توانند در هر گونه تحقیق مشترک یا دریافت مجوز فناوری یا محصول حساس با یک شرکت خارجی با وضعیت نگران کننده فعالیت کنند. این قانون احتمالا برای ناامید کردن شرکت های داخلی از امضای توافقنامه هایی طراحی شده که اخیرا خودروسازی فورد با CATL چین امضا کرده است.
 
ریموندو همچنین در این باره گفت: همچنین می خواهم به طور شفاف اعلام کنم بودجه CHIPS را نمی توان برای بازخرید سهام شرکت استفاده کرد. این یارانه برای سرمایه گذاری در امنیت ملی است نه آنکه شرکت های مذکور با استفاده از بودجه سودآوری خود را افزایش دهند.
 
علاوه بر این موارد وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرده شرکت هایی که خواهان دریافت بیش از ۱۵۰ میلیون دلار یارانه هستند باید برنامه خود برای فراهم کردن خدمات نگهداری از کودک ارزان قیمت برای کارمندان را نیز مشخص کنند. به گفته ریموندو این شرط در حقیقت نشان دهنده وضعیت بازار کار فعلی است. در برخی موارد در صورتیکه شرکت دریافت کننده یارانه به سود مازاد دست یابد، ممکن است دولت از آن بخواهد بخشی از وجه دریافتی را بازگرداند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.