سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 5, 2023
16:00 یکشنبه، 14ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143691

۵ محصول رهاشده‌ اپل که باید دوباره عرضه شوند

در این مطلب به ۵ محصول اپل که تولید آن‌ها مدت‌ها قبل متوقف شده است، اشاره می‌کنیم.
 
اپل از زمان حضور در دنیای فناوری، محصولات شگفت‌انگیز بسیاری را روانه‌ی بازار کرده است که تعدادی از آن‌ها کمی بی‌رحمانه کنار گذاشته شده‌اند. این موضوع امری بدیهی است و ازآنجاکه فناوری روزبه‌روز درحال پیشرفت است، محصولات قدیمی جای خود را به محصولات جدید می‌دهند و به‌نوعی در دنیای فناوری دفن می‌شوند؛ اما همیشه مثال نقضی وجود دارد و موضوع این مقاله هم دقیقاً همین است.
 
مسئله این است که اپل بسیاری از محصولاتی را که از نظر کاربران جذاب به‌نظر می‌رسیدند به‌دلایل مختلف از میان برداشته است؛ درصورتی‌که اغلب عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشته‌اند و هنوز هم می‌توانند در دنیای امروز جایگاهی داشته باشند. در ادامه با فهرستی از این محصولات که انتظار می‌رود اپل شانس دوباره‌ای به آن‌ها بدهد‌ آشنا می‌شویم.
 
آی مک ۲۷ اینچی
اپل تا مدت‌ها آی مک را در دو اندازه‌ی مختلف عرضه می‌کرد؛ اما دو سال پس از معرفی آی مک ۲۴ اینچی در سال ۲۰۲۱، این شرکت نسخه‌ی بزرگتر مبتنی‌بر پردازنده‌ی اینتل را متوقف کرد و تاکنون مدل اپل سیلیکون را معرفی نکرده است؛ بنابراین اگر نسخه‌ی ۲۴ اینچی برایتان مناسب نیست، متأسفانه گزینه‌ی دیگری برای انتخاب ندارید.
 
عرضه‌ی دوباره‌ی آی مک ۲۷ اینچی به کاربران این امکان را می‌دهد که از نمایشگر فوق‌العاده‌ی رتینا و طراحی تماشایی iMac در مقیاس بزرگ‌تر لذت ببرند و خبر خوب این است که احتمال می‌رود این امر به واقعیت تبدیل شود. طبعاً می‌توانید یک مک استودیو و نمایشگر استودیوی ۲۷ اینچی بخرید، ولی برای داشتن این ترکیب بدون در نظر گرفتن هزینه‌ی ارتقا، باید ۳۵۹۸ دلار هزینه کنید؛ درحالی‌که آی‌مک ۲۷ اینچی ارزان‌تر است و هزینه‌ی کمتری روی دستتان خواهد گذاشت.
 
اپل احتمالاً دلایل خوبی برای توقف تولید iMac 27 inch دارد؛ برای مثال، تعمیر یا پیداکردن قطعات داخلی دشوار است و اگر به فکر ارتقا بیفتید، ممکن است مجبور شوید دستگاه جدیدی خریداری کنید. شاید درحال‌حاضر طراحی مجدد آی مک بزرگ‌تر منطقی نباشد؛ اما بسیاری از کاربران خواستار عرضه‌ی مجدد این محصول هستند.
 
مک بوک ۱۲ اینچ
اکثر طرفداران اپل می‌دانند که مک بوک ۱۲ اینچ دستگاهی کم‌قدرت و گران‌قیمت بود. این دستگاه درنهایت نتوانست انتظارات اپل و کاربرانش را برآورده کند و به‌همین‌علت، تولید آن در سال ۲۰۱۹ متوقف شد‌؛ اما تصویری که اپل در سال ۲۰۲۳ از مک بوک ۱۲ اینچ منتشر کرده است با مک‌بوک سال ۲۰۱۵ بسیار متفاوت است و مهم‌ترین قابلیتی که در آن خودنمایی می‌کند، تراشه‌ی اپل سیلیکون استفاده‌شده در آن است.
 
حال سؤال این است که چرا اپل تصمیم گرفت این دستگاه را با تراشه‌ی موبایل نفرین کند؟ پاسخ ساده است؛ زیرا تراشه‌های دسکتاپ اینتل برای کار در چنین دستگاه بدون فن و باریکی مناسب نبودند. دستگاه‌هایی مانند MacBook Air M2 ثابت می‌کنند که اپل تا حدودی چنین مشکلاتی را رفع کرده است؛ دستگاه‌هایی جالب، کارآمد و قدرتمند که درست مانند مک بوک ۱۲ اینچی به فن نیاز ندارند. آنطور که شایعه‌ها می‌گویند، اپل احتمالاً مک بوک ۱۲ اینچ را احیا می‌کند. به‌نظر می‌رسد زمان آن رسیده است که اپل مک بوک ۱۲ اینچ را این بار با تراشه‌ی اختصاصی اپل روانه‌ی دنیای فناوری کند.
 
پاور مک G4 Cube
Power Mac G4 Cube یکی از جذاب‌ترین مک‌های تاریخ و اولین رایانه‌ی مینیاتوری اپل بود که در سال ۲۰۰۰ معرفی شد؛ وسیله‌ای ۱۴ پوندی، ساخته‌شده از فلز و پلاستیک با بدنه‌ی شفاف که طراحی بصری فوق‌العاده زیبایی داشت. اپل G4 Cube را درون محفظه‌ای شیشه‌ای قرار داده بود تا این احساس را القا کند که شناور است؛ اما در کنار طراحی زیبا، متأسفانه این کامپیوتر فاقد فن بود و از طریق یک توری در بالای کیس خنک می‌شد.
 
اپل این روزها کامپیوتری مکعبی‌شکل موسوم‌به مک استودیو دارد؛ اما دسترسی به قطعات داخلی Power Mac G4 Cube در مقایسه با استودیو، به لطف دستگیره هوشمندانه‌ی بازشو بسیار آسان‌تر بود؛ درواقع کاربران می‌توانستند با معکوس‌کردن کیس و استفاده‌ از دستگیره‌ی مذکور به قطعات داخلی دستگاه دسترسی داشته باشند. بااینکه پاور مک G4 Cube در نهایت به‌دلیل مشکلاتی مانند داغ‌شدن بیش‌ازحد با شکست مواجه شد، اما طرفداران بسیاری داشت که طراحی رویایی آن را تحسین می‌کردند.
 
کپسول زمان اپل Time Capsule
Time Capsule یک روتر بی‌سیم با فضای ذخیره‌سازی متصل به شبکه (NAS) بود. این دستگاه تا مدت‌ها در نسخه‌های مختلف به‌فروش می‌رفت. نسخه‌ی پایه‌ی کپسول زمان اپل دارای فضای ذخیره‌سازی ۵۰۰ گیگابایتی بود و آخرین مدل آن که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد از هارد دیسک ۲ و ۳ ترابایتی و تکنولوژی 802.11ac بهره می‌برد و امکان پشتیبان‌گیری از اطلاعات مک را با نرم‌افزار Time Machine به روشی ساده و آسان فراهم می‌کرد.
 
اما این کپسول زمان با مشکلاتی همراه بود؛‌ برای مثال، بیرون آوردن درایوها دردسر بزرگی بود و افزودن فضای ذخیره‌سازی بیشتر یا جایگزینی درایو شکسته تقریباً غیرممکن به‌نظر می‌آمد. از طرفی در مقایسه با محصولات رقیب با قیمت گران‌تری به‌فروش می‌رسید و از همه‌ی این‌ها مهم‌تر، اپل در ارتقای آن عملکرد خوبی نداشت؛ بااین‌حال، همان راحتی و سهولتی را ارائه می‌داد که محصولات اپل به آن معروف هستند؛ درنهایت سال ۲۰۱۸ اپل اعلام کرد که قصد تولید دوباره‌ی این محصول را ندارد و فروش آن برای همیشه متوقف شد. Time Capsule دستگاهی منحصربه‌‌فرد بود و احتمالاً همینطور باقی خواهد ماند؛ زیرا به‌نظر نمی‌رسد اپل قصد تولید دوباره‌ی آن را داشته باشد.
 
شارژر بی‌سیم AirPower
آخرین محصولی که در این فهرست قرار می‌گیرد، شارژر بی‌سیم AirPower است که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. AirPower اپل ایده‌ی فوق‌العاده‌ای به‌نظر می‌رسید و این امکان را فراهم می‌کرد که دستگاه‌های خود را روی آن قرار دهید تا بدون سیم آن‌ها را شارژ کند. این پد شارژ با آیفون، ایرپاد و اپل‌واچ سازگاری داشت و به‌قدری بزرگ بود که می‌توانست هر سه دستگاه را به‌صورت همزمان شارژ کند؛ ازسوی‌دیگر، کاربران این امکان را داشتند که دستگاه را در هر نقطه‌ای از پد شارژ قرار دهند و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد.
 
درحال‌حاضر شارژر‌های بی‌سیم متعددی وجود دارند که همین کار را انجام می‌دهند؛ اما نه با آن توانایی‌هایی که اپل برای ایرپاور در نظر گرفته بود. AirPower از دستگاه‌های هوشمندی بود که پس از معرفی توانست نظرات مثبت کاربران بسیاری را به خود جلب کند و افراد زیادی در انتظار عرضه‌ی آن بودند؛ اما متأسفانه به‌دلیل مشکلاتی که در ساخت این محصول وجود داشت، اپل در سال ۲۰۱۹ از انتشار آن صرف‌نظر کرد. شاید روزی اپل بتواند دستگاهی مانند AirPower را راه‌اندازی کند یا پس از رفع مشکلات موجود AirPower را راهی بازار کند؛ البته با توجه به شایعاتی که به گوش می‌رسد، اپل احتمالاً تولید پد شارژ بی‌ سیم ایرپاور را مجدداً آغاز کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.