5G, 6G, vRAN, OpenRAN

فناوری اطلاعات

March 5, 2023
16:05 یکشنبه، 14ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143693

چین گوی سبقت را در توسعه فناوری از آمریکا ربود

بر اساس یک گزارش جدید، چین با تضعیف سلطه ایالات متحده در حوزه فناوری، در ۳۷ زمینه از ۴۴ زمینه فناوری پیشتاز شده است که فناوری‌های مافوق صوت، توسعه باتری‌های الکتریکی و ارتباطات فرکانس رادیویی مدرن مانند ۵G و ۶G برخی از این زمینه‌ها هستند.
 
به گزارش آی‌ای، گزارش جدید «موسسه سیاست استراتژیک استرالیا» نشان می‌دهد که ایالات متحده و سایر کشورهای غربی در زمینه توسعه‌ فناوری‌های پیشرفته از چین عقب مانده‌اند.
 
در این گزارش هشدار داده شده است که پکن همچنین در موقعیتی است که می‌تواند انحصار و سلطه خود را در برخی از این حوزه‌ها حفظ کند.
 
روابط ایالات متحده و چین در چند سال گذشته به دلیل افزایش تعرفه‌های تجاری از طرف آمریکا و حمایت سیاسی پکن از کشورهایی مانند کره شمالی و جاه طلبی‌های فزاینده چین در دریای چین جنوبی ملتهب شده است.
 
با این حال، در پس زمینه این مسائل به نظر می‌رسد که چین در زمینه توسعه فناوری‌های جدید از ایالات متحده و متحدان غربی آن پیش افتاده است.
 
پیشگامی چین چگونه سنجیده شده است؟
اندیشکده سیاست استراتژیک استرالیا در یک ارزیابی یک ساله، بازدهی و کارآمدی تحقیقاتی چندین کشور را در حوزه‌های فناوری‌های پیشرفته اندازه‌گیری کرده است. این کار با تمرکز بر مقالاتی که در مجلات برتر منتشر شده بودند و نحوه و تعداد استناد آنها در تحقیقات بعدی انجام شده است.
 
براساس این تحلیل، چین پایه‌هایی را ایجاد کرده است تا خود را به عنوان یک ابرقدرت پیشرو در علم و فناوری جهان معرفی کند.
 
ارزیابی فناوری‌های اساسی نشان داد که تمامی ۱۰ سازمان برتر تحقیقاتی جهان در چین مستقر هستند و در مجموع، ۹ برابر بیشتر از کشور دوم که معمولاً ایالات متحده است، مقالات تحقیقاتی «با تأثیرگذاری بالا» تولید کرده‌اند.
 
در این گزارش به برتری چشمگیر چین در توسعه تسلیحات مافوق صوت با قابلیت حمل کلاهک اتمی اشاره شده است، جایی که این کشور از آمریکا که به شدت به دنبال تحقق این فناوری است، پیشی گرفته است.
 
پژوهشگران چینی طی پنج سال گذشته ۴۸.۴۹ درصد از مقالات پُرتاثیر دنیا را در زمینه مافوق صوت و موتورهای پیشرفته هواپیما تولید کرده‌اند، در حالی که چین خانه‌ی ۷ مؤسسه از ۱۰ مؤسسه تحقیقاتی برتر جهان در این حوزه است.
 
آکادمی علوم چین در اکثر ۴۴ فناوری ردیابی شده توسط اتاق فکر این اندیشکده، رتبه اول یا دوم را به خود اختصاص داده و در ۳۷ مورد از این حوزه‌های فناوری پیشتاز است. این حوزه‌ها شامل فناوری‌های آینده‌نگرانه مانند توسعه باتری‌های الکتریکی، فناوری مافوق صوت و ارتباطات فرکانس رادیویی پیشرفته مانند ۵G و ۶G ۶G است.
 
این گزارش اعلام کرده است که چین به طور بالقوه در موقعیتی است که در هشت حوزه مانند مواد و تولید در مقیاس نانو، تولید برق مبتنی بر هیدروژن و آمونیاک و همچنین اصول مهندسی زیست‌شناسی مصنوعی برای توسعه سیستم‌های بیولوژیکی جدید انحصار ایجاد کند.
 
پس از چین و آمریکا، برخی از کشورها مانند هند، بریتانیا، کره جنوبی، آلمان، استرالیا و سایرین در ردیف دوم کشورهایی قرار دارند که در این حوزه‌ها پیشرفت‌های فناورانه قابل توجهی دارند.
 
این اندیشکده توصیه می‌کند که این کشورها تا ۰.۷ درصد از درآمد ناخالص ملی خود را برای پروژه‌های تحقیق و توسعه در این حوزه‌ها اختصاص دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.