لبه تکنولوژی

March 5, 2023
16:11 یکشنبه، 14ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143695

جمعیت ربات‌های انسان‌نما از انسان‌ها بیشتر می‌شود!

ایلان ماسک بنیان‌گذار شرکت تسلا ادعا کرده است که روزی ربات‌های انسان‌نمای مجهز به هوش مصنوعی اپتیموس(Optimus) احتمالا از لحاظ تعداد از انسان پیشی می‌گیرند.
 
به گزارش آی‌ای، ایلان ماسک مدیرعامل شرکت تسلا در جریان رویداد «روز سرمایه‌گذار تسلا» از آخرین پیشرفت این شرکت در زمینه ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی خبر داد.
 
وی می‌گوید، ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی تجارت بزرگتری نسبت به خودروها خواهند بود.
 
ماسک گفت، ربات این شرکت که با نام Optimus شناخته می‌شود، ممکن است در آینده از تعداد انسان‌ها بیشتر شود. این خبر سر و صدایی در جامعه فناوری ایجاد کرده است، زیرا بسیاری مشتاق هستند ببینند آخرین نوآوری تسلا چگونه آینده اتوماسیون را شکل خواهد داد.
 
من فکر می‌کنم اساساً در آینده، کار فیزیکی یک انتخاب خواهد بود. اگر می‌خواهید آن را انجام دهید، می‌توانید، اما نیازی به انجام آن نخواهید داشت و بله، من فکر می‌کنم این خوب خواهد بود.
 
ماسک فاش کرد که تسلا در حال پیشرفت قابل توجهی در توسعه ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی خود است. ربات‌های اپتیموس قرار است در سال‌های آینده به کار گرفته شوند و برای انجام وظایف مختلفی مانند تولید و حمل ‌و نقل طراحی شوند.
 
به گفته ماسک، اپتیموس آنقدر پیشرفته خواهد بود که در نهایت تعداد آنها از انسان‌ها بیشتر خواهد شد. وی در سخنرانی خود گفت: من فکر می‌کنم اساساً در آینده، کار فیزیکی یک انتخاب خواهد بود. اگر می‌خواهید آن را انجام دهید، می‌توانید، اما نیازی به انجام آن نخواهید داشت و بله، من فکر می‌کنم این خوب خواهد بود.
 
همانور که گفته شد، این اظهارات، هیجان زیادی ایجاد کرده است، زیرا بسیاری از مردم مشتاق هستند ببینند این ربات‌ها چگونه آینده‌ی کار را شکل خواهند داد. برخی از کارشناسان معتقدند اپتیموس می‌تواند صنعت تولید را با ارائه راهی کارآمد و مقرون به صرفه برای تولید کالا متحول کند.
 
مسئله، جایگزینی با افراد نیست، بلکه افزایش توانایی‌های انسان است.
 
تاثیر اتوماسیون بر انسان چه خواهد بود؟
 
با این حال، دیگران در مورد تأثیر اتوماسیون بر اشتغال نگرانی‌هایی را مطرح کرده‌اند. با توجه به اینکه گفته می‌شود تعداد ربات‌ها از انسان‌ها بیشتر می‌شود، این نگرانی وجود دارد که بسیاری از افراد شغل خود را از دست بدهند.
 
ایلان ماسک در طول سخنرانی خود به این نگرانی‌ها اشاره کرد و گفت که معتقد است توسعه ربات‌ها بیش از آنکه شغل‌ها را از بین ببرد، شغل ایجاد خواهد کرد.
 
وی همچنین تاکید کرد که اپتیموس طوری طراحی خواهد شد که در کنار انسان‌ها کار کند، نه این که جایگزین آنها شود. وی گفت: مسئله، جایگزینی افراد نیست، بلکه افزایش توانایی‌های انسان است.
 
با وجود هیجانی که حول ربات اپتیموس وجود دارد، مدتی طول می‌کشد تا این ربات‌ها را در حالت عملیاتی ببینیم. ماسک جدول زمانی مشخصی را برای عرضه آنها ارائه نکرد، اما گفت که شرکت در حال پیشرفت است و به‌روزرسانی‌های بیشتری ارائه خواهد شد.
 
ایلان ماسک: اپتیموس آنقدر پیشرفته خواهد بود که در نهایت تعدادش از انسان‌ها بیشتر خواهد شد.
 
در نهایت، آخرین پیشرفت تسلا در زمینه ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی، هیجان زیادی را در جامعه فناوری ایجاد کرده است و اکنون ادعا شده است که تعداد آنها از انسان‌ها پیشی خواهد گرفت و یک انقلاب در صنعت تولید و حمل و نقل ایجاد خواهند کرد.
 
با این حال، نگرانی‌هایی در مورد تأثیر اتوماسیون بر اشتغال نیز مطرح شده است که به تاکید ایلان ماسک، این ربات‌ها در کنار انسان‌ها کار خواهند کرد و جایگزین آنها نخواهند شد. ضمن اینکه توسعه آنها بیش از آنکه شغل حذف کند، حرفه ایجاد خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.