فناوری اطلاعات

March 6, 2023
20:11 دوشنبه، 15ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143741

سالاریه اعلام کرد؛ ممنوع‌شدن دولتی‌ها برای ساخت ریزماهواره‌ها/ قرارداد ۵۰۰ میلیاردی با خصوصی‌ها برای ساخت ماهواره

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به جزئیات برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور گفت: در این برنامه تاکید شده است که سازمان فضایی، پژوهشگاه فضایی و صاایران از وارد شدن به حوزه‌هایی که بخش خصوصی توانایی ورود به آن را دارند، ممنوع شده‌اند.
 
fl5f.PNG
 
حسن سالاریه در چهارمین دورهمی شرکت‌ها و دانشجویان فعال در زیست بوم فضایی که امروز در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، با بیان اینکه من خودم را به هیچ عنوان دولتی نمی‌بینم، افزود: اگر اکنون وارد حکمرانی حوزه فضایی شدم، به دلیل درکی است که از مشکلات بخش خصوصی دارم و امید داریم که بتوانیم این مشکلات را از سر راه شرکت‌های فناور این حوزه برداریم.
 
وی گفت: گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم بخش خصوصی دائم از دولت گلایه می‌کند که حمایت های لازم از بخش خصوصی انجام نمی‌شود، این گفته بوی دولتی‌گرایی می‌دهد؛ چرا که بخش خصوصی نباید منتظر تزریق‌های دولتی باشد، ولی ما باید مسیر را برای بخش خصوصی هموار کنیم و بخش خصوصی بایستی بر روی پای خود بایستد.
 
رئیس سازمان فضایی ایران با تاکید بر اینکه دولت نباید شرکت‌سازی کند و وظیفه آن حمایت است، ادامه داد: سابقه همکاری با دکتر شهرابی، رئیس کنسرسیوم شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت فضایی در یک سال اخیر نشان داد که باید امیدوار باشیم که یک بخش خصوصی فضایی در حال شکل‌گیری است و دولت باید سعی کند موانع پیش پای شرکت‌های خصوصی را از طریق اصلاح قوانین دست و پاگیر که جلوی سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی را می‌گیرد، بردارد.
 
سالاریه با تاکید بر کنسرسیومی شدن شرکت‌های فناور فضایی، گفت: متاسفانه در ایران بخش‌های خصوصی نمی‌توانند با یکدیگر کار کنند، ولی کنسرسیومی شدن شرکت‌ها برای سازمان فضایی از ضروریات است.
 
حمایت دولتی‌ها از خصوصی‌ها
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد ویژه بخش خصوصی برای ساخت ماهواره، برگزاری مناقصات و ترک تشریفات از طریق معاونت علمی ریاست‌جمهوری داشته‌ایم.
 
وی فعالیت در حوزه فضایی را یک فعالیت هزینه‌بر توصیف کرد و گفت: برای عقد قرارداد خرید تضمینی تصاویر ماهواره‌ای نزدیک به ۶ ماه در سازمان فضایی برای هموارسازی مسیر در این حوزه تلاش کردیم؛ چرا که تصاویر ماهواره‌ای قابل خریداری هستند و ما در تلاش برای خرید تضمینی تصاویر ماهواره‌ای هستیم و در این زمینه جلساتی با معاون سابق و فعلی معاونت علمی ریاست جمهوری داشته‌ایم تا از ما حمایت کنند.
 
صدور ضمانت‌نامه برای تضامین فضایی 
رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه شرکت‌های خصوصی بسیار ضعیف هستند و باید در حوزه ضمانت‌نامه‌ها و حضور در مناقصات حمایت شوند، یادآور شد: در حال حاضر شرکت‌ها بر اساس قوانین عمومی وارد مناقصات و عقد قراردادها می‌شوند و ما در حال اصلاح آیین‌نامه‌ها و مقررات در این حوزه هستیم، ولی تا زمانی که این قوانین اصلاح شود، ما در حال مذاکره هستیم.
 
وی با بیان اینکه کارهای هموارسازی قوانین و مقررات از اجرای کار فنی مشکل‌تر است، گفت:  عقد قراردادها در این حوزه وابسته به نوسانات ارزی است و به خاطر مبالغ بسیار بالا بخش خصوصی آنقدر رشد نکرده است که به راحتی ضمانت‌نامه‌ها را ارائه کند. باید بخش خصوصی قوی شکل بگیرد و بخش خصوصی پابه‌پای دولت حرکت کند و قدم‌ها را طوری بردارد که انجام ‌شدنی باشد.
 
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور مصوب شده است و در هفته آینده بخش نخست این برنامه که جنبه محرمانگی ندارد را ارائه خواهیم کرد. در برنامه ۱۰ ساله فضایی نسبت به همه برنامه‌های گذشته توجه ویژه‌ای به بخش خصوصی داشته‌ایم.
 
برنامه ۱۰ ساله فضایی 
سالاریه با اشاره به جزئیات برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور با بیان اینکه در هفته آینده نشستی برای تبیین سیاست‌های کلان این برنامه برگزار می‌کنیم، گفت: این برنامه‌ که در سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۱۰ اجرایی می‌شود، تمرکز بر بخش خصوصی دارد و اقتصاد فضاپایه جزو لاینفک آن است.
 
به گفته وی، این سند ۱۰ ساله بر سرآمد بودن کشور در تولید فناوری فضایی در منطقه و بهره‌مندی شهروندان، کسب‌وکارها و دولت از خدمات فضا پایه تاکید دارد.
 
سالاریه توسعه متوازن صنعت فضایی با ارتقای شاخص‌های فضایی و ایجاد و توسعه ابزارهای قانونی در راستای جذب منابع مالی را از ماموریت‌های دیگر این برنامه دانست و گفت: در این برنامه همچنین تاکید شده است که سازمان فضایی، پژوهشگاه فضایی و صاایران از وارد شدن به حوزه‌هایی که بخش خصوصی توانایی ورود به آن را دارند، ممنوع شده‌اند.
 
وی ریزماهواره‌ها را از جمله این حوزه‌ها دانست و گفت: در این راستا مناقصه طراحی و ساخت منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی به پایان رسیده و وارد فاز ارزیابی شرکت‌ها شده‌ایم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.