سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

March 7, 2023
15:59 سه شنبه، 16ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143760

مدیرعامل مایکروسافت: دستیارهای صوتی ازجمله کورتانا، سیری و الکسا کودن‌ هستند!

او که حالا تمرکز خود را روی هوش مصنوعی زایا گذاشته است، دیگر اعتقادی به دستیارهای صوتی نسل اول ندارد.
 
 
«ساتیا نادلا»، مدیرعامل مایکروسافت، می‌گوید نسل اول دستیارهای صوتی ازجمله سیری، الکسا و حتی کورتانا کودن‌ هستند. او این اظهارنظر را در شرایطی بیان کرده است که این غول فناوری سرمایه‌گذاری عظیمی روی فناوری‌های هوش مصنوعی زایا داشته و تمام تمرکز خود را روی پیاده‌سازی این قابلیت‌ها در محصولات خود گذاشته است.
 
ساتیا نادلا اخیراً در گفت‌وگویی با نشریه فایننشال تایمز به انتقاد از دستیارهای صوتی شخصی پرداخت. او می‌گوید: «این برنامه‌ها همگی بسیار کودن‌ هستند. فرقی ندارد که کورتانا باشد یا الکسا، گوگل اسیستنت یا سیری؛ هیچ‌کدام از آن‌ها درست کار نمی‌کنند.»
 
گفتنی است که نادلا در سال 2016 درباره دستیارهای صوتی نظر بسیار متفاوتی داشت و معتقد بود که بات‌هایی مثل کورتانا اپلیکیشن‌های جدید دنیای فناوری هستند. بااین‌حال، مایکروسافت چند سال بعد به این نتیجه رسید که باید پروژه کورتانا را متوقف کند.
 
هوش مصنوعی زایا می‌تواند جانشین دستیارهای صوتی شود؟
این شرکت اکنون تمرکز خود را روی برنامه‌های هوش مصنوعی ازجمله چت‌بات بینگ گذاشته است که ظاهراً برخلاف کورتانا، موفق شده‌اند نظر کاربران را جلب کنند. مایکروسافت همین امروز استفاده از این ابزارهای هوش مصنوعی را گسترش داد و این فناوری را حتی به محصولات تجاری خود وارد کرد.
 
فایننشال تایمز در بخشی از گزارش خود به تلاش‌های آمازون برای توسعه الکسا پرداخته است. این دستیار صوتی مانند بسیاری از دستیارهای صوتی دیگر قرار بود در هر کاری، از خاموش و روشن‌کردن چراغ‌ها گرفته تا پخش موسیقی در بلندگوهای هوشمند و کنترل تلویزیون، به کمک کاربران بیاید. اما حالا به‌نظر می‌آید که پول‌سازی از این ابزارها سخت‌تر از قبل شده و کاربران هم چندان از آن‌ها راضی نیستند.
 
سخنگوی آمازون به فایننشال تایمز گفته است که بیش از 50 درصد کاربران این سرویس از دستیار صوتی خود برای انجام خریدهای آنلاین استفاده می‌کنند. بااین‌وجود، از میان 18 هزار کارمندی که از آمازون اخراج شده‌اند، ظاهراً بیشترین تعدیل نیرو مربوط به تیم الکسا بوده است.
 
حالا باید دید که در آینده ابزارهایی مثل بینگ چت به‌سمت استفاده تعاملات صوتی پیش می‌روند و به شکل دیگری از دستیارهای صوتی تبدیل می‌شوند، یا پذیرش فرمان‌های صوتی صرفاً در حد قابلیتی برای افزایش دسترسی‌پذیری آن‌ها باقی خواهد ماند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.