سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

March 8, 2023
14:26 چهارشنبه، 17ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143774

راه‌اندازی کانال Canary برای کاربران ویندوز اینسایدر؛ مایکروسافت برای ویندوز 12 آماده می‌شود؟

مایکروسافت امروز از آغاز به کار کانال قناری جدیدی برای آزمایش بیلدهای ویندوز خبر داده است که احتمالاً برای توسعه نسخه 12 کاربرد خواهد داشت.
 
 
مایکروسافت در خبری اعلام کرده است که از طریق یک کانال قناری (Canary) جدید آزمایش زودهنگام آپدیت‌های بزرگ ویندوز را ممکن می‌کند. این کانال در کنار کانال‌های پیش‌نمایش و بتا به کار خود ادامه می‌دهد و احتمالاً برای توسعه ویندوز 12 کاربرد خواهد داشت.
 
«آماندا لانگوفسکی»، رئیس برنامه ویندوز اینسایدر مایکروسافت، در مطلبی در وبلاگ این شرکت می‌گوید: «این کانال قناری جدید محلی برای پیش‌نمایش تغییراتی خواهد بود که پیش از رسیدن به دست مصرف‌کنندگان به زمان بیشتری برای آزمایش نیاز دارند. برخی از نمونه‌های این مسئله شامل تغییرات بزرگ در کرنل ویندوز، APIهای جدید و غیره است.»
 
مایکروسافت به‌طور مستقیم اشاره نکرده که کانال قناری برای آزمایش ویندوز 12 استفاده خواهد شد یا خیر؛ چرا که این شرکت اصلاً توسعه نسخه بعدی سیستم‌عامل خود را تأیید نکرده است. اما بیلدهای این کانال با سری 25000 شماره‌گذاری می‌شوند که نشان‌دهنده محصولی جدیدتر از نرم‌افزارهای کانال توسعه‌دهندگان است. همچنین باید گفت که این شرکت در پست خود از ویندوز 11 هم برای کانال قناری نامی نبرده است.
 
کانال‌های مختلف برنامه اینسایدر ویندوز
 
کانال قناری ویندوز شما را در لبه فناوری قرار می‌دهد
بیلدهایی که به کانال قناری می‌آیند، از قبل چندان آزمایش نشده‌اند و مشکلات زیادی خواهند داشت. مایکروسافت می‌گوید کسانی که محصولات این کانال را آزمایش می‌کنند، در لبه فناوری قرار می‌گیرند. بنابراین به کاربران عادی توصیه نمی‌شود که به‌دنبال آزمایش بیلدهای این کانال باشند.
 
مایکروسافت می‌گوید انتشارهای کانال قناری روزانه نخواهند بود و انتشار پست‌های جدید در این رابطه تنها در هنگام انتشار بیلدهای جدید اتفاق می‌افتد. البته لانگوفسکی اعلام کرده است که شاید در آینده تناوب انتشار آپدیت‌ها در این کانال افزایش پیدا کند.
 
همان‌طور که گفتیم، مایکروسافت هنوز به‌طور رسمی حرفی از ویندوز 12 به میان نیاورده است، اما با توجه به گزارش‌ها به‌نظر می‌رسد که این شرکت و اینتل مشغول کار روی نسخه بعدی این سیستم‌عامل برای نسل بعدی پردازنده‌ها هستند. از آن‌جایی که ویندوز 11 در سال 2021 معرفی شد، احتمالاً فاصله زیادی تا عرضه ویندوز 12 داریم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.