سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 8, 2023
15:27 چهارشنبه، 17ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143790

اینتل برای جنگ با TSMC آماده می‌شود؛ تکمیل توسعه لیتوگرافی 1.8 نانومتری

اینتل از تکمیل فرایند توسعه نود اینتل 18A (کلاس 1.8 نانومتری) و نود 20A (کلاس 2 نانومتری) خبر داده است.
 
 
اینتل می‌خواهد پس از سال‌ها، دوباره در دنیای تراشه‌سازی حرفی برای گفتن داشته باشد و به جنگ بزرگ‌ترین بازیگر این روزهای بازار یعنی TSMC برود. در همین راستا، این کمپانی از تکمیل فرایند توسعه نود اینتل 18A (کلاس 1.8 نانومتری) و نود 20A (کلاس 2 نانومتری) خبر داده است که دستاوردی بزرگ به حساب می‌آید.
 
«وانگ روی»، مدیر اینتل در چین، در یک رویداد از تکمیل توسعه فرایندهای تولید اینتل 18A (کلاس 18 آنگستروم) و اینتل 20A (کلاس 20 آنگستروم) خبر داد. این موضوع به معنای آن نیست که اینتل حالا می‌تواند استفاده تجاری از این لیتوگرافی‌ها داشته باشد، بلکه مشخصات، مواد، نیازمندی‌ها و همچنین اهداف مدنظر آن‌ها حالا مشخص شده است.
 
لیتوگرافی 2 و 1.8 نانومتری اینتل
فناوری تولید اینتل 20A منجر به ایجاد یک ساختار ترانزیستور جدید، ترانزیستورهای RibbonFET می‌شود که اگرچه ریسک‌های مخصوص به خودش را دارد، اما احتمالاً به اینتل اجازه می‌دهد از رقبایش یعنی سامسونگ و TSMC پیشی بگیرد. اینتل می‌خواهد در نیمه اول 2024 از این لیتوگرافی استفاده کند.
 
فرایند اینتل 18A، فناوری‌های RibbonFET و PowerVia اینتل را بهبود می‌دهد و همچنین اندازه ترانزیستورها را کاهش می‌دهد. به نظر می‌رسد توسعه این فناوری به خوبی پیش رفته است؛ چرا که اینتل حالا می‌خواهد به‌جای سال 2025، آن را در نیمه دوم 2024 به‌طور کامل معرفی کند.
 
 
 
اینتل در ابتدا به‌دنبال استفاده از اسکنرهای Twinscan EXE شرکت ASML با روزنه عددی 0.55 برای نود 1.8 نانومتری بود، اما از اسکنرهای Twinscan NXE با روزنه عددی 0.33 و الگوی دوگانه EUV استفاده خواهد کرد.
 
اینتل باور دارد که فناوری ساخت کلاس 1.8 نانومتری‌اش، پیشرفته‌ترین نود در این صنعت هنگام ورود به مرحله تولید با ظرفیت بالا در نیمه دوم 2024 خواهد بود. فناوری‌های اینتل 20A و 18A برای محصولات خود اینتل و همچنین مشتریان آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
اگر اینتل بتواند در سال 2024 پردازنده‌هایش را با لیتوگرافی 2 نانومتری تولید کند، شاهد رقابت جذابی در بازار خواهیم بود و این کمپانی می‌تواند AMD را پشت سر می‌گذارد. درحال‌حاضر AMD با همکاری TSMC، از نظر لیتوگرافی دست بالا را نسبت به اینتل دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.