سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 9, 2023
16:21 پنجشنبه، 18ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143800

اینتل ۵ میلیارد یورو یارانه جدید از آلمان خواست

شرکت آمریکایی اینتل به دنبال دریافت چهار تا پنج میلیارد یورو دیگر یارانه از دولت آلمان برای ساخت مجتمع تولید تراشه در شرق این کشور است.
 
بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: این تراشه ساز آمریکایی پیش از این برای ساخت کارخانه ای در ماگدبورگ، با ۶.۸ میلیارد یورو معادل ۷.۲ میلیارد دلار یارانه دولتی به توافق رسیده بود اما آغاز ساخت این پروژه را اواخر سال گذشته، به دلیل موانع اقتصادی به تاخیر انداخت و اکنون به دنبال دریافت کمک بیشتری از دولت آلمان است.
 
اینتل در بیانیه‌ای اعلام کرد اختلالات در اقتصاد جهانی، به افزایش هزینه ها از مواد ساخت گرفته تا انرژی منجر شده است و ما گفت‌وگوی سازنده ای که با دولت فدرال برای پرداختن به شکاف هزینه هایی که با ساخت در مناطق دیگر وجود دارد و رقابتی کردن این پروژه داریم را تمجید می کنیم.
 
تحت مدیرعاملی پت گلسینگر، اینتل توسعه تولید جدید را با هدف بازیافتن برتری در صنعت نیمه رسانا و کمک به متوازن کردن تمرکز تولید در شرق آسیا، آغاز کرد.
 
پروژه آلمانی این شرکت در حالی با تاخیر روبرو شده که آمریکا، کشورهای دیگر را برای کمک به جلوگیری از توسعه توانمندی‌های تراشه سازی چین تحت فشار قرار داده است. کمیسیون اروپا سال گذشته طرحی به نام "قانون تراشه های اتحادیه اروپا" را برای اختصاص ۴۳ میلیارد یورو به صنعت نیمه رسانا در این منطقه اعلام کرد. آمریکا هم یک طرح ۵۰ میلیارد دلاری را برای فراهم کردن یارانه برای تقویت تولید داخلی تراشه رونمایی کرده است.
 
اینتل با رقبایی شامل شرکت تایوانی TSMC و سامسونگ الکترونیکس برای دریافت این کمک دولتی رقابت دارد و این امر، تایید زودهنگام این پروژه ها را ضروری می سازد. این شرکت، سال گذشته توسعه فعالیت در اروپا را اعلام کرد که در آن زمان ۳۳ میلیارد یورو ارزش داشت و شامل مرکز تحقیقاتی در فرانسه و توسعه تاسیسات تراشه در ایرلند بود.   یکی از طرح های اصلی اینتل، این کارخانه تراشه سازی است که ماگدبورگ میزبان آن شده است. با این حال، از زمان آغاز جنگ روسیه در اوکراین در اوایل سال ۲۰۲۲، قیمت انرژی در اروپا به شدت نوسان پیدا کرده و تورم هزینه های ساخت را افزایش داده است.
 
وزارت اقتصاد آلمان درباره مذاکرات با اینتل اظهار نظر نکرد اما به هدف اتحادیه اروپا برای تولید ۲۰ درصد از نیمه رساناهای جهان تا سال ۲۰۳۰ اشاره و اعلام کرد با داشتن این هدف در ذهن، دولت فدرال آماده است از صنعت نیمه رسانا در آلمان با اختصاص چند میلیارد یورو حمایت کرده و امکان ساخت کارخانه های جدید را فراهم کند. وزارت اقتصاد آلمان خاطرنشان کرد هرگونه تامین مالی جدید، مستلزم تایید کمیسیون اروپا خواهد بود.
 
به گفته منابع آگاه، اینتل در ابتدا هزینه ساخت این پروژه در آلمان را ۱۷ میلیارد یورو برآورد کرده بود اما اکنون انتظار دارد ۳۰ میلیارد یورو هزینه کند. مانند اکثر پروژه‌هایی که یارانه دولتی را بر اساس "قانون تراشه های اتحادیه اروپا" دریافت می کنند، اینتل انتظار دارد حدود ۴۰ درصد از پروژه اش شامل یارانه شود. این شرکت علاوه بر انتظاری که برای دریافت کمک دولتی دارد، آماده دریافت کمک از منابع دیگر دولت از جمله تخفیفهای مالیاتی و یارانه انرژی است.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، منابع آگاه اظهار کردند طرحهای توسعه اینتل در ایرلند و فرانسه تا حدود زیادی طبق برنامه پیش می رود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.