فناوری اطلاعات

March 11, 2023
11:16 شنبه، 20ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143824

صاحب ChatGPT نیز به سراغ افزایش طول عمر رفت

سم آلتمن مدیر عامل شرکت OpenAI که ربات شگفت انگیز ChatGPT را توسعه داده است اکنون ۱۸۰ میلیون دلار روی یک استارتاپ بیوتکنولوژی سرمایه‌گذاری کرده تا پیری را معکوس کند و به افرادی مانند جف بزوس، جک دورسی و مارک زاکربرگ پیوسته و به دنبال راه حل‌هایی برای افزایش طول عمر است.
 
به گزارش آی‌ای، سم آلتمن(Sam Altman) مدیر عامل شرکت 180 میلیون دلاری «اُپن ای‌آی» برای تصرف یک استارتاپ بیوتکنولوژی موسوم به Retro Biosciences سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت بیوتکنولوژی در سال ۲۰۲۲ از حالت مخفی‌کاری خارج شد و قصد دارد از مهندسی ژنتیک برای جوان‌تر کردن سلول‌ها استفاده کند.
 
گفتنی است که سرمایه‌گذاری سم آلتمن به منظور پیشگیری از برچسب‌ خوردن مبنی بر تلاش این استارتاپ برای به تأخیر انداختن یا معکوس کردن پیری یک میلیاردر و مطرح شدن به عنوان یک پروژه بیهوده، مخفی نگه داشته شد.
 
جف بزوس بنیانگذار شرکت آمازون نیز در سال ۲۰۲۱ در استارتاپ مشابهی به نام Altos Labs سرمایه‌گذاری کرد، در حالی که جک دورسی و مارک زاکربرگ نیز سرمایه‌گذاری‌های مشابهی دارند.
 
اخیراً هم گزارش شد که یک میلیونر دیگر سالانه دو میلیون دلار صرف یک رژیم آزمایشی برای جوان‌تر شدن می‌کند.
 
با این حال، آلتمن هیچ گونه درمان یا مراقبه‌ای را از جانب استارتاپی که روی آن سرمایه‌گذاری کرده است، دنبال نمی‌کند، زیرا کارهای این استارتاپ هنوز در مرحله تحقیق است.
 
ممکن است بسیاری آلتمن را از روزهای اولیه استارتاپ‌هایی مانند Pinterest ،Airbnb ،Stripe بشناسند. با این حال، او از سرمایه‌گذاری استارتاپی فاصله گرفت و به سمت مدیر عاملی در شرکت OpenAI رفت، شرکتی که وی در سال ۲۰۱۵ تأسیس کرد.
 
شرط‌بندی روی «فناوری سخت»
اکنون آلتمن می‌خواهد زمان و پول خود را برای توسعه فناوری‌هایی سرمایه‌گذاری کند که تأثیر مثبتی بر بشریت خواهند داشت، همان چیزی که در چند ماه گذشته با محبوبیت ربات هوش مصنوعی ChatGPT شاهد آن بوده‌ایم. او این حوزه‌ها را «فناوری سخت» می‌نامد، زیرا برای پیشرفت علمی و تسلط بر فناوری به سرمایه‌گذاری‌های کلان نیاز دارند.
 
آلتمن برای اولین بار بیش از ۱۰ سال پیش، زمانی که با آزمایشاتی مواجه شد که در آن موش‌های مسن‌تر با استفاده از خون موش‌های جوان، جوان‌تر شدند، به زیست‌فناوری ضد پیری علاقه‌مند و مشتاق شد روی استارتاپ‌ها در این حوزه سرمایه‌گذاری کند.
 
در حالی که این ایده در ذهن او ماندگار شده بود، در سال ۲۰۲۰ با مقاله دیگری برخورد کرد که در آن پژوهشگران پلاسما را در موش‌های پیر با آب‌نمک و آلبومین جایگزین کردند و به اثر جوان‌سازی مشابهی دست یافتند.
 
در نهایت، آلتمن با بتس لاکرویکس(Betts LaCroix) که زمانی شریک پاره‌وقت بیوتکنولوژی Y-Combinator بود، تماس گرفت و از او پرسید که آیا می‌توانیم شرکتی را رهبری کنیم که روی پروژه‌های ضد پیری کار می‌کند و وقتی لاکرویکس موافقت کرد، استارتاپ Retro Biosciences با بودجه ۱۸۰ میلیون دلاری آلتمن متولد شد.
 
فضای کاری این شرکت به سرعت با قرار دادن سازه‌های پیش‌ساخته که در یک انبار برپا شدند، راه‌اندازی شد که اجازه داد کار با سرعت شروع شود و این شرکت در حال حاضر برخی از نتایج اولیه را برای عرضه دارد.
 
آلتمن در امور روزانه این استارتاپ دخالتی ندارد و سرمایه‌گذاری اولیه او می‌تواند به مدت ۱۰ سال این شرکت را تامین کند. وی امیدوار است که در طول این مدت اولین شواهد مفهومی برای افزایش طول عمر حاصل شود.
 
در این میان، خود آلتمن برای جوان ماندن به رژیم ضد پیری خود شامل «سالم بخور، ورزش کن و به اندازه کافی بخواب» با دوزی از متفورمین که یک داروی ضد دیابت است، پایبند است.
 
ضمن اینکه آلتمن بخشی از سرمایه خود را نیز در یک استارتاپ انرژی همجوشی به نام Helion سرمایه‌گذاری کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.