دولت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 12, 2023
11:13 یکشنبه، 21ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143854

وزیر ارتباطات: دولت الکترونیکی و هوشمندسازی دولت در کاهش فساد اثر بسیار ویژه‌ای دارد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه باید بدون مماشات، محکم و قاطع با هرگونه تخلفی که سرمنشا فساد است، برخورد شود، گفت: اعتقاد راسخ داریم که دولت الکترونیکی و هوشمندسازی دولت در کاهش فساد و تخلفات اثر بسیار ویژه‌ای دارد چراکه مراجعه حضوری به دستگاه‌های اجرایی و دولتی زمینه‌ساز فساد و تخلف است.
 
 
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در جلسه تکریم مرتضی سلیمان زاده و معارفه عبدالرحمان آقایی به‌عنوان مسئول جدید هماهنگی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و همچنین آغاز دوره تازه فعالیت هیئت رسیدگی به تخلفات اداری با حضور اعضای جدید و با حضور علی دستافر، دبیر هیئت عالی نظارت بر تخلفات اداری ضمن تقدیر و تشکر از اعضای سابق و آرزوی توفیق برای مسئول و اعضای جدید گفت: به استناد گزارشات ارائه‌شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جزو دستگاه‌هایی با کمترین تخلفات اداری است که این جای خوشحالی دارد.
 
وی با بیان اینکه کار در هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری با سختی‌هایی همراه است، افزود: در روند رسیدگی به تخلفات عموما هر تصمیمی که اخذ و هر رأیی که صادر می‌شود حتماً یک‌طرف رضایت ندارد و همچنین اعضای هیئت نیز با اعمال فشارهایی مواجه خواهند شد؛ بنابراین قبول مسئولیت در چنین شرایطی جای تقدیر و تشکر دارد.
 
زارع پور با اشاره به آغاز دور تازه فعالیت هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت ارتباطات، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه با حضور اعضای جدید تصریح کرد: امیدوارم در این دوره با حضور اعضای جدید، آمار پرونده‌های تخلفات به شکل واقعی کاهش پیدا کند. اگر چه رسیدگی به هر پرونده‌ای سرنخی برای کشف یک اشکال در سیستم است که با دنبال کردن این سرنخ‌ها اشکال‌ها، شناسایی و برطرف می‌شود. گاهی اوقات دنبال کردن این سرنخ‌ها می‌تواند منجر به اصلاح یک‌رویه و حتی یک فرایند و یا ساختار شود.
 
زارع پور با بیان اینکه یکی از شعارهای اساسی دولت سیزدهم مقابله با فساد است، گفت: مردم به این دولت امید بسته‌اند تا با کاهش تخلفات، فساد هم در دستگاه‌های اجرای کاهش پیدا کند؛ بنابراین باید این مسئله را موردتوجه قرار داد که باید با هرگونه تخلفی که سرمنشأ فساد است بدون مماشات، محکم و قاطع برخورد شود. اگرچه درعین‌حال باید از نیروی انسانی به‌عنوان یک سرمایه در دستگاه اجرایی به‌ویژه در وزارت ارتباطات به‌عنوان یک دستگاه تخصصی صیانت کرد و حفظ آبروی افراد را تا پیش از اثبات هرگونه اتهامی موردتوجه قرار داد.
 
وی با تاکید بر اهتمام وزارت ارتباطات و دولت سیزدهم بر هوشمندسازی دولت افزود: اعتقاد راسخ داریم که دولت الکترونیکی و هوشمند سازی دولت در کاهش فساد و تخلفات اثر بسیاری ویژه‌ای دارد. بر همین اساس هدف‌گذاری شده و در قانون بودجه نیز لحاظ شده است که سال آینده 100 درصد خدمات دولت به صورت الکترونیکی و 20 درصد آنها به‌صورت هوشمند ارائه شود.
 
وزیر ارتباطات تصریح کرد: تعریف هوشمندسازی هم این است که ارائه خدمت بدون هیچ مراجعه حضوری، بدون ارسال هیچ‌گونه مدرکی و بدون دخالت انسان صورت پذیرد. این رویه باعث می‌شود که تصمیم‌گیری و مداخلات انسانی صفر شود. اساساً مراجعه حضوری به دستگاه‌های اجرایی و دولتی یکی از مسائلی است که زمینه‌ساز فساد و تخلف است؛ بنابراین اگر بتوانیم مراجعات ارباب‌رجوع را از اساس کم کنیم می‌توانیم شاهد کاهش محسوس فساد و تخلف بود.
 
زارع پور با تاکید بر اینکه امسال گام بسیار بلندی برای هوشمند سازی دولت برداشته‌شده است، اظهار کرد: امسال ۹۳ درصد دستگاه‌های اجرایی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده‌اند و در حال حاضر تقریباً 40 درصد خدمات دستگاه‌ها از این طریق ارائه می‌شود. این مسیر تا ارائه کامل خدمات دولتی از طریق پنجره ملی خدمات دولت ادامه پیدا می‌کند و معتقدیم که اثر جدی در کاهش تخلفات دارد.
 
 
علی دستافر، دبیر هیئت عالی نظارت بر تخلفات اداری نیز در این جلسه با بیان اینکه در نظام مبارزه با تخلفات و فساد اداری با سه ضلع پیشگیری، نظارت و بازرسی و برخورد مواجهه هستیم، گفت: در سال جاری در نظام رسیدگی به تخلفات اداری، روند رسیدگی ها در کل کشور را مورد بررسی قرار دادیم تا از میزان تاثیر اقدامات انجام شده مطلع شویم که آیا این برخوردها که تبعات زیادی نیز دارد، باعث کاهش تخلفات و فساد اداری شده است یا خیر.
 
وی با اشاره به اینکه در دبیرخانه هیات عالی نظارت بررسی هایی انجام گرفته تا بتوانیم اقداماتی صورت گیرد تا از مرحله برخورد به مرحله پیشگیری برسیم، افزود: بررسی های انجام شده حاکی است که میزان تخلفات انجام شده در هر سه دهه خدمتی با اختلاف بسیار کمی، به یکدیگر نزدیک هستند که باتوجه به اینکه اکثر افراد متخلف در سال گذشته دارای مدرک تحصیلی لیسانس و به بالا بودند. نشان می دهد که آموزش مستمر باعث کاهش تخلفات درکشور خواهد شد.
 
دستافر با تاکید بر نقش آموزش در کاهش پرونده تخلفاتی و فساد اداری، افزود: آموزش برای جلوگیری از بروز تخلفات فقط مختص مدیران نیست بلکه آموزش در همه رده ها در بدو، حین و انتصابات باید مورد توجه قرار گیرد تا از ضلع برخورد به ضلع پیشگیری برسیم.
 
دبیر هیئت عالی نظارت بر تخلفات اداری با تاکید بر نقش کمیته سلامت اداری بر کاهش میزان تخلفات و فساد اداری اظهار کرد: باید این قرار را بگذاریم که پرونده ای منجربه صدور رای نشود، مگر اینکه عامل بروز تخلف در دستگاه شناسایی شود و برای این منظور کمیته سلامت اداری در راستای شناسایی این عوامل نقش تعیین کننده ای را برعهده دارند.
 
در این جلسه عبدالرحمان آقایی، مسئول جدید هماهنگی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه با اشاره به برنامه‌های خود در دوره جدید گفت: تلاش خواهیم کرد در دوره جدید با برگزاری جلسات منظم با مدیران نسبت به آسیب‌شناسی علل وقوع تخلفات و شناسایی گلوگاه‌های فساد اقدام کنیم.
وی با اشاره به‌ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان و مدیران تأکید کرد: بر اساس نتایج حاصل‌شده بخش عمده بروز تخلفات ناشی از عدم آموزش بوده است و بر همین اساس تلاش خواهیم کرد برای پیشگیری از تخلفات اداری برگزاری دوره‌های آموزشی را موردتوجه قرار دهیم. درعین‌حال نیز تلاش می‌کنیم که روند رسیدگی به پرونده‌های ارجاع شده به هیئت‌های تخلفات را نیز کوتاه کنیم.
 
سلیمان زاده مسئول سابق هماهنگی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت و دستگاه تابعه نیز در ابتدای این جلسه گزارشی از عملکرد سه‌ساله هیئت رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان ارائه کرد.
 
همچنین در پایان این جلسه اعضای جدید هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه، برای عمل به وظایف خود بر مبنای قانون، عدل وانصاف قسم یاد کردند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.