بازار سرمایه

March 12, 2023
14:40 یکشنبه، 21ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143867

دومین سقوط بزرگ یک مؤسسه مالی در تاریخ آمریکا؛ بانک سیلیکون ولی تعطیل شد

به‌دنبال ناتوانی بانک سیلیکون ولی در جذب سرمایه، این بانک تعطیل شد تا سرمایه‌های باقی‌مانده به مشتریان برگردانده شود.
 
 
ساعاتی پس از آنکه اعلام شد بانک سیلیکون ولی (Silicon Valley Bank) نتوانسته است سرمایه موردنیاز خود را جذب کند و به‌دنبال فروش این شرکت است، رگولاتورهای کالیفرنیا و مقامات فدرال آمریکا آن را تعطیل کردند. این اتفاق که دومین سقوط بزرگ یک مؤسسه مالی در تاریخ ایالات متحده محسوب می‌شود، در شرایطی رخ داده است که SVB حدود دو روز قبل با بحران مالی و هجوم مردم به بانک روبه‌رو شده بود.
 
به گزارش CNN، رگولاتورهای کالیفرنیا این بانک نوآورانه را تعطیل و کنترل آن را به شرکت بیمه سپرده فدرال آمریکا (FDIC) واگذار کردند. این شرکت حالا با فروش دارایی‌های بانک سیلیکون ولی شرایط بازگشت پول به مشتریان بانک را فراهم خواهد کرد.
 
بانک سیلیکون ولی برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و استارتاپ‌ها اهمیت داشت، اما با تغییر شرایط اقتصادی، شرکت‌هایی که از سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر استفاده می‌کردند، سرمایه‌های نقدی خود را تمام کردند. از سوی دیگر، جریان ورودی سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر جدید متوقف شد. درنتیجه سپرده‌های بانک سیلیکون ولی سریع‌تر از انتظار این بانک کاهش پیدا کرد.
 
تلاش بانک سیلیکون ولی برای جذب سرمایه نافرجام بود
این شرکت چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که اوراقی به ارزش 21 میلیارد دلار را با زیان 1.8 میلیارد دلاری به فروش رسانده است و می‌خواهد بخشی از سهام این شرکت به ارزش 2.25 میلیارد دلار را هم بفروشد. به‌دنبال این اخبار، مشتریان SVB تصمیم گرفتند سرمایه‌های خود را از این بانک خارج کنند؛ بنابراین یک نمونه کلاسیک «هجوم به بانک» یا Bank Run رخ داد.
 
کارشناسان می‌گویند این اتفاق ادامه کار را برای بانک سیلیکون ولی دشوارتر کرد و منجر به سقوط آن شد. همچنین گفته شده است که بیش از 90 درصد از سپرده‌های موجود در نزد این بانک بیمه نداشته‌اند. این شرایط آینده برخی از شرکت‌های فناوری و بیوفناوری که سرمایه‌های خود را در SVB قرار داده بودند، در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد.
 
بخشی از دلیل ورشکستگی بانک سیلیکون ولی به افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در یک سال اخیر برمی‌گردد. وقتی نرخ بهره نزدیک به صفر بود، بانک‌ها دارایی‌های خود را افزایش دادند، اما با افزایش نرخ بهره در واکنش به تورم، ارزش این دارایی‌ها کاهش پیدا کرد و به زیان بانک‌ها منجر شد.
 
حالا اگرچه ورشکستگی SVB باعث وحشت عده‌ای از مردم شده است، اما کارشناسان می‌گویند این اتفاق احتمالاً اثری دومینویی نخواهد داشت و مثل بحران بانکی سال 2008، یک بحران اقتصادی جدید را ایجاد نمی‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.