فناوری اطلاعات

March 17, 2023
15:13 جمعه، 26ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143970

رشد درآمد صنعت استریم موسیقی و افزایش فروش صفحات گرامافون نسبت‌به CD برای اولین‌بار

درآمد صنعت استریم موسیقی در سال ۲۰۲۲ به ۱۳٫۳ میلیارد دلار افزایش یافت و فروش صفحات گرامافون (وینیل) برای اولین‌بار از سال ۱۹۸۷ از سی‌دی‌ها پیشی گرفت.
 
 
داده‌های جدید نشان می‌دهد صنعت استریم آنلاین همچنان روند رشد خود را ادامه می‌دهد و بخش موسیقی تسلط چشم‌گیری در این حوزه دارد. جالب اینکه صفحات گرامافون همچنان به حیات خود ادامه می‌دهند و طبق گفته‌ی RIAA در سال ۲۰۲۲ برای اولین‌بار در چند دهه‌ی گذشته، فروشی بیشتر از سی‌دی‌ها را تجربه کرده‌اند.
 
طبق اعلام RIAA درآمد صنعت موسیقی آمریکا در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۶ درصدی به رکورد جدید ۱۵٫۹ میلیارد دلار رسیده و طی ۶ سال گذشته رشد متوالی خود را ادامه داده است. صنعت استریم ۸۴ درصد از این درآمد را به خود اختصاص داده است و پس‌از آن فروش فیزیکی موسیقی با سهم ۱۱ درصد در جایگاه دوم قرار دارد. جایگاه سوم فهرست نیز به دانلودهای دیجیتال تعلق دارد که ۳ درصد از سهم این بازار را دراختیار دارد.
 
در ادامه درآمد بخش‌های مختلف از صنعت موسیقی را به تفکیک مرور می‌کنیم:
 
محصولات فیزیکی: ۱٫۷ میلیارد دلار (افزایش چهار درصدی نسبت‌به سال گذشته)
سی‌دی: ۴۸۳ میلیون دلار (کاهش ۱۸ درصدی نسبت‌به سال قبل)
صفحات گرامافون (وینیل): ۱٫۲ میلیارد دلار (افزایش ۱۷ درصدی نسبت‌به سال قبل)
استریم: ۱۳٫۳ میلیارد دلار (افزایش ۷ درصدی سالانه)
خدمات اشتراکی پولی: ۱۰٫۲ میلیار دلار (افزایش ۸ درصدی نسبت‌به سال قبل)
اشتراک‌های سطح محدود: ۱٫۱ میلیارد دلار (افزایش ۱۸ درصدی نسبت‌به قبل)
استریم شامل محتوای تبلیغاتی: ۱۰۸ میلیارد دلار (افزایش ۶ درصدی نسبت‌به سال گذشته)
براساس گزارش RIAA، میانگین تعداد اشتراک‌های سرویس‌های استریم ۱۰ سال رشد سالانه داشته و به ۹۲ میلیون مشترک رسیده است. درمقام مقایسه تعداد مشترکان این خدمات در سال ۲۰۲۱ معادل ۸۴ میلیون نفر بوده است.
 
به گزارش 9to5Mac، درآمد حاصل از دانلود دیجیتال موسیقی در سال ۲۰۲۲ با کاهش ۲۰ درصدی نسبت‌به قبل به ۴۹۵ میلیون دلار رسیده است. فروش آلبوم‌های دیجیتال و تک آهنگ‌ها نیز ۲۰ درصد کاهش یافت و به‌ترتیب به ۲۴۲ و ۲۱۴ میلیون دلار رسید. بخش دانلود درواقع فقط ۳ درصد از درآمد صنعت موسیقی ایالات‌متحده را در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داده که نسبت‌به اوج عملکرد آن در سال ۲۰۱۲ حدود ۴۳ درصد کاهش یافته است.
 
درآمد فروش فیزیکی موسیقی در سال ۲۰۲۲ به ۱٫۷ میلیارد دلار رسیده که نسبت‌به سال قبل از آن ۴ درصد رشد کرده است. درآمد حاصل از فروش صفحات گرامافون نیز در این بازه‌ی زمانی با رشد ۱۷ ردصدی به ۱٫۲ میلیار دلار رسید.
 
*نسخه‌ی اولیه‌ی این مقاله به اشتباه درآمد اپل موزیک را ۱۳٫۳ میلیارد دلار اعلام کرده بود، درصورتی که درآمد یادشده به کل صنعت استریم موسیقی ارتباط دارد. زومیت بابت این اشتباه عذرخواهی می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.