سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 18, 2023
17:17 شنبه، 27ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143995

زلزله در برنامه‌های اینتل؛ تراشه‌های ۲ نانومتری دسکتاپ سال آینده AMD را به آتش می‌کشند؟

منابع آگاه می‌گویند اینتل تولید تراشه‌های هفت نانومتری میتیور لیک را برای دسکتاپ لغو کرده و قصد دارد سال آینده تراشه‌های دو نانومتری را عرضه کند.
 
 
 
بر اساس ادعای خبرگزاری BenchLife، اینتل در اقدامی غیرمنتظره تولید مدل دسکتاپ پردازنده‌های نسل ۱۴ سری Meteor Lake-S را لغو کرده است و قصد دارد رونمایی پردازنده‌های نسل ۱۵ سری Arrow Lake-S را به نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۴ منتقل کند. شماری از تحلیلگران معتقدند که این شایعه صحیح نیست و پردازنده‌های میتیور لیک دسکتاپ در نیمه‌ی اول ۲۰۲۴ روانه‌ی بازار می‌شوند.
 
اینتل چند سال است که به تغییرات پردازنده‌های میتیور لیک اشاره می‌کند. تیم آبی همواره توجه ویژه‌ای به مدل لپ تاپی این پردازنده‌ها داشته و آن‌طور که شایعات می‌گویند، میتیور لیک قبل از پایان سال جاری میلادی برای لپ تاپ‌های نسل جدید معرفی می‌شود.
 
از قرار معلوم اینتل به‌جای عرضه‌ی پردازنده‌های دسکتاپی میتیور لیک به‌همراه مادربردهای سری ۸۰۰ در نیمه‌ی دوم ۲۰۲۳ یا نیمه‌ی اول ۲۰۲۴، تصمیم گرفته است سراغ رونمایی پردازنده‌های خانواده‌ی آرو لیک برود. این پردازنده‌ها با مادربردهای سری ۸۰۰ سازگار خواهند بود.
 
به گزارش تامز هاردور، اواخر سال گذشته‌ی میلادی نقشه‌ی راه پردازنده‌های دسکتاپ و ورکستیشن اینتل فاش شد. آن نقشه‌ی راه نشان می‌داد اینتل در فصل سوم ۲۰۲۳ به دنبال رونمایی نسخه‌ی تقویت‌شده‌ی پردازنده‌های نسل ۱۳ خود با نام Raptor Lake-S Refresh است. نقشه‌ی راه فاش‌شده نشان می‌داد که پردازنده‌های میتیور لیک دسکتاپ در سال ۲۰۲۳ از راه نمی‌رسند.
 
محصولات خانواده‌ی میتیور لیک و آرو لیک اولین پردازنده‌های مصرفی اینتل هستند که طراحی چیپلت دارند. در این طراحی چندین کاشی پردازشی روی بستری واحد قرار می‌گیرند و بین آن‌ها ارتباط برقرار می‌شود. چیپلت ساخت یک پردازنده با چند لیتوگرافی را امکان‌پذیر می‌کند؛ برای نمونه ممکن است اینتل پردازنده‌ای بسازد که در واحد CPU از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری و در واحد GPU از لیتوگرافی هفت نانومتری استفاده می‌کند.
 
گفته می‌شود واحد CPU در پردازنده‌های میتیور لیک مبتنی‌بر لیتوگرافی Intel 4 (کلاس هفت نانومتری) و در پردازنده‌های آرو لیک مبتنی‌بر لیتوگرافی Intel 20A (کلاس دو نانومتری) است. به احتمال زیاد اینتل واحد GPU پردازنده‌های آرو لیک را با لیتوگرافی N3E (کلاس سه نانومتری) شرکت TSMC می‌سازد.
 
 
 
اگر شایعه‌ی جدید حقیقت داشته باشد، مطمئنا اینتل به دنبال مهاجرت سریع به لیتوگرافی مورد انتظار Intel 20A است. اینتل هفته‌ی گذشته گفت که فرآیند توسعه‌ی دو لیتوگرافی 18A و 20A به پایان رسیده است.
 
اینتل احتمالا تولید پردازنده‌های مبتنی‌بر 20A را در نیمه‌ی نخست ۲۰۲۴ شروع می‌کند، اما این به معنی آغاز تولید انبوه نیست. به همین دلیل است که شماری از تحلیلگران ادعای مطرح‌شده توسط BenchLife را زیر سؤال برده‌اند.
 
اینتل تاکنون هیچ جزئیاتی درباره‌ی واحد CPU پردازنده‌های آرو لیک منتشر نکرده است، با این‌حال BenchLife می‌گوید این پردازنده‌ها هشت هسته‌ی پرقدرت و ۱۶ هسته‌ی کم‌مصرف خواهند داشت (مشابه پردازنده‌های نسل ۱۳ رپتور لیک). BenchLife تأکید می‌کند که اینتل هیچ برنامه‌ای برای عرضه‌ی مدلی از رپتور لیک با ۶ هسته‌ی پرقدرت و ۱۶ هسته‌ی کم‌مصرف ندارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.