تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 27, 2023
20:14 دوشنبه، 7ام فروردینماه 1402
کد خبر: 144151

دیجی‌پی بیش از ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار و وام پرداخت کرد

دیجی‌پی در گزارش سالانه خود اعلام کرد در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار وام خرد و بیش از ۲ میلیون اعتبار BNPL اعطا کرده است. جمع مبلغ این پرداخت‌ها از ۳ هزار میلیارد تومان، بیشتر می‌شود.
 
دیجی‌پی در گزارشی از عملکرد خود در سال ۱۴۰۱ اعلام کرده است بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تراکنش ماهانه در این سوپراپلیکیشن انجام شده و مبلغ تراکنش‌های موفق بر بستر کیف پول دیجی‌پی هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده‌ است.
 
 
عملکرد دیجی‌پی در سال ۱۴۰۱ در یک نگاه
 
دیجی‌پی سومین گزارش عملکرد خود را منتشر کرده است که در آن علاوه بر آمارهایی از فعالیت این اپلیکیشن پولی و اعتباری، وضعیت سرویس‌های اعتباری، فین‌تک‌ها و خدمات نوین مالی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نیز آماده است.
 
مردان جوان، بیشتر استفاده می‌کنند
مبلغ کل تراکنش‌ها با استفاده از دیجی‌پی بیش از ۶ هزار میلیارد تومان بوده است که بیش از ۴ هزار میلیارد تومان آن مربوط به تراکنش کارت‌به‌کارت می‌شود. بیشترین استفاده‌کنندگان از دیجی‌پی را ۱۸ تا ۳۴ ساله‌ها تشکیل می‌دهند که بیش از ۷۰ درصد می‌شوند. همچنین ۸۷ درصد کاربران از تلفن همراه استفاده کرده‌اند. ۷۶ درصد کاربران، مرد و ۲۴ درصد زن بوده‌اند.
 
از نظر میزان رضایت کاربران از سرویس‌های مختلف خیریه، کرایه تاکسی و بیمه با بیش از ۹۵ درصد بیش از دیگر سرویس‌ها بوده است. خرید اقساطی با ۶۰ درصد کمترین رضایت را داشته است.
 
وام کمتر از ۱۰ میلیون، مشتری ندارد
در سال‌های اخیر با توجه به وضعیت اقتصادی و تورم شدید، گرایش به دریافت تسهیلات خرد در مردم افزایش یافته است. در این زمینه، استفاده از سرویس‌های اقساطی یکی از خدمات پرکاربرد دیجی‌پی است؛ اما نکته جالب توجه آنجاست که بیش از ۷۵ درصد خریدها بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان بوده در مقابل اصلاً از خریدهای ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی استفاده نشده است. بدین ترتیب می‌توان گفت کاربران ترجیح می‌دهند اگر بنا بر پرداخت اقساط است، کالاهای بادوام‌تری تهیه کنند. در سال گذشته بیش از ۲ میلیون درخواست خدمات اعتباری به ارزش بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده که هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.
 
 
محبوب‌ترین کالاهای خرید اقساطی در دیجی‌پی
 
۸۳ درصد مردان و ۱۷ درصد زنان کاربر این سرویس دیجی‌پی بوده‌اند که عمده کاربران بین ۲۵ تا ۴۵ سال بوده‌اند. همچنین ساکنان تهران، البرز، اصفهان و آذربایجان شرقی بیش از دیگر استان‌ها از این سرویس استفاده کرده‌اند. استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و ایلام در انتهای این فهرست قرار دارند.
 
بیشترین کالایی که به صورت قسطی خریداری شده، گوشی تلفن همراه آیفون 13 CH بوده است. همچنین ۱۰ گوشی تلفن همراه دیگر در رتبه‌های بعدی قرار دارند و در کل، موبایل و تجهیزات جانبی آن در صدر فهرست خرید اقساطی هستند. به جز تلفن همراه، فهرست محبوب‌ترین کالاهای خرید قسطی نسبت به سال ۱۴۰۰ تغییر عمده‌ای داشته و به صورت کلی، کالاهای الکترونیکی رشد زیادی داشته‌اند.
 
اعتبار به پشتوانه درآمد ثابت
سرویس خرید اعتباری (BNPL) نیز در سال‌های اخیر با اقبال زیادی روبرو بوده و آن دسته از کاربرانی که دستمزد ثابت ماهانه دریافت می‌کنند با استفاده از این سرویس می‌توانند در تمام طول ماه لوازم مورد نیاز خود را تهیه کرده و در ابتدای ماه بعد، هزینه آن را پرداخت کنند.
 
 
استفاده از سرویس BNPL در هفته‌های مختلف ماه
 
در سال گذشته دیجی‌پی بیش از ۲ میلیون اعتبار به ۶۱۰ هزار کاربر پرداخت کرده که مبلغ آنها در مجموع هزار میلیارد تومان شده است.
 
اینجا نیز ۸۳ درصد آقایان از سرویس BNPL استفاده کرده‌اند و هندزفری بلوتوثی محبوب‌ترین کالای خرید اعتباری بوده است.
 
از نظر سنی نیز ۲۵ تا ۴۴ ساله‌ها استفاده بیشتری از این سرویس کرده‌اند که با نشان می‌دهد علاوه بر مولفه آشنایی با سرویس‌های الکترونیکی، داشتن یک درآمد پایدار ماهانه در استفاده از BNPL موثر است. در استفاده از خرید اعتباری، به جز لوازم جانبی موبایل، کالاهای مصرفی روزانه مانند مواد غذایی سوپرمارکتی، لوازم التحریر و مواد شوینده در صدر فهرست قرار دارند.
 
آمارهای دیجی‌پی نشان می‌دهد کاربران در هفته دوم ماه بیشتر از سرویس خرید اعتباری استفاده می‌کنند و در هفته سوم، کمترین اقبال را دارند؛ اما جالب آنکه در ماه‌هایی که پنج‌هفته دارند باز استفاده از BNPL افزایش می‌یابد که نشان می‌دهد تا توجه به تورم، موجودی کاربران در هفته آخر تقریباً تمام شده و مجبور به استفاده از خرید اعتباری می‌شوند.
 
خوش‌حساب‌ها
بیش از ۸ میلیون بار از صفحه خرید اقساطی دیجی‌پی بازدید شده که ۵۸ درصد آن مربوط به کالاهای دیجیتال می‌شود.
 
 
الگوی رفتاری کاربران دیجی‌پی در پرداخت اقساط
 
در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۰۰ نقطه شهری و روستایی از سرویس خرید اقساطی دیجی‌پی استفاده کرده‌اند که نرخ نکول (تاخیر در بازپرداخت اقساط) در ۱۸۰ نقطه، صفر بوده است. استان‌های البرز، تهران، قزوین، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، بوشهر و فارس بیشترین کاربران خوش‌حساب را در خود جای داده‌اند.
 
از نظر سنی نیز کاربرانی با میانگین سنی ۳۰ تا ۵۰ سال با آنکه از سرویس‌های اقساطی و BNPL بیشتر استفاده کرده‌اند، کمترین تاخیر را در بازپرداخت داشته‌اند. اکثر کاربران در خرید اقساطی و خرید اعتباری ۱۵ روز پس از خرید، بدهی خود را تسویه کرده‌اند و بیشتر آنها بین یکم تا پنجم هر ماه بدهی خود را پرداخت کرده‌اند. پرداخت پس از این تاریخ مشمول پرداخت جریمه می‌شود.
 
خدمات دیگر
تامین مالی زنجیره تامین (SCF) یکی دیگر از اقدامات دیجی‌پی است که بنگاه‌های کوچک و متوسط تامین‌کننده کالا می‌توانند از اعتبار استفاده کرده و زودتر به سرمایه در گردش خود دست پیدا کنند.
 
در سال گذشته بیش از ۳ هزار تامین‌کننده کالا از سرویس SCF استفاده کرده‌اند که ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار آنها قرار گرفته است.
 
اعتبارسنجی نیز یکی دیگر از سرویس‌هایی است که دیجی‌پی در مجموعه خدمات خود تعریف کرده و بیش از ۱۱۵ هزار اعتبارسنجی موفق در سال گذشته انجام شده که بیش از ۹۰ هزار کاربر در فرآیند استفاده از تسهیلات خرید اقساطی و بیش از ۲۵ هزار کاربر در فرآیند تسهیلات BNPL احراز هویت و اعتبارسنجی شده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.