سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

March 28, 2023
14:26 سه شنبه، 8ام فروردینماه 1402
کد خبر: 144154

فروشگاه افزونه‌ ChatGPT؛ تغییری بزرگ در آینده چت‌بات‌های هوش مصنوعی

ChatGPT، چت‌بات هوش مصنوعی شرکت OpenAI با معرفی رویکردی شبیه اپ‌استور اپل، دنیای چت‌بات‌ها را تغییر خواهد داد.
 
طی ماه‌های گذشته، خبرهای بسیار زیادی درمورد هوش مصنوعی منتشر شده است. OpenAI به‌عنوان خالق ChatGPT پس‌ از معرفی مدل GPT-4 اکنون فروشگاهی برای انتشار افزونه‌های این چت‌بات راه‌اندازی کرده است. اگرچه امکان دارد این پیشرفت از نظر برخی افراد چندان بزرگ نباشد، اما درواقع آینده‌ای بسیار روشن و امیدوارکننده از چت‌بات‌های هوش مصنوعی ترسیم می‌کند.
 
فروشگاه افزونه‌های ChatGPT، دسترسی افراد را به ابزارهای متفرقه، پایگاه‌های داده از جمله اینترنت و غیره فراهم می‌کند. این پلتفرم فعلاً به‌طور آزمایشی برای کاربران و توسعه‌دهندگانی که در فهرست انتظار ثبت‌نام کرده‌اند دردسترس قرار گرفته است. OpenAI تصمیم دارد پیش‌ از ارائه‌ی عمومی فروشگاه افزونه‌ی خود، این پلتفرم را به‌طور محدود دراختیار برخی توسعه‌دهندگان و مشترکان سرویس ChatGPT Plus قرار دهد.
 
درحال‌حاضر جذاب‌ترین افزونه‌ی ChatGPT، دسترسی این چت‌بات را به اینترنت فراهم می‌کند و بدین‌ترتیب می‌تواند برای ارائه‌ی پاسخ‌های دقیق‌تر و قابل‌اعتمادتر از محتوای به‌روز وب بهره ببرد.
 
ChatGPT درحالت استاندارد براساس داده‌های وب تا تاریخ سپتامبر ۲۰۲۱ آموزش داده شده و به‌همین‌دلیل پاسخ‌های آن در برخی موارد با محدودیت‌هایی همراه است. به‌هرحال افزونه‌ی جدید این چت‌بات، امکان دریافت محتوای به‌روز وب را فراهم می‌کند و منابع پاسخ‌ها نیز به کاربران نمایش داده خواهد شد. درواقع می‌توان گفت این افزونه تجربه‌ای شبیه بینگ جدید را ارائه می‌دهد.
 
دسترسی چت‌بات‌های هوش مصنوعی به اینترنت احتمالاً خطراتی هم به‌دنبال خواهد داشت و به‌همین دلیل شاید مجموعه‌ای از قوانین خاص به‌منظور اعمال برخی محدودیت‌ها برای توسعه‌دهندگان افزونه ایجاد شود.
 
OpenAI توسعه‌دهندگان را تشویق می‌کند تا برای توسعه‌ی افزونه‌های ChatGPT، اسناد و توضیحات مربوط به API این چت‌بات را مطالعه کنند. گفتنی است برخی شرکای تجاری این شرکت ازجمله Expedia، Instacart، Kayak، OpenTable و Zapier پیش‌ از این افزونه‌هایی را برای چت‌بات مذکور توسعه داده‌اند.
 
 
 
افزونه‌ی Expedia به کاربران ChatGPT اجازه می‌دهد از داده‌های این پلتفرم برای طراحی برنامه‌ی مسافرت خود بهره ببرند. این افزونه اطلاعاتی مثل قیمت پرواز‌ها، هتل‌ها، هزینه‌ی اجاره‌ی اقامتگاه‌ها و غیره را ارائه می‌دهد.
 
گیزچاینا می‌نویسد رویکرد OpenAI برای ایجاد فروشگاه افزونه‌ی ChatGPT شباهت زیادی به اپ‌استور اپل دارد؛ جایی‌ که توسعه‌دهندگان می‌توانند ازطریق ساخت افزونه‌ها و انتشار آن‌ها، کسب درآمد کنند.
 
ChatGPT انقلاب بزرگی در حوزه‌ی هوش مصنوعی ایجاد کرده و پیشرفت‌های چشم‌گیری در زمینه‌ی پردازش زبان طبیعی داشته است. به‌هرحال ادغام افزونه‌ها با این چت‌بات می‌تواند عملکردهای آن را وارد سطح جدیدی کند و امکانات و قابلیت‌های جذاب‌تری دراختیار کاربران قرار دهد.
 
افزونه‌های غیررسمی ChatGPT به کاربران اجازه می‌دهند تجربه‌ای بهتر از کار با این چت‌بات داشته باشند و آن را مطابق نیاز خود شخصی‌سازی کنند. به عبارت دیگر، این افزونه‌ها امکان دسترسی به ویژگی‌ها و عملکردهای جدید را براساس ترجیحات افراد ارائه خواهند کرد.
 
یکی از مهم‌ترین مزیت‌های افزونه‌های ChatGPT این است که توانایی این چت‌بات را برای کمک به کاربران در انجام کارهای خاص افزایش خواهند داد. به‌عنوان مثال می‌توان افزونه‌ای برای این هوش مصنوعی توسعه داد تا اطلاعات دقیق‌تری درمورد برخی موضوعات خاص ارائه دهد.
 
فروشگاه افزونه‌ی ChatGPT همچنین به افزایش درآمدزایی OpenAI از این چت‌بات کمک خواهد کرد و توسعه‌دهندگان نیز با ارائه‌ی افزونه‌های خود، ازطریق این پلتفرم کسب درآمد خواهند کرد و نوآوری و خلاقیت بیشتری در پردازش زبان طبیعی ارائه خواهد شد. ازطرف دیگر کاربران به طیف بسیار وسیعی از قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی دسترسی خواهند داشت.
 
البته افزونه‌های گوناگون ChatGPT می‌تواند معایبی را هم به‌دنبال داشته باشد. به‌عنوان مثال امکان انتشار افزونه‌های مخرب که حریم خصوصی کاربران را نقض می‌کنند وجود دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.