تحلیل بازار

تلفن همراه

March 28, 2023
14:50 سه شنبه، 8ام فروردینماه 1402
کد خبر: 144155

چرا اپل در چند سال اخیر قیمت آیفون را افزایش نداده است؟

زمانی که نام آیفون به میان می‌آید، چه چیز‌هایی به ذهنتان خطور می‌کند؟ سخت‌افزار قدرتمند؟ دوربین عالی؟ پردازنده‌ی فوق‌العاده؟ اکوسیستم یکپارچه؟ در مورد آیفون هر چیزی که به ذهنتان می‌رسد، بدون شک ویژگی مقرون‌به‌صرفه بودن در بین آن‌ها قرار ندارد. اما در این میان واقعیت این است که اپل از سال ۲۰۱۷، قیمت آیفون را افزایش نداده است.
 
 
آیفون X در سال ۲۰۱۷ با قیمت پایه ۹۹۹ دلار معرفی شد. ۵ سال بعد، آیفون ۱۴ پرو همچنان با همین قیمت پایه به فروش می‌رسد. این در حالی است که اگر تورم آمریکا را لحاظ کنید، قیمت این گوشی باید ۱۲۰۰ دلار باشد ولی اپل قیمت آن را ثابت نگه داشته است. چرا اپل که این همه طرفداران پروپاقرص دارد، طی سال‌های اخیر قیمت آیفون‌ها را بیشتر نکرده است؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.
 
اپل چگونه قیمت آیفون را ثابت نگه داشته است؟
طبیعتا تورم جهانی روی شرکت اپل هم تاثیر می‌گذارد اما واقعیت این است که این شرکت در برابر تورم نسبت به رقبای خود می‌تواند مقاومت بیشتری نشان دهد. دلیل این موضوع هم به قدرت چانه‌زنی فوق‌العاده‌ی این شرکت در برابر تامین‌کنندگان قطعات مختلف است. به طور مشخص، اپل یکی از بزرگ‌ترین مشتری‌های این شرکت‌های مهم محسوب می‌شود:
 
فاکس‌کان: این شرکت وظیفه‌ی مونتاژ بسیاری از مدل‌های آیفون و تعدادی از دیگر محصولات اپل را بر عهده دارد.
TSMC: شرکت تایوانی TSMC مهم‌ترین سازنده‌ی تراشه‌های پیشرفته در جهان است.
سامسونگ: این شرکت کره‌ای در زمینه‌ی تولید پنل‌های اولد حرف اول را می‌زند و بیشتر پنل‌های اولد آیفون‌ها از طرف سامسونگ تامین می‌شود.
سونی: اپل برای دوربین آیفون‌ها معمولا از سنسورهای ساخت سونی استفاده می‌کند.
کوالکام: این شرکت مودم‌های ۵G موجود در آیفون‌ها را تولید می‌کند.
نکته اینجاست که این شرکت‌ها به دلیل ارتباط گسترده با شرکت اپل، همواره طرفدار افزایش آمار فروش آیفون‌ها هستند زیرا افزایش فروش آیفون منجر به افزایش درآمدهای آن‌ها می‌شود. بنابراین برای آن‌ها بهتر است که ارتباط خود را با اپل حفظ کند و در صورتی که این مشتری مهم را از دست بدهند، منبع درآمدی مهمی حذف می‌شود. بسیاری از شرکای سخت‌افزاری اپل به دلیل همین ارتباط نسبتا نامتعارف، چاره‌ای جز اطلاعات از این شرکت آمریکایی ندارند. بنابراین در بهترین حالت فقط می‌توانند قیمت قطعات خود را با افزایش معقولی به دست اپل برسانند. به دلیل همین رویکرد، اپل می‌تواند هزینه‌های تولید آیفون‌ها را پایین نگه دارد و بخشی از ثابت ماندن قیمت آیفون به همین موضوع برمی‌گردد. البته طبیعتا اوضاع به همین سادگی‌ها نیست.
 
بهره‌گیری از این مزیت مهم، تنها یکی از دلایل ثابت ماندن قیمت آیفون در سال‌های اخیر است. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، حدود سه چهارم سود کل این صنعت، به دست شرکت اپل می‌رسد. بنابراین این شرکت به لطف همین درآمد هنگفت، می‌تواند کاهش نسبی حاشیه سود را هم تا حدی تحمل کند. از سوی دیگر اپل معمولا برای آیفون‌ها-حداقل در آمریکا-تخفیف‌های زیادی را ارائه نمی‌دهد. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های اندرویدی معمولا چند ماه بعد از عرضه‌ی گوشی‌های جدید، ارائه‌ی تخفیف برای آن‌ها را آغاز می‌کنند.
 
به لطف تمام این موارد، اپل می‌تواند قیمت مدل‌های مختلف آیفون را ثابت نگه دارد و در نتیجه برای خریداران به گزینه‌ی جذابتری تبدیل می‌شوند. اما حالا که فهمیدیم اپل چگونه این کار را انجام می‌دهد، در ادامه باید به چرایی این تصمیم بپردازیم. زیرا بسیاری از کاربران آیفون حساسیت زیادی نسبت به افزایش نسبی قیمت این گوشی‌ها ندارند و این در حالی است که در بین کاربران گوشی‌های اندرویدی، حساسیت بسیار بیشتری وجود دارد.
 
چرا اپل قیمت آیفون‌ها را افزایش نمی‌دهد؟
اپل به دلیل علاقه‌ی زیاد به کاربرانش چنین کاری را انجام نمی‌دهد بلکه این موضوع تا حد زیادی برای جذب کاربران جدید از طرف اکوسیستم گوشی‌های اندرویدی صورت می‌گیرد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده از طرف منابع مختلف، در چند سال گذشته فروش گوشی‌های هوشمند با روند نزولی روبرو شده زیرا بسیاری از کاربران هر چند سال یک بار گوشی خود را عوض می‌کنند.
 
به همین خاطر فعالیت در بازار گوشی‌های هوشمند، چالش‌های زیادی را برای شرکت‌ها به وجود آورده و در این میان حفظ سودآوری بسیار دشوارتر شده است. بنابراین در این شرایط یکی از راهکارهای منطقی، فروش خدمات اشتراکی مختلف است که می‌توانند درآمد قابل پیش‌بینی و مشخصی را برای شرکت‌ها به ارمغان بیاورند. این دقیقا همان کاری است که اپل می‌خواهد انجام دهد.
 
اپل با افزایش ندادن قیمت آیفون‌ها، می‌خواهد تا حد ممکن ورود کاربران مختلف به اکوسیستم خود را راحت‌تر کند. در گام بعدی، این شرکت روی تبدیل این کاربران به مشترکین سرویس‌های مختلف تبدیل می‌کند و از این راه درامد ثابتی برای این شرکت تضمین می‌شود. به همین خاطر در چند سال گذشته این شرکت توجه زیادی به سرویس‌هایی مانند اپل تی‌وی پلاس، اپل Arcade، اپل موزیک و دیگر موارد این‌چنینی نشان داده است.
 
در رابطه با دلیل وجود سری آیفون SE هم می‌توانیم به همین موضوع افزایش تعداد ورودی به اکوسیستم اشاره کنیم. به طور کلی اپل علاقه‌ای به ساخت گجت‌های مقرون‌به‌صرفه ندارد اما همین سری آیفون SE مورد توجه کاربران گوشی‌های میان‌رده‌ی اندرویدی قرار می‌گیرند و از این راه تعداد کاربران اکوسیستم اپل به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.
 
افزایش قیمت سرویس‌های نرم‌افزاری اپل
اگر اپل با ثابت نگه داشتن قیمت‌های آیفون، کاربران را تشویق به خرید این گوشی‌ها می‌کند، در نهایت باید این موضوع را از یک راه دیگر جبران کند؛ این دقیقا همان کاری است که اپل در حال انجام دادن آن است. در اکتبر ۲۰۲۲، این شرکت قیمت سرویس‌های نرم‌افزاری خود مانند اپل موزیک، اپل تی‌وی پلاس و اپل وان را افزایش داد.
 
سرویس‌های اپل با دقت بیشتری تورم را منعکس می‌کنند زیرا مقصد نهایی کاربران آیفون هستند. در حال حاضر حدود نیمی از درآمد این شرکت به لطف فروش آیفون به دست می‌آید اما اگر استراتژی فعلی این شرکت ادامه داشته باشد، احتمالا طی چند سال آینده سرویس‌های نرم‌افزاری اپل به منبع اصلی درآمد این شرکت تبدیل خواهند شد.
 
چنین رویکردی کاملا منطقی و البته هوشمندانه است زیرا این سرویس‌های نرم‌افزاری نیازی به هزینه‌های هنگفت برای تحقیق و توسعه و نوآوری ندارند. از سوی دیگر باید به شایعات مربوط به ساخت آیفون اولترا اشاره کنیم که اپل از این طریق می‌تواند قیمت یکی از مدل‌های آیفون را به طور قابل توجهی افزایش دهد.
 
اپل می‌خواهد تمام کاربران یک آیفون داشته باشند
اکنون بیش از هر زمان دیگری، اپل می‌خواهد تمام کاربران گوشی‌های اندرویدی را به سمت خود بکشاند. این شرکت در حال حاضر با کاهش حاشیه‌ی سود خود مشکلی ندارد زیرا در عوض می‌تواند تعداد بیشتری از کاربران را در اکوسیستم خود نگه دارد و هرچقدر تعداد این افراد بیشتر باشد، شمار کاربرانی که سرویس‌های نرم‌افزاری این شرکت را استفاده می‌کنند هم بیشتر خواهد شد.
 
چه بخواهیم و چه نخواهیم، در سال‌های پیش رو سرویس‌های اشتراکی و پولی به بخش مهم‌تری از زندگی کاربران تبدیل خواهد شد. بنابراین هرچه شمار افرادی که از دنیای اندروید به اکوسیستم اپل مهاجرت می‌کنند بیشتر باشد، این شرکت در آینده به درآمد بسیار بیشتری دسترسی خواهد داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.