تلفن همراه

گوشی

March 29, 2023
15:44 چهارشنبه، 9ام فروردینماه 1402
کد خبر: 144179

چرا باید سامسونگ را دوست داشته باشیم و چرا باید از آن بیزار باشیم؟

سامسونگ در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت فعال در زمینه‌ی تولید گوشی هوشمند به حساب می‌آید. این شرکت کره‌ای بیش از یک دهه است که توانسته این عنوان را برای خود حفظ کند اما با این حال سامسونگ هم ضعف‌های خاص خود را دارد که باعث شده طی چند سال اخیر بسیاری از کاربران خود را از دست بدهد. آنچه که در این مطلب قصد داریم به آن بپردازیم هم به این دو مورد مربوط می‌شود؛ یعنی دلایلی که باعث می‌شوند این برند را دوست داشته و یا از آن بیزار باشیم.
 
 
چرا باید سامسونگ را دوست داشته باشیم؟
 
۱. پشتیبانی فنی عالی / تعمیرات آسان
یکی از دلایلی که باعث می‌شود سامسونگ را بهترین برند گوشی در دنیای اندروید بدانیم این است که این شرکت به حقوق کاربران خود اهمیت زیادی می‌دهد. هیچ شرکت اندرویدی به کیفیت این شرکت کره‌ای به کاربرانش خدمات‌رسانی نمی‌کند. کافی است یک مشکل کوچک برای گوشی شما پیش بیاید تا متوجه شوید چقدر سرویس‌دهی سامسونگ خوب و کم‌نقص است.
 
در کشور ما شاید مراکز این‌چنینی زیادی وجود نداشته باشند اما تقریبا می‌توان گفت غیر ممکن است که کسی نتواند از پس تعمیر گوشی‌های سامسونگ بر بیاید. یکی از دلایل محبوبیت بالای این برند هم دقیقا همین است چون هم قطعات آن به اندازه‌ی کافی در بازار موجود هستند و هم تعمیر بسیاری از گوشی‌های این شرکت برای تعمیرکاران کار ساده‌ای است.
 
شاید هم یک سری گله و شکایت از این شرکت و خدماتش وجود داشته باشد اما نباید فراموش کرد سامسونگ گوشی‌های خود را به میلیون‌ها کاربر از سراسر جهان می‌فروشد و در نتیجه طبیعی است که گاهی اوقات در این سیستم مشکلاتی نیز وجود داشته باشد که حتی با وجود این ضعف‌ها باز هم سامسونگ عملکرد بی‌نظیری از این حیث در مقایسه با رقبای دیگر دارد.
 
۲. کیفیت ساخت مثال‌زدنی
یکی از دلایلی که باعث می‌شود سامسونگ را دوست داشته باشیم، کیفیت ساخت بالای محصولات این شرکت است. اگرچه شما برای اینکه به محصولی با بدنه‌ی فلزی و شیشه‌ای دسترسی داشته باشید باید هزینه‌ی زیادی بپردازید اما همان مدل‌های تولید شده از پلاستیک هم از استاندارد ضد آب و گرد و غبار بهره می‌برند تا بدین ترتیب خیال شما از بابت دوام بالای گوشی آسوده باشد.
 
اگرچه شرکت‌هایی نظیر شیائومی، وان‌پلاس، هواوی و… گوشی‌های میان‌رده‌ای با بدنه‌ی باکیفیت‌تر بسازند، قطعا استاندارد ضد آب و گرد و غبار به کیفیت IP67 در آن‌ها وجود ندارد که ما در گوشی‌هایی نظیر گلکسی A33 آن را شاهد هستیم. این گوشی اگرچه پلاستیکی است اما پلاستیک به کار رفته در ساخت آن کیفیت مطلوبی دارد و اجازه نمی‌دهد حس بدی پیدا کنید.
 
۳. جاه‌طلبی و ریسک بالا
شاید اپل سرنوشت گوشی‌های هوشمند را از لحاظ سیستم‌عامل و قابلیت‌های نرم‌افزاری دگرگون کرده باشد اما این سامسونگ بود که با طراحی گوشی‌های سری نوت آن هم درست در زمانی که تقریبا همه آن را یک پروژه‌ی عجیب می‌دانستند، یک مسیر جدید در طراحی گوشی‌های هوشمند ایجاد کرد. اگر به خاطر داشته باشید، گوشی‌های هوشمند در آن زمان بسیار کوچک بودند اما سامسونگ با تولید محصولی ۵٫۳ اینچی، همه را انگشت به دهان کرد.
 
این ریسک بالا به همین جا ختم نشد. سامسونگ بعد از اینکه به شرکت‌های بزرگ فناوری فهماند می‌شود گوشی‌های بزرگ و جذابی ساخت، در سال ۲۰۱۹ از محصولی رونمایی کرد که ریسک ساخت آن حتی از تولید گلکسی نوت هم بیشتر بود؛ درباره‌ی گلکسی فولد صحبت می‌کنیم که نخستین گوشی تاشو با نمایشگری منعطف لقب گرفت. البته این گوشی نتوانست آنطور که باید نظر مثبت کاربران را به خود جلب کند چون مشکلات عدیده‌ای از جمله مقاومت پایین نمایشگر، جذب بالای گرد و غبار و… داشت اما سامسونگ به مرور زمان توانست این فناوری را به بلوغ برساند به گونه‌ای که حالا که بیش از ۳ سال از آن زمان می‌گذرد، گوشی تاشویی به کیفیت و محبوبیت نماینده‌های این شرکت کره‌ای شاهد نیستیم. در حال حاضر هم گلکسی زد فولد و زد فلیپ را در بازار شاهد هستیم که بالاترین استاندارد ضد آب را ارائه می‌دهند و قرار است یک سری ضعف‌های آن‌ها در نسل‌های آینده هم برطرف شود.
 
البته این تمام ماجرا نیست. به نظر می‌رسد سامسونگ قصد دارد از گوشی‌های رول‌شونده، تبلت تاشو، گوشی تاشو با سه نمایشگر، نمایشگرهای AMOLED مدرن (در سال ۲۰۲۵) با قابلیت شناسایی اثر انگشت در تمام نقاط نمایشگر و… هم رونمایی کند که در رابطه با مورد آخر باید بگوییم در صورت عملی شدن این طراحی، امنیت گوشی‌های هوشمند در شناسایی کاربر چیزی در حدود ۲٫۵ میلیارد برابر بیشتر خواهد شد.
 
اینکه شرکتی ریسک می‌کند، شکست می‌خورد اما ذره‌ای از محبوبیت آن کاسته نمی‌شود خود به اندازه‌ی کافی یک دلیل بزرگ برای دوست داشتن سامسونگ است.
 
۴. رابط کاربری غنی از امکانات و پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی مدت
One UI آنقدر بزرگ شده که حتی از خود اندروید هم فراتر رفته است. شما اگر دقت کنید می‌بینید بسیاری از قابلیت‌ها قبل از اینکه اصلا به اندروید راه پیدا کنند در گوشی‌های سامسونگ در دسترس قرار می‌گیرند. One UI پوسته‌ای بیش نیست و آنقدری هم رشد نکرده که بتوان آن را یک سیستم‌عامل مجزا در نظر گرفت اما آنقدر غنی از قابلیت‌های نرم‌افزاری کاربردی است که گاهی اوقات می‌خواهیم اصلا اندروید گوشی‌مان آپدیت نشود ولی سامسونگ آپدیتی برای رابط کاربری عرضه کند.
 
البته شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری نظیر شیائومی، هواوی، وان‌پلاس و… هم رابط‌های کاربری بسیار خوبی دارند اما هیچ یک از آن‌ها به رشدی که One UI توانسته داشته باشد، نرسیده‌اند. حالا با وجود One UI 5.1 که جدیدترین رابط کاربری گوشی‌های این شرکت به حساب می‌آید، وضعیت حتی بهتر از قبل شده چرا که هم سرعت این رابط افزایش پیدا کرده و هم امکانات و قابلیت‌های کاربردی بیشتری به آن اضافه شده است.
 
یکی از دلایلی که باعث می‌شود ادعا کنیم One UI در بین روابط کاربری دیگر اندروید رقیب ندارد، سامسونگ DeX است. قابلیتی که کمک می‌کند گوشی گلکسی پرچم‌دار شما به یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر تبدیل شود. همچنین پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی مدت را هم نباید از قلم انداخت که در حال حاضر فقط اپل در این زمینه بهتر از سامسونگ عمل می‌کند. البته موضوع بحث ما، دنیای اندروید است اما در دنیای گوشی‌های اندرویدی تنوع به شکل قابل توجهی بیشتر از iOS است؛ حالا فرض کنید در شرایطی که شما این حجم از حق انتخاب دارید، می‌توانید خیال ارتقا را از سرتان بیرون کنید چون گوشی گلکسی جدید شما می‌تواند تا ۴ سال آپدیت اندروید و ۵ سال آپدیت امنیتی دریافت کند.
 
۵. تجربه‌ای بی‌نظیر در اکوسیستم سامسونگ
اگر از سایر محصولات سامسونگ نظیر تبلت، لپ‌تاپ، ساعت هوشمند، گلکسی بادز و مواردی از این دست استفاده می‌کنید، آن وقت است که می‌فهمید چرا سامسونگ را بهترین برند اندروید می‌دانیم. اکوسیستم سخت‌افزاری سامسونگ طی چند سال اخیر رشد قابل توجهی چه از لحاظ کمیت و چه کیفیت داشته و در نتیجه شما با خرید آن‌ها یا حداقل دو مورد از آن‌ها می‌توانید به شکل فوق‌العاده‌ای بین آن‌ها ارتباط برقرار کنید و لذت ببرید.
 
اگر فقط از گوشی سامسونگ استفاده می‌کنید، احتمالا نمی‌دانید چقدر اکوسیستم سامسونگ بزرگ و شگفت‌انگیز است. از سوییچ بی‌وقفه‌ی ایربادز از یک گلکسی به گلکسی دیگر گرفته تا ادامه‌ی کار با یک اپلیکیشن در دستگاه دیگر و انتقال سریع و آسان فایل بین دستگاه‌های این شرکت به لطف Quick Share، از جمله فعالیت‌هایی هستند که می‌توانید در اکوسیستم سامسونگ انجام دهید و لذت ببرید.
 
لازم به ذکر است تمام محصولات سامسونگ، از ساعت هوشمند گرفته تا لپ‌تاپ‌های گلکسی بوک، از قابلیت SmartThings Find پشتیبانی می‌کنند. قابلیتی که به شما کمک می‌کند زمانی که یکی از این دستگاه‌ها را گم کرده‌اید، به سادگی بتوانید پیدایشان کنید.
 
۶. تجربه‌ی کار با اپلیکیشن‌های باکیفیت، بدون اپ‌های از پیش نصب‌شده‌ی بی‌کاربرد
در گوشی‌های هوشمند امروزی اپلیکیشن‌های از پیش‌نصب‌شده‌ی فراوانی را شاهد هستیم که گاهی اوقات فقط حافظه‌ی داخلی گوشی را پر می‌کنند بدون اینکه اصلا کاربرد خاصی داشته باشند. این اپلیکیشن‌ها که عمدتا اپ‌های توسعه‌داده شده توسط شرکت‌های شخص ثالث هستند و برای تبلیغات در گوشی نصب می‌شوند، به نوعی حق انتخاب را در درجه‌ی نخست از کاربر می‌گیرند از این بابت که چه اپلیکیشنی باید روی گوشی نصب باشد.
 
این اپلیکیشن‌ها در گوشی‌های اندرویدی زیادی وجود دارند اما سامسونگ با One UI به مرور زمان از تعداد این اپ‌ها کاسته تا جایی که حتی یک سری از اپلیکیشن‌های خود سامسونگ هم درون گوشی نصب نیستند و باید از طریق فروشگاه گلکسی یا گوگل‌پلی آن‌ها را نصب کنید. البته شما می‌توانید یک سری از اپ‌های از پیش نصب‌شده‌ی سامسونگ را هم به نوعی آزاردهنده ببینید اما تعداد زیادی از این اپ‌ها تجربه‌ی بسیار لذت‌بخشی را برای شما به ارمغان می‌آورند و حتی از اپ‌های شخص ثالث هم عملکرد بهتری دارند.
 
از جمله اپلیکیشن‌های خوبی که با خرید گوشی‌های سامسونگ می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید می‌توان به: سامسونگ اینترنت، سامسونگ ایمیل، سامسونگ تی‌وی پلاس، گالری با امکان ویرایش تصاویر، فایل منجر قدرتمند My Files، سامسونگ کیدز به عنوان حالتی برای کودکان، سامسونگ Wallet (کیف پول سامسونگ)، سامسونگ Pass (مدیریت رمز عبور)، ساعت، سامسونگ Health، حالت‌ها و عادت‌ها (Modes and Routines)، صفحه کلید جذاب سامسونگ، سامسونگ Notes (یادداشت برداری)، Recorder با امکان تبدیل صدا به متن و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.
 
۷. نمایشگر گوشی‌های سامسونگ
از لحاظ نمایشگر، سامسونگ بهترین برند در مقایسه با سایر شرکت‌های اندرویدی است. از کیفیت کلی صفحه گرفته تا دقت و جذابیت در نمایش رنگ‌ها به گونه‌ای که تماشای محتوای صوتی را به کاری فوق‌العاده لذت‌بخش برای شما تبدیل می‌کنند. اگرچه در بسیاری از بررسی‌ها و مقایسه‌ها دیده‌ایم و خوانده‌ایم که آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس بهترین نمایشگر را در مقایسه با سایر گوشی‌های هوشمند بازار دارند اما بر کسی پوشیده نیست که سامسونگ برای اکثر گوشی‌های خود از پنل‌های با کیفیتی استفاده می‌کند به گونه‌ای که برخلاف اپل، شما یک گوشی ۵۰۰ دلاری یا گران‌تر از سامسونگ با نمایشگر ۶۰ هرتز را نمی‌بینید در حال که گوشی تقریبا ۱۰۰۰ دلاری اپل یعنی آیفون ۱۴ پلاس همچنان نمایشگر ۶۰ هرتزی دارد!
 
چرا نمی‌توان سامسونگ را دوست داشت؟
 
۱. گلکسی‌هایی با اگزینوس و اسنپدراگون
یکی از اصلی‌ترین مشکلات گوشی‌های سامسونگ که به نظر می‌رسد حداقل در سطح پرچم‌دارها تا چند سال از بابت آن آسوده خاطر هستیم، گوشی‌هایی یکسان با پردازنده‌های متفاوت هستند. احتمالا می‌دانید سامسونگ پرچم‌داران خود را تا قبل از سری S23 در بازارهای جهانی و آمریکا و چین با دو پردازنده‌ی متفاوت راهی بازار می‌کرد: در بازار جهانی با پردازنده‌ی اگزینوس و در آمریکا و چین با اسنپدراگون که مدل‌های دوم عملکرد بهتری از همه لحاظ داشتند اما کاربران بازار جهانی باید با پرداخت همان قیمت به پرچم‌داران این شرکت دسترسی پیدا می‌کردند.
 
در حال حاضر سامسونگ طی قراردادی که با کوالکام امضا کرده متعهد شده فعلا از پردازنده‌های این شرکت در گوشی‌های پرچم‌دارش استفاده کند که این اتفاق خوبی است اما در بسیاری از گوشی‌های میان‌رده‌ی این شرکت همچنان شاهد استفاده از پردازنده‌های اگزینوس هستیم؛ پردازنده‌هایی که عملکرد خوبی دارند اما در مقابل رقبایی چون دایمنسیتی مدیاتک و اسنپدراگون کوالکام حرف زیادی برای گفتن ندارند.
 
۲. بازی با اعداد
سامسونگ علاقه‌ی زیادی به بازی با اعداد دارد. در بین شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند فقط این شرکت است که اهمیت زیادی به اعداد و ارقام می‌دهد به گونه‌ای که اعداد بالاتر برای آن به یک ابزار تبلیغاتی تبدیل شده است. برای مثال دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی در گلکسی S23 اولترا یا ۴۰ مگاپیکسلی سلفی در S22 اولترا.
 
سامسونگ می‌داند کیفیت لزوما در اعداد و ارقام نهفته نیست اما باز هم تمایل شدیدی به این کار دارد. اگرچه دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی گلکسی S23 اولترا عملکرد حیرت‌انگیزی در ثبت تصاویر دارد اما باز هم بررسی‌های DXOMARK نشان داده این گوشی پایین‌تر از آیفون ۱۴ پرو مکس از لحاظ کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری قرار دارد.
 
همچنین سنسور ۱/۱٫۱۲ اینچی آنر مجیک ۵ پرو هم ۵۰ مگاپیکسلی است اما با اختلاف زیادی در مقایسه با رقبا در صدر جدول DXOMARK جا خوش کرده است.
 
۳. تمسخر اپل و سپس پیروی کردن از آن
یکی از آزاردهنده‌ترین کارهایی که سامسونگ انجام می‌دهد این است که اپل را به خاطر هر سیاست اشتباه (اما سودآور) که این شرکت انجام می‌دهد، مسخره می‌کند اما طولی نمی‌کشد که خودش به آن مسیر قدم می‌گذارد. از تمسخر اپل به خاطر حذف جک هدفون و حذف این قابلیت از گوشی‌هایش در سال بعد گرفته تا تمسخر آن به خاطر حذف شارژر از درون جعبه و حذف آن از جعبه‌ی گوشی‌های خودش کمتر از یک سال بعد! حالا سامسونگ حتی از جعبه‌ی گوشی‌های میان‌رده‌ی معمولی خود نظیر گلکسی A33 هم شارژر را بر می‌دارد.
 
حالا سامسونگ تمرکزش را گذاشته روی تمسخر اپل به خاطر عدم نوآوری در طراحی محصولات. چون اپل هنوز کار روی تولید یک گوشی تاشو را شروع نکرده ولی سامسونگ در این زمینه به بلوغ رسیده است. این چیزی نیست که سامسونگ بخواهد بعدا از اپل تقلید کند ولی باید دید با عرضه‌ی نخستین آیفون تاشو به بازار، سامسونگ چه قابلیتی از آن را به سخره گرفته و سپس در گوشی‌های تاشوی بعدی خود پیاده می‌کند!
 
۴. عدم ارتقای گوشی‌های تاشو
سامسونگ سرعت نوآوری در گوشی‌های تاشویش را به شدت کم کرده چون می‌داند حالا حالاها رقیبی برای زد فولد و زد فلیپ پیدا نمی‌شود. مثلا همه‌ی ما می‌دانیم نمایشگر ثانویه‌ی گلکسی زد فلیپ باید بزرگ‌تر باشد تا بتوان به شکل ساده‌تر و معنادارتری با گوشی هنگامی که بسته است تعامل برقرار کرد. هدف از ساخت گوشی تاشو صرفا جا دادن یک گوشی کوچک که پتانسیل بزرگ‌تر شدن را دارد در کوچک‌ترین جیب لباس نیست، بلکه این است که به کاربر کمک کند در همان ابعاد کوچک هم به چیزی که می‌خواهد دست پیدا کند. ولی با این نمایشگر کوچک، چیزی جز چک کردن ساعت و تاریخ و اعلانات قابل انجام نیست.
 
البته گفته می‌شود در زد فلیپ ۵ از نمایشگر خارجی بزرگ‌تری استفاده خواهد شد اما سامسونگ قبل از آن زد فلیپ، زد فلیپ ۵G، زد فلیپ ۳ و ۴ را هم تولید کرده دریغ از یک آپدیت بسیار معنادار و قابل توجه. چون می‌داند قرار نیست به این زودی‌ها محبوبیت این گوشی‌ها به چالش کشیده شود.
 
با بهتر نکردن گوشی‌های تاشو، سامسونگ هر سال این فرصت را دارد که نظر مثبت کاربران را به گوشی‌های جدیدش جلب کند بدون اینکه زحمت خاصی بکشد و این کار جالبی نیست. مثلا گلکسی زد فلیپ ۴ و ۳ تقریبا یک گوشی مشابه هستند که فقط از لحاظ قدرت سخت‌افزاری با یکدیگر فرق اساسی دارند. در رابطه با زد فولد ۴ و ۳ هم تا حدودی می‌توان همین ادعا را مطرح کرد. این در حالی است که سامسونگ اگر می‌خواست می‌توانست آن‌ها را بیشتر و بهتر ارتقا دهد.
 
۵. قیمت بالای گوشی‌های سامسونگ
سامسونگ یکی از معدود شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های اندرویدی است که محصولاتش قیمت بسیار بیشتری در مقایسه با رقبا دارند. کافی است سری به فروشگاه بزنید؛ آن وقت می‌بینید که اقتصادی‌های ضعیف این شرکت هم قیمتی مشابه با یا بیشتر از میان‌رده‌های خوب پوکو، ردمی، شیائومی و… دارند. این سیاست سامسونگ حتی در گوشی‌های بالارده هم دیده می‌شود اما حداقل در آن بخش‌ها قابلیت‌های بسیار زیادی دریافت می‌کنیم. اگرچه میان‌رده‌های سامسونگ قابلیت‌های خوبی نظیر لرزشگیر اپتیکال دوربین، پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی‌مدت، دوربین‌های عالی و… دارند اما باز هم تفاوت قیمت آن‌ها در مقایسه با رقبای هم‌سطح بسیار زیاد است و باعث می‌شود خیلی‌ها گوشی‌های شرکت‌های رقیب را به گلکسی‌ها ترجیح دهند.
 
سخن پایانی
سامسونگ یک شرکت بسیار بزرگ در دنیای فناوری است که مثل هر شرکت دیگری ضعف‌ها و نقاط قوت خاص خود را دارد. دلایل مطرح شده در بالا هم نسبی هستند؛ یعنی کاربران مختلف می‌توانند نظر متفاوتی نسبت به آن داشته باشند. اما توجه داشته باشید هر شرکتی سیاست خاص خود را برای فروش و سود بیشتر در پیش می‌گیرد. البته سیاست شرکت‌هایی نظیر شیائومی در فروش محصولاتی باکیفیت با قیمت مناسب به مراتب بهتر از سامسونگ است؛ به خصوص در بخش میان‌رده و سامسونگ باید فکری به حال این وضعیت بکند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.