تلفن همراه

گوشی

March 30, 2023
11:59 پنجشنبه، 10ام فروردینماه 1402
کد خبر: 144198

۱۱ ویژگی که دوست داریم در آیفون تاشو ببینیم

سامسونگ چند سال قبل با معرفی اولین گوشی‌های تاشو خود سروصدای زیادی به راه انداخت و در حال حاضر همچنان مهم‌ترین بازیگر در این بازار محسوب می‌شود. اپل در زمینه‌ی فناوری‌های نوین به‌شدت محافظه‌کارانه عمل می‌کند ولی اگر تا چند سال آینده شاهد رونمایی از آیفون تاشو باشیم، این گوشی برای رقابت با رقبای اصلی خود باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
 
 
با وجود اینکه در مورد این گوشی شایعات زیادی منتشر شده، ولی هنوز با قاطعیت نمی‌توانیم در مورد ویژگی‌ها و تاریخ عرضه‌ی آن صحبت کنیم. اما در هر صورت در ادامه به ۱۱ ویژگی می‌پردازیم که امیدواریم اپل برای آیفون تاشو این مشخصه‌ها را عملی کند.
 
مولتی‌تسکینگ مشابه آیپد
 
 
 
سیستم‌عامل iPadOS از امکانات مولتی‌تسکینگ بسیار جذابی بهره می‌برد که امیدواریم بسیاری از این ویژگی‌ها به آیفون تاشو هم راه پیدا کند. در حال حاضر برخی از این قابلیت‌ها در iOS دیده می‌شود ولی در این میان باید به قابلیت مفید Stage Manager اشاره کنیم که کاربردهای زیادی دارد و آیفون تاشو با بهره‌گیری از آن می‌تواند جذابیت خود را دوچندان کند. قابلیت‌های  Split View و Slide Over هم برای باز کردن اپ‌ها در کنار یکدیگر بسیار مفید هستند.
 
نمایشگر بیرونی مناسب
یکی از جذابیت‌های گوشی‌های سری گلکسی زد فولد نسبت به زد فلیپ این است که از نمایشگر بیرونی بزرگی بهره می‌برند. بنابراین کاربران برای انجام برخی کارها نیازی به باز کردن گوشی ندارند و با همان نمایشگر بیرونی می‌توانند کار خود را انجام دهند. با استفاده از نمایشگر بیرونی به مواردی مانند نوتیفیکیشن‌ها و دوربین دسترسی دارید و می‌توانید نام تماس‌گیرنده را مشاهده کنید. از سوی دیگر این پنل با قابلیت نمایشگر همیشه روشن می‌تواند در تمام ساعات اطلاعات مختلفی را ارائه دهد.
 
فیس آی‌دی زیر نمایشگر
بر اساس برخی شایعات، اپل در سال ۲۰۲۴ از اولین آیفون مجهز به فیس آی‌دی زیر نمایشگر رونمایی می‌کند. با توجه به اینکه فناوری موردنظر چندان هم پیچیده نیست، به احتمال زیاد برای مدل‌های پرو آیفون ۱۶ شاهد عملی شدن این مشخصه خواهیم بود. با توجه به اینکه آیفون تاشو از دو نمایشگر بهره می‌برد، به احتمال زیاد سنسورهای فیس آی‌دی در نمایشگر داخلی تعبیه می‌شوند و از سوی دیگر با پشتیبانی از حسگر انگشت، کاربران بدون باز کردن گوشی می‌توانند گوشی را آنلاک کنند. در هر صورت استفاده از فیس آی‌دی زیر نمایشگر برای این گوشی یک اقدام منطقی به حساب می‌آید.
 
نمایشگر فاقد چین‌خوردگی
چین‌خوردگی نمایشگر یکی از مهم‌ترین مشکلات نمایشگرهای تاشو هستند ولی در دو سال اخیر در این زمینه پیشرفت‌های قابل توجهی به دست آمده است. سامسونگ در این زمینه عملکرد ضعیف‌تری نسبت به رقبایی مانند اوپو دارد ولی با توجه به اینکه به‌ این زودی‌ها شاهد رونمایی از آیفون تاشو نخواهیم بود، بدون شک تا زمان پیشرفت‌های گسترده‌ای در زمینه‌ی چین‌خوردگی نمایشگر به دست می‌آید. در نتیجه امیدواریم نمایشگر آیفون تاشو چین‌خوردگی محسوسی نداشته باشد.
 
پشتیبانی از اپل پنسل
اگر آیفون تاشو از مکانیسم مشابه سری گلکسی زد فولد بهره ببرد، در حالت باز شده حدود ۷.۵ اینچ اندازه خواهد داشت. این یعنی فقط حدود ۱ اینچ کوچک‌تر از آیپد مینی محسوب می‌شود و این آیپد از نسل دوم قلم اپل پنسل پشتیبانی می‌کند. به طور کلی پشتیبانی از اپل پنسل برای کاربرانی مانند هنرمندان، دانش‌آموزان، گرافیست‌ها و دیگر افراد فعال در این حوزه‌ها اهمیت زیادی دارد و می‌تواند بسیار کاربری باشد.
 
گواهی IP68
همانطور که احتمالا می‌دانید، گواهی IP به مقاومت گجت موردنظر در برابر نفوذ آب و گرد‌و‌غبار اشاره دارد. زمانی که یک گجت از گواهی IP68 بهره می‌برد، به معنای آن است که به طور کامل می‌تواند در برابر نفوذ آب و گرد‌و‌غبار مقاومت کند. معمولا گوشی‌های پرچم‌دار از این گواهی پشتیبانی می‌کنند. با وجود اینکه جدیدترین گوشی‌های تاشو سامسونگ ضد‌آب هستند، ولی در برابر گرد‌و‌خاک نمی‌توانند مقاومت بالایی از خود نشان دهند. با وجود اینکه عملی کردن این مشخصه برای گوشی‌های تاشو بسیار دشوار است، ولی امیدواریم اپل از پس انجام آن بربیاید.
 
فیلمبرداری ۸K
در حال حاضر فقط تعداد اندکی از گوشی‌های اندرویدی از فیلمبرداری ۸K پشتیبانی می‌کنند و در این لیست نام هیچکدام از آیفون‌ها دیده نمی‌شود. اما در هر صورت روز‌به‌روز تقاضا برای فیلمبرداری ۸K افزایش پیدا می‌کند و بنابراین طبیعتا دوست داریم آیفون تاشو هم از این مشخصه بهره ببرد.
 
عمر باتری بالا
گوشی‌های تاشو به دلیل بهره‌گیری از دو نمایشگر، انرژی زیادی را مصرف می‌کنند و بنابراین عمر باتری برای آن‌ها اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. البته در این میان باید به مصرف پایین چیپست‌های اپل اشاره کنیم که نقش مهمی در افزایش عمر باتری ایفا می‌کنند. در نتیجه آیفون تاشو هم در این زمینه باید حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.
 
بدنه‌ی تیتانیومی
اگرچه بدنه‌های آلومینیومی دوام بالایی دارند، اما بدنه‌های تیتانیومی در کنار وزن‌ پایین‌تر می‌توانند دوام بیشتری به ارمغان بیاورند. بر اساس برخی شایعات، اپل می‌خواهد در آینده برای حداقل یک مدل از آیفون‌ها از بدنه‌ی تیتانیومی استفاده کند و در این میان آیفون تاشو با بهره‌گیری از چنین بدنه‌ای می‌تواند در برابر ضربات مقاومت بیشتری از خود نشان دهد.
 
کیبورد دو بخشی
 
 
یکی از ویژگی‌های مفید و جذاب آیپد، کیبورد دو بخشی آن است. این قابلیت کیبورد را به دو قسمت تقسیم می‌کند و در نتیجه می‌توانید به راحتی با دو انگشت شست خود تایپ کنید. همچنین می‌توانید موقعیت این دو بخش را جابجا کنید تا تایپ راحت‌تری داشته باشید.
 
قیمت پایین‌تر از ۲۰۰۰ دلار
گوشی‌های تاشو با قیمت بسیار بالایی به فروش می‌رسند و هنوز مشخص نیست که چه زمانی این گوشی‌ها هم‌قیمت گوشی‌های معمولی می‌شوند. گلکسی زد فولد ۴ با قیمت پایه ۱۸۰۰ دلار راهی بازار شده و بنابراین طبیعتا آیفون تاشو هم قیمت پایینی نخواهد داشت. اما در هر صورت باید ببینیم آیا اپل برای این گوشی قیمت پایین‌تر از ۲۰۰۰ دلار در نظر می‌گیرد یا نه.
 
سخن پایانی
آیفون تاشو می‌تواند بین آیپد و آیفون قرار بگیرد بدون اینکه جایگزین این دو شود. بنابراین افرادی که علاقه‌ی زیادی به استفاده از آیپد ندارند ولی در هر صورت می‌خواهند به امکانات یک آیپد دسترسی داشته باشند، احتمالا از آیفون تاشو استقبال خواهند کرد. اما در نهایت همانطور که گفتیم اپل در زمینه‌ی فناوری‌های جدید بسیار محافظه‌کارانه عمل می‌کند و بنابراین باید ببینیم آیا تا حدود ۳ سال آینده شاهد رونمایی از آیفون تاشو خواهیم بود یا نه.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.