سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 30, 2023
14:01 پنجشنبه، 10ام فروردینماه 1402
کد خبر: 144212

لپ‌تاپ گیمینگ در برابر کامپیوتر دسکتاپ؛ خرید کدام یک منطقی‌تر است؟

گیمرهایی که از کامپیوتر استفاده می‌کنند، باید بین لپ‌تاپ گیمینگ و کامپیوتر دسکتاپ دست به انتخاب بزنند. با این حال گاهی اوقات انتخاب بین این دو اصلا ساده و راحت نیست. بنابراین اگر برای انتخاب در بین این دو گزینه مردد مانده‌اید، این مطلب را از دست ندهید.
 
 
 
 
عملکرد
وقتی صحبت از گیمینگ می‌شود، عملکرد اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. بدون شک یک گیمر سیستمی می‌خواهد که بتواند سنگین‌ترین بازی‌ها را به روان‌ترین شکل ممکن اجرا کند. بنابراین زمانی که بحث انتخاب بین لپ‌تاپ گیمینگ و کامپیوتر دسکتاپ به میان می‌آید، تفاوت‌های عملکردی بین آن‌ها باید در نظر گرفته شود.
 
لپ‌تاپ‌های گیمینگ به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابل حمل و کم‌مصرف باشند و بنابراین از مدل ضعیف‌تر پردازنده‌ها و کارت گرافیک‌ها استفاده می‌کنند. اگرچه این قطعات می‌توانند توان سخت‌افزاری فوق‌العاده‌ای ارائه کنند، اما طبیعتا نسبت به همتای استفاده شده در کامپیوترهای دسکتاپ توان کمتری به ارمغان می‌آورند. در نتیجه لپ‌تاپ‌های گیمینگ نمی‌توانند برخی بازی‌ها را در بالاترین تنظیمات اجرا کنند یا به همان فریم‌ریت بهترین سیستم‌های دسکتاپ دست پیدا کنند.
 
با این حال، واقعیت این است که در سال‌های گذشته لپ‌تاپ‌های گیمینگ با پیشرفت حیرت‌انگیزی روبرو شده‌اند و می‌توانند انواع بازی‌ها را به شکل بسیار جذابی اجرا کنند. به همین خاطر دیگر مانند گذشته خبری از فدا کردن مشخصه‌های مختلف نیست و بنابراین لپ‌تاپ‌های گیمینگ میان‌رده‌ی جدید می‌توانند عملکرد مشابه با بسیاری از سیستم‌های دسکتاپ گیمینگ ارائه کنند. طبیعتا فقط بخش اندکی از کاربران از سیستم‌های دسکتاپ بسیار گران و به‌شدت قدرتمند استفاده می‌کنند و اکثریت آن‌ها از سیستم‌های دسکتاپ معمولی مناسب گیمینگ بهره می‌برند.
 
در کنار تفاوت در عملکرد، باید بگوییم که مزیت اصلی سیستم‌های دسکتاپ، قیمت پایین‌تر آن‌ها نسبت به لپ‌تاپ گیمینگ است. یک سیستم دسکتاپ با ویژگی‌های مشابه لپ‌تاپ گیمینگ، معمولا قیمت بسیار کمتری دارد. بنابراین اگر سیستم دسکتاپ و لپ‌تاپ از نظر سخت‌افزاری مشابه باشند و بتوانند بازی‌ها را با کیفیت مشابهی در اختیار شما قرار دهند، اما در نهایت برای لپ‌تاپ باید هزینه‌ی بیشتری بپردازید.
 
البته این شکاف قیمت بین لپ‌تاپ گیمینگ و سیستم دسکتاپ در حال کاهش است و بنابراین شاید برخی از کاربران به این نتیجه برسند که اختلاف قیمت نه‌چندان زیاد بین آن‌ها در عوض مزیت مهمی مانند پرتابل بودن را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.
 
قیمت و ارزش
حالا باید به بحث مهم قیمت و ارزش لپ‌تاپ گیمینگ و کامپیوتر دسکتاپ بپردازیم. قیمت یک موضوع عینی است ولی در مورد ارزش نمی‌توانیم به سادگی معیارهای دقیقی را ارائه کنیم زیرا این موضوع تا حد زیادی به اولویت‌های کاربران بستگی دارد. طبیعتا چیزی که برای یک نفر ارزش زیادی دارد، ممکن است برای نفر بعدی چندان مهم نباشد. برای یک گیمر PC که همیشه پشت میز بازی می‌کند، نگران بزرگ بودن کیس و مانیتور نیست، مصرف انرژی کیس اهمیت چندانی برای او ندارد و بنابراین مزایای لپ‌تاپ نمی‌تواند توجه او را جلب کند.
 
در این زمینه با ارائه‌ی یک مثال می‌توانیم این موضوع را بهتر مطرح کنیم. نسل جدید لپ‌تاپ ASUS ROG Strix G15 از چیپست AMD Ryzen 7 6800H و پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3060 بهره می‌برد. به غیر از بهره‌گیری از ۶ گیگابایت VRAM، این لپ‌تاپ می‌تواند عملکرد مشابه با نسل جدید کنسول‌های بازی را ارائه دهد. البته در این مقایسه تکنولوژی‌هایی مانند ray tracing و DLSS را در نظر نمی‌گیریم. روی هم رفته چنین مقایسه‌ای اصلا دقیق نیست، اما موضوع مهم این است که لپ‌تاپ موردنظر و این کنسول‌ها در یک سطح قرار دارند.
 
با وجود قرارگیری در یک سطح، کنسول‌های قدرتمند جدید حدود ۵۰۰ دلار قیمت دارند و این در حالی است که لپ‌تاپ موردنظر حدود ۷۰۰ دلار گران‌تر است. یک لپ‌تاپ نسبتا خوب هم معمولا بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ دلار قیمت دارد و در ضمن برای استفاده از لپ‌تاپ موردنظر دیگر نیازی به خرید مانیتور نخواهید داشت.
 
به غیر از بحث تفاوت قیمت و پرتابل بودن لپ‌تاپ گیمینگ، باید بگوییم که کامپیوتر دسکتاپ می‌تواند مزیت‌های مهمی را ارائه کند. به‌عنوان مثال با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید، می‌توانید یک کیس مناسب مطابق با نیازهای خود اسمبل کنید و در ادامه قطعات مختلف آن را ارتقا دهید. همچنین نباید حق انتخاب در زمینه‌ی طراحی و شخصی‌سازی‌های مختلف از نظر سخت‌افزاری و ظاهری را هم از قلم بیندازیم.
 
انعطاف‌پذیری و قابلیت ارتقا
در نگاه اول به نظر می‌رسد از نظر انعطاف‌پذیری و قابلیت ارتقا، کامپیوترهای دسکتاپ بدون شک برنده‌ی این رقابت هستند. به طور مشخص اگر در مورد آماده‌سازی کامپیوتر دقیقا بر اساس نیازهای کاربر صحبت می‌کنیم، این موضوع صحت دارد. با این حال، لپ‌تاپ‌های گیمینگ نوع متفاوتی از انعطاف‌پذیری را ارائه می‌دهند. لپ‌تاپ‌های گیمینگ به طور مشخص به کاربران اجازه می‌دهند که به راحتی جابجا شوند و در کنار استفاده به‌عنوان لپ‌تاپ معمولی، در مکان‌های مختلف اجرای بازی‌های گوناگون را امکان‌پذیر می‌کنند. بنابراین اگر مثلا در خانه‌ی دوست خود هستید، به‌راحتی می‌توانید لپ‌تاپ را به تلویزیون متصل کنید و با دوست خود یک بازی دو نفره را اجرا کنید.
 
از نظر ارتقا دادن، طبیعتا کامپیوترهای دسکتاپ با فاصله‌ی زیادی حرف اول را می‌زنند. ارتقای لپ‌تاپ‌ها معمولا محدود به رم و حافظه داخلی است و حتی اگر لپ‌تاپ شما از کارت گرافیک اکسترنال پشتیبانی می‌کند، کمتر کاربری به استفاده از آن‌ها روی می‌آورد زیرا قیمت به‌شدت بالایی دارند. با وجود امکان ارتقای راحت کامپیوترهای دسکتاپ، باید به موضوع پارادوکس ارتقا هم اشاره کنیم. به طور مشخص، بیشتر اوقات ارتقای یک قطعه سخت‌افزاری، کاربر را ناچار می‌کند دیگر قطعات را هم تعویض کند.
 
به‌عنوان مثال اگر یک کارت گرافیک قدرتمند را خریداری کنید، ممکن است پردازنده نتواند از تمام توان آن استفاده کند. بنابراین به ناچار باید پردازنده را هم تغییر دهید. از سوی دیگر شاید مادربرد نتواند از پردازنده‌ی جدید پشتیبانی کند و در این میان مادربرد را هم تغییر می‌دهید و این روند برای قطعات دیگر هم رخ می‌دهد.
 
بنابراین شاید در نهایت بسیاری از کاربران به این نتیجه برسند به جای اینکه هر چند سال یک بار تمام قطعات کلیدی کامپیوتر دسکتاپ را تغییر دهند، بهتر است همین هزینه را برای خرید لپ‌تاپ گیمینگ جدید خرج کنند.
 
پرتابل بودن
در زمینه‌ی پرتابل بودن هم لپ‌تاپ گیمینگ بدون شک برنده این نبرد است. یک لپ‌تاپ گیمینگ نیازی به مانیتور، ماوس و کیبورد جداگانه ندارد و کاملا به‌صورت خودکفا می‌تواند بازی‌های مختلف را اجرا کند. با وجود اینکه بسیاری از کاربران با شنیدن نام لپ‌تاپ گیمینگ به فکر لپ‌تاپ‌های سنگین و حجیم می‌افتند، اما در حال حاضر برخی از لپ‌تاپ‌های سبک و باریک هم می‌توانند عملکرد فوق‌العاده‌ای ارائه کنند. بنابراین اگر پرتابل بودن برای شما اهمیت زیادی دارد و می‌خواهید در مکان‌های مختلف بازی‌ها را اجرا کنید یا اینکه ساعات زیادی در طول روز مکان ثابتی ندارید، پس طبیعتا یک لپ‌تاپ گیمینگ برای شما انتخاب بهتری است.
 
لپ‌تاپ گیمینگ یا کامپیوتر دسکتاپ؛ کدام را بخریم؟
همانطور که می‌بینید، انتخاب بین لپ‌تاپ گیمینگ و کامپیوتر دسکتاپ به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما در نهایت باید بگوییم که اگر پرتابل بودن اهمیت زیادی برای شما ندارد، بهتر است لپ‌تاپ گیمینگ را کنار بگذارید. اگر فقط در یک محیط ثابت می‌خواهید بازی کنید، پس خرید لپ‌تاپ برای شما اصلا منطقی نیست.
 
یکی از مزایای کامپیوتر دسکتاپ این است که با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید، می‌توانید بهترین قطعات مطابق با نیازهای خود را خریداری کنید. این در حالی است که برای خرید لپ‌تاپ امکان انتخاب از بین قطعات مختلف را ندارید. اما از نظر قیمت هم باید این موضوع را در نظر بگیرید. باید ببینید آیا یک کامپیوتر دسکتاپ مناسب به همراه مانیتور و دیگر وسایل تا حد قابل توجهی ارزان‌تر از یک لپ‌تاپ گیمینگ هم‌‌رده تمام می‌شود یا نه. اگر هزینه‌ی هر دو مشابه باشد، پس در این صورت خرید لپ‌تاپ می‌تواند منطقی‌تر باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.