فناوری اطلاعات

March 30, 2023
19:22 پنجشنبه، 10ام فروردینماه 1402
کد خبر: 144230

بنیان‌گذار صرافی ورشکسته FTX به پرداخت 40 میلیون دلار رشوه به مقامات چینی متهم شد

سم بنکمن فرید، بنیان‌گذار صرافی FTX، با اتهام ارائه رشوه به مقامات چینی جهت آزادسازی ۱ میلیارد دلار دارایی بلوکه شده مواجه است.
 
 
 
 
«سم بنکمن فرید»، بنیان‌گذار صرافی ورشکسته FTX به‌تازگی با اتهام جدید پرداخت رشوه مواجه شده است. طبق ادعای وزارت دادگستری ایالات متحده، وی اجازه پرداخت ۴۰ میلیون دلار رشوه به یک یا چند مقام دولتی چینی را صادر کرده و در انجام این عمل نیز مشارکت داشته است.
 
ماجرای بنکمن فرید و صرافی ورشکسته او چیست؟
براساس اسناد ثبت‌شده از سوی وزارت دادگستری آمریکا، بنکمن فرید سعی داشته است با ۴۰ میلیون دلار رشوه به چینی‌ها، دارایی‌های مسدودشده Alameda، یکی از شرکت‌های تحت مالکیت صرافی ورشکسته FTX را آزاد کند. گفته می‌شود که شرکت مذکور حدود ۱ میلیارد دلار رمزارز در اختیار داشته است. مقامات آمریکایی می‌گویند که او در ابتدا به روش‌های دیگری برای آزادکردن دارایی‌های بلوکه‌شده، روی آورد، اما پس از مواجه‌شدن با مشکل، درنهایت گزینه رشوه را انتخاب کرد.
 
بررسی‌های صورت‌گرفته از سوی وزارت دادگستری نشان می‌دهد که دارایی‌های شرکت Alameda در نوامبر سال ۲۰۲۱ از حالت بلوکه خارج شده است. پس از آزادسازی اموال، پرداخت ده‌ها میلیون دلار دیگر توسط بنکمن فرید در قالب رمزارز جهت تکمیل مبلغ رشوه صورت گرفته است. همچنین شرکت گفته‌شده، از این دارایی‌ها در معاملات و سرمایه‌گذاری‌های آتی خود بهره جسته است.
 
بنیان‌گذار صرافی ورشکسته FTX با اتهامات متعددی روبه‌رو است و به قید وثیقه تحت شرایط خاصی آزاد شده است. ازجمله شرایط آزادی فعلی او می‌توان به عدم دسترسی به گوشی هوشمند اشاره کرد. تلفن همراه غیرهوشمند او به اینترنت یا پیام‌رسان سیگنال نیز دسترسی ندارد؛ برنامه‌ای که گفته می‌شود وی در گذشته برای ارتباط با همکاران خود مورد استفاده قرار داده است. او ملزم است تا لپ‌تاپ خود را جهت پیکربندی به مقامات دولتی تحویل دهد تا تنها امکان دسترسی به برخی سایت‌های خاص مثل یوتوب، نتفلیکس و ویکی‌پدیا برای وی امکان‌پذیر باشد.
 
بنکمن فرید در اواخر سال میلادی گذشته به دلیل کلاهبرداری و پولشویی بازداشت و تفهیم اتهام شد. او کمی بعد با وثیقه سنگین ۲۵۰ میلیون دلاری آزاد شد، اما دادستان‌های فدرال چندین اتهام جدید را در ادامه به او وارد کردند. با افزوده‌شدن رشوه به پرونده این شخص، انتظار می‌رود که مبلغ وثیقه برای آزادماندن وی نیز افزایش پیدا کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.