سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

March 31, 2023
15:18 جمعه، 11ام فروردینماه 1402
کد خبر: 144231

مایکروسافت با پروژه CorePC ویندوز 12 را مدرن‌تر می‌کند

مایکروسافت با پروژه CorePC قصد دارد سیستم‌عاملی ماژولار جهت امنیت بیشتر و به‌روزرسانی سریع‌تر را برای رقابت با کروم اواس، اندروید و iPadOS ایجاد کند.
گزارش‌های جدید نشان می‌دهند که مایکروسافت در تلاش برای مدرن‌سازی ظاهر سیستم‌عامل خود در ویندوز 12 است. گفته می‌شود پروژه CorePC، ادامه‌دهنده راه ویندوز 10X خواهد بود و اجرای روان در کنار عملکرد بهینه را روی سخت‌افزارهای مختلف، تضمین می‌کند.
 
آنچه باید از ویندوز 12 و پروژه CorePC انتظار داشته باشیم
مایکروسافت برای سال‌های طولانی روی پروژه Core OS تمرکز داشت تا بتواند با حذف برنامه‌های منسوخ‌شده، سیستم‌عاملی سبک و امن با امکان نصب سریع بسته‌های به‌روزرسانی را در اختیار کاربران خود قرار دهد. البته مایکروسافت هیچ وقت موفق نشد نسخه‌ای رسمی از این پروژه را برای کامپیوترهای سنتی ارائه کند و ویندوز 10X نیز که آخرین تلاش ردموندی‌ها در این زمینه بود، با شکست مواجه شد. نهایتاً هم پروژه در سال ۲۰۲۱ پس از سال‌ها توسعه و تست، متوقف گردید.
 
 
 
اکنون به نظر می‌رسد که مایکروسافت برای بار دیگر قصد دارد امکانات مرتبط با ویندوز 10X را با پروژه CorePC به نسخه بعدی سیستم‌عامل خود اضافه کند. سازگاری با دستگاه‌های گوناگون یکی از اهداف اصلی این پروژه خواهد بود و احتمالاً این بار به جای حذف برنامه‌های قدیمی، پشتیبانی از آنها در مواقع ضروری و لازم، صورت خواهد گرفت. همچنین نسخه آتی ویندوز طراحی ماژولار دارد که امکان شخصی‌سازی بیشتری را فراهم می‌سازد تا در نسخه با توجه به سخت‌افزار، از قابلیت‌ها و امکانات متمایزی برخوردار باشد.
 
ماژولار بودن خروجی پروژه CorePC به معنای نصب و عملکرد مجزای قسمت‌های مختلف سیستم‌عامل است. همین مسئله باعث می‌شود تا به‌روزرسانی آن، آسان‌تر از نسل‌های قبلی شود و با مهیاکردن پارتیشن‌های مجزا برای اپ‌ها، سطح امنیت را نیز افزایش دهد. تمامی این موارد می‌توانند ویندوز را به رقبایی مثل اندروید و iPadOS نزدیک کند تا شاید سهم این سیستم‌عامل از بازار تبلت‌ها و دستگاه‌های قابل‌حمل افزایش یابد. شایان ذکر است که نسخه فعلی ویندوز به‌صورت یک بسته واحد در یک پارتیشن نصب می‌شود؛ درنتیجه اطلاعات برنامه‌ها در کنار داده‌های کاربر و فایل‌های سیستمی در کنار هم قرار می‌گیرند.
 
 
 
گمان می‌رود که پروژه CorePC بتواند بالاخره راه‌حلی جهت رقابت با کروم اواس نیز برای مایکروسافت فراهم سازد و بتواند عملکرد و تطبیق‌پذیری مشابه را به کاربران خود ارائه کند. چنین نسخه‌ای از ویندوز قادر خواهد بود مرورگر و برنامه‌های تحت وب در کنار ابزارهای آفیس و اپ‌های اندروید را به راحتی اجرا کند و به گزینه مناسبی برای دستگاه‌های دارای سخت‌افزار ضعیف و ارزان تبدیل شود. احتمال می‌رود برخی قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مثل بررسی خودکار محتوای روی صفحه و تشخیص متن درون عکس‌ها هم به ویندوز 12 اضافه شود؛ اگرچه بعضی از آن‌ها به سخت‌افزار اختصاصی نیاز خواهند داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.