تلفن همراه

گوشی

March 31, 2023
19:43 جمعه، 11ام فروردینماه 1402
کد خبر: 144239

۱۳ گوشی هوشمند مهم که جهان را برای همیشه تغییر دادند

گوشی موبایل هوشمند یکی از تکنولوژی‌هایی است که طی سال‌های اخیر نقش مهمی در بخش بزرگی از جمعیت جهان ایفا می‌کند. این گوشی‌ها عملا کامپیوترهای بسیار کوچکی هستند که در جیب شما قرار می‌گیرند و از عکاسی گرفته تا انجام انواع و اقسام کارهای دیگر را امکان‌پذیر می‌کنند.
 
 
اما در این میان طبیعتا برخی گوشی های هوشمند مهم‌تر و تاثیرگذارتر بوده‌اند و در ادامه به ۱۳ مورد از این گوشی‌ها می‌پردازیم. البته توجه داشته باشید چنین لیست‌هایی تا حد زیادی سلیقه‌ای هستند و بنابراین ممکن است گوشی هوشمندی که از نظر شما بسیار مهم است، در این لیست قرار نداشته باشد.
 
آیفون
بدون هیچ شک و تردیدی باید بگوییم که اولین مدل آیفون زلزله‌ای در صنعت گوشی موبایل ایجاد کرد. به قول استیو جابز:«هر چند وقت یک بار، یک محصول انقلابی از راه می‌رسد و همه چیز را تغییر می‌دهد.» و در این زمینه او کاملا درست می‌گفت. زمانی که استیو جابز اولین آیفون را معرفی می‌کرد، از آن به عنوان یک آیپاد با نمایشگر لمسی، دستگاه موبایل انقلابی و یک دستگاه برای ارتباط اینترنتی یاد گرد.
 
اپل به جای استفاده از کیبورد فیزیکی، کیبورد این گوشی را در نمایشگر لمسی قرار دارد و همچنین به لطف مولتی‌تاچ بودن نمایشگر، کاربران بسیار راحت‌تر می‌توانستند از این نمایشگر بهره ببرند. همچنین باید به بهره‌گیری از نسخه‌ی موبایل مرورگر سافاری اشاره کنیم که وب‌گردی با موبایل را بسیار ساده‌تر می‌کرد. در آن زمان این گوشی فقط از اپلیکیشن‌های توسعه یافته توسط اپل بهره می‌برد ولی کاربران می‌توانستند به‌راحتی از اپلیکیشن‌های تحت وب بهره ببرند.
 
اولین مدل آیفون به هیچ عنوان گوشی بی‌نقصی نبود و مشکلات زیادی داشت، اما در نهایت جهان گوشی های هوشمند را برای همیشه تغییر داد. باید خاطرنشان کنیم آیفون اولین گوشی دارای نمایشگر لمسی نبود ولی اپل موفق شد از نظر طراحی و نرم‌افزاری رویکرد جذاب‌تری اتخاذ کند و به همین خاطر این گوشی با استقبال گسترده‌ای روبرو شد.
 
HTC Dream/T-Mobile G1
گوشی HTC Dream که به عنوان  T-Mobile G1 هم شناخته می‌شود، اولین گوشی اندرویدی است و به همین خاطر نام آن در تاریخچه‌ی گوشی‌های هوشمند ثبت شده است. حدود یک سال بعد از آغاز تلاش گوگل برای آماده‌سازی اندروید، این شرکت با همکاری اپراتور مخابراتی T-Mobile و HTC موفق به آماده‌سازی این گوشی شد. باید بگوییم که در آن دوران HTC به عنوان سازنده‌ی گوشی‌های مبتنی بر ویندوز موبایل شناخته می‌شد.
 
با وجود اینکه این گوشی از نمایشگر لمسی بهره می‌برد، ولی دارای کیبورد فیزیکی هم بود. اولین نسخه‌ی اندروید که این گوشی از آن استفاده می‌کرد، طبیعتا امکانات زیادی نداشت اما خیلی سریع این پلتفرم رشد کرد و حالا به محبوب‌ترین سیستم‌عامل جهان تبدیل شده است.
 
Palm Pre
Palm Pre یک موفقیت دیرهنگام برای شرکت Palm بود اما در هر صورت با وجود عمر کوتاهی که داشت، نمی‌توانیم تاثیر آن را بر صنعت گوشی های هوشمند نادیده بگیریم. مهم‌ترین عامل تاثیرگذاری این گوشی، بهره‌گیری آن از سیستم‌عامل اختصاصی webOS بود. این سیستم‌عامل تا حد زیادی مبتنی بر فرمان‌های حرکتی بود که هم اندروید و هم iOS تا حد زیادی به الگوبرداری از این مشخصه روی آوردند.
 
باید خاطرنشان کنیم با وجود اینکه این گوشی در سال ۲۰۰۹ راهی بازار شد، ولی یکی از اولین‌ گوشی‌های مجهز به قابلیت شارژ بی‌سیم بود. همچنین این گوشی می‌توانست اطلاعات مربوط به سرویس‌های مختلف مانند ایمیل و اپ پیام‌رسان را با هم سینک کند. این مشخصه در آن زمان در هیچکدام از گوشی‌های هوشمند دیده نمی‌شد. روی هم رفته این گوشی پتانسیل زیادی برای موفقیت داشت ولی متاسفانه هیچوقت به طور گسترده با استقبال کاربران روبرو نشد.
 
آیفون ۴
آیفون ۴ نتیجه‌ی اولین بازطراحی مهم اپل برای گوشی‌های این شرکت بود. در نتیجه به جای استفاده از لبه‌های خمیده، لبه‌های تحت مورد استفاده قرار گرفته‌اند که اپل در چند سال اخیر برای آیفون‌های خود بار دیگر به این زبان طراحی روی آورده است. همچنان هم کاربران زیادی بر این باور هستند که آیفون ۴ از نظر طراحی یکی از بهترین مدل‌های آیفون محسوب می‌شود. البته در این میان باید به مشکلات مربوط به آنتن این گوشی هم اشاره کنیم که سروصدای زیادی را ایجاد کرد.
 
از دیگر مزایای این گوشی، باید به بهره‌گیری از نمایشگر مبتنی بر تراکم پیکسلی بالا اشاره کنیم. به طور مشخص در هر اینچ این نمایشگر ۳۲۶ پیکسل قرار داشت که دو برابر تراکم پیکسلی اولین آیفون به حساب می‌آید. این یعنی دیگر نمی‌توانستید پیکسل‌های مجزا را مشاهده کنید که در آن زمان مزیت مهمی در نظر گرفته می‌شد. در ضمن نباید بهره‌گیری از دوربین اصلی ۵ مگاپیکسلی را از قلم بیندازیم که جایگزین دوربین ۲ مگاپیکسلی شد. این آیفون اولین مدل دارای دوربین سلفی به حساب می‌آید که البته دوربین سلفی از سنسور ۰.۳ مگاپیکسلی بهره می‌برد. اپل برای این گوشی قابلیت فیس‌تایم را هم ارائه داد که حالا یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های اکوسیستم اپل محسوب می‌شود.
 
BlackBerry Bold 9900
گوشی BlackBerry Bold 9900 در آن دوران نشان‌دهنده‌ی دوران اوج این شرکت بود. این گوشی از نظر طراحی تفاوت زیادی با مدل ۹۰۰۰ نداشت اما این گوشی جدید با داشتن ضخامت فقط ۱۰.۵ میلی‌متر، باریک‌ترین گوشی بلک‌بری محسوب می‌شد. همچنین باید به بدنه‌ی جذاب آن هم اشاره کنیم که بخشی از این موضوع به استفاده از بدنه‌ی فلزی برمی‌گشت.
 
با توجه به اینکه BlackBerry Bold 9900 در دوران گوشی‌های اندرویدی و آیفون‌ها عرضه شده‌ بود، برای اینکه بیشتر به چشم بیاید تمرکز خود را به ارائه‌ی عملکرد بهتر معطوف کرد. به همین خاطر در کنار استفاده از نمایشگر لمسی بهتر، سیستم‌عامل BlackBerry 7 OS هم در زمینه‌ی نرم‌افزاری ویژگی‌های جذابی را ارائه کرد. البته در این میان برخی مشکلات نرم‌افزاری با اعتراضات زیادی روبرو شد و حتی بلک‌بری در نهایت ناچار شد برخی از مدل‌های مشکل‌دار را تعویض کند.
 
در هر صورت نمی‌توانیم اهمیت بلک‌بری در صنعت گوشی‌های هوشمند را کتمان کنیم و BlackBerry Bold 9900 یکی از مهم‌ترین گوشی‌های ساخت این شرکت به حساب می‌آید.
 
گلکسی نوت
این گوشی در آن زمان به دلیل بهره‌گیری از نمایشگر غول‌پیکر و البته پشتیبانی از قلم استایلوس، خیلی زود مورد توجه گسترده قرار گرفت. در سال ۲۰۱۱ نمایشگر ۵.۳ اینچی این گوشی، پنل غول‌پیکری محسوب می‌شد و به همین خاطر اصطلاح «فبلت» که ترکیبی از Phone و تبلت است به ادبیات کاربران راه پیدا کرد. همچنین قلم S Pen که در آن دوران برخی کارشناسان می‌گفتند دوام چندانی ندارد، در حال حاضر در پرچم‌داران سامسونگ همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
در هر صورت با وجود اینکه در حال حاضر نمایشگر ۵.۳ اینچی نمایشگر کوچکی به حساب می‌آید، اما سامسونگ با این گوشی موفق شد روند افزایش اندازه‌ی نمایشگر گوشی‌های هوشمند را کلید بزند و به خاطر همین گوشی، حالا گوشی‌های دارای نمایشگرهای غول‌پیکر به پدیده‌ای عادی بدل شده‌اند.
 
HTC One
در آن زمان HTC One اولین گوشی مبتنی بر بدنه‌ی آلومینیومی یکپارچه محسوب می‌شد و در نتیجه برای مدتی استاندارد جدیدی را در بین گوشی‌های پرچم‌دار تعیین کرد. در کنار طراحی فوق‌العاده، این گوشی از نمایشگر بسیار جذابی هم استفاده می‌کرد و اسپیکرهای استریو هم در پنل جلویی پایین نمایشگر تعبیه شده بودند.
 
HTC One با چیپست تازه‌نفس اسنپدراگون ۶۰۰ راهی بازار شد و این شرکت برای نمایشگر لمسی این گوشی از فناوری اپل استفاده کرد. در کنار این موارد، باید به پردازش تصویر پیشرفته‌ی این گوشی هم اشاره کنیم و این در حالی است که سال‌ها بعد شرکت‌هایی مانند گوگل به این قابلیت روی آوردند. با وجود اینکه دوربین اصلی از سنسور ۴ مگاپیکسلی استفاده می‌کرد، اما به لطف بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته، در محیط‌های کم‌نور می‌توانست عکس‌های بسیار بهتری نسبت به گوشی‌های رقیب ثبت کند. به طور کلی این گوشی از زمان خود جلوتر بود و به همین خاطر نام آن در تاریخچه‌ی گوشی های هوشمند ماندگار شده است.
 
نوکیا لومیا ۱۰۲۰
نوکیا لومیا ۱۰۲۰ بدون شک یکی از مهم‌ترین گوشی های هوشمند در تاریخ این گجت‌ها محسوب می‌شود. این گوشی نوکیا از ویندوز موبایل بهره می‌برد که دیگر امروزه اثری از آن نیست. در دورانی که بازار پر از گوشی‌های اندرویدی و آیفون‌ها بود، ویندوز موبایل می‌خواست حرف تازه‌ای بزند.
 
اما در کنار سیستم‌عامل متفاوت، یکی از جذابیت‌های مهم این گوشی مربوط به دوربین آن بود. در سال ۲۰۱۳ که این گوشی راهی بازار شد، دوربین اصلی ۴۱ مگاپیکسلی یک قابلیت شگفت‌انگیز به حساب می‌آمد. همچنین بر روی این سنسور پیشرفته، لنز ساخت شرکت مشهور زایس تعبیه شده بود. در کنار این موارد باید به فناوری اختصاصی نوکیا برای افزایش رزولوشن دوربین و افزایش حساسیت نسبت به نور هم اشاره کنیم. بنابراین این گوشی از جهت دوربین بسیار جلوتر از زمان خود قرار داشت. اما در نهایت همکاری نوکیا و مایکروسافت موفقیت‌آمیز نبود و هر دو شرکت این بازار را رها کردند.
 
گوگل نکسوس ۵
گوشی نکسوس ۵ در سال ۲۰۱۳ به عنوان محصول مشترک گوگل و ال‌جی عرضه شد. این گوشی در آن زمان نشان داد که حتی گوشی‌های میان‌رده هم می‌توانند در برابر پرچم‌داران بسیار گران‌تر عرض اندام کنند. نکسوس ۵ تعادل خوبی بین قیمت مناسب و عملکرد ایجاد کرده بود و به عنوان یک مدل میان‌رده، از نمایشگر بسیار جذابی بهره می‌برد.
 
اهمیت نکسوس ۵ به این موضوع برمی‌گردد که گوگل نشان داد با انتخاب شریک مناسب، می‌تواند گوشی‌های بسیار جذابی را تولید کند. اگرچه در حال حاضر شرکت گوگل بدون بهره‌گیری از شرکای سخت‌افزاری در حال تولید محصولات سری پیکسل است، اما در هر صورت نکسوس ۵ همچنان جایگاه مهمی در بین محصولات گوگل دارد.
 
موتو G
موتو G یکی از اولین‌ گوشی‌های ارزان‌قیمت بود که کیفیت مناسبی ارائه می‌داد. این در حالی است که در آن دوران بیشتر گوشی‌های ارزان‌قیمت حرف زیادی برای گفتن نداشتند. در حقیقت این گوشی به حدی مورد استقبال قرار گرفت که بعد از گذشت ۶ ماه، به یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های هوشمند موتورولا تبدیل شد.
 
نمایشگر موتو G با وجود اینکه از رزولوشن ۷۲۰p بهره می‌برد، اما با توجه به ابعاد ۴.۵ اینچی آن این رزولوشن یک ضعف محسوس به حساب نمی‌آمد. از سوی دیگر باید به بهره‌گیری از رابط کاربری مشابه اندروید خام اشاره کنیم که منجر به روان‌تر شدن نرم‌افزار شده بود. اگرچه نمایشگر از پنل LCD استفاده می‌کرد، اما همین نمایشگر می‌توانست رنگ‌ها را به صورت غنی نمایش دهد و از نظر روشنایی هم عملکرد خوبی داشت.
 
البته طبیعتا به دلیل قیمت پایین، این گوشی از دوربین اصلی ۵ مگاپیکسلی و سلفی ۱.۳ مگاپیکسلی استفاده می‌کرد. طی سال‌های گذشته گوشی‌های ارزان‌قیمت بسیار بهتر شده‌اند که بخشی از این موضوع به تلاش شرکت‌هایی مانند موتورولا برمی‌گردد.
 
وان‌پلاس وان
وان‌پلاس وان اولین محصول شرکت وان‌پلاس بود و موفق شد تعریف گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده را برای همیشه تغییر دهد. این گوشی فقط ۳۵۰ دلار قیمت داشت ولی از امکانات گوشی‌های بسیار گران‌تر بهره می‌برد. به عنوان مثال می‌توانیم به بهره‌گیری از نمایشگر ۵.۵ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰p، پردازنده ۴ هسته‌ای با سرعت ۲.۵ گیگاهرتز، رم ۳ گیگابایتی، ۶۴ گیگابایت حافظه، دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی و دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی اشاره کنیم. برای اینکه قیمت پایین این گوشی را بهتر درک کنید، باید بگوییم که در آن زمان پرچم‌داران حدود دو برابر این گوشی قیمت داشتند.
 
با وجود اینکه وان‌پلاس یک شرکت‌ تازه‌کار بود، اما از همان ابتدا توجه زیادی به نرم‌افزار گوشی‌های خود نشان می‌داد و خبری از اپ‌های سنگین و اضافی نبود. در ضمن این گوشی امکانات زیادی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌داد و به همین خاطر انواع و اقسام کاستوم رام‌ها برای آن ارائه شد. به زبان ساده، وان‌پلاس آغازگر روندی بود که شرکت‌هایی مانند شیائومی آن را بهبود بخشیدند و در نتیجه گوشی‌های موسوم به قاتل پرچم‌داران با قیمت مناسب و امکانات جذاب به دست کاربران رسیدند.
 
آیفون X
این سومین باری است که در این لیست به آیفون می‌پردازیم. اپل در کل شرکت بسیار محافظه‌کاری است ولی آیفون X با تغییرات بنیادی نسبت به نسل‌های قبلی راهی بازار شد. این گوشی دکمه‌ی هوم را کنار گذاشت و در عوض به بهره‌گیری از سیستم تشخیص چهره فیس آی‌دی روی آورد. این مشخصه سال‌هاست که در آیفون‌های پرچم‌دار مورد استفاده قرار می‌گیرد و به نظر می‌رسد تا حداقل ۲-۳ سال آینده هم شاهد بهره‌گیری از آن خواهیم بود.
 
همچنین با حذف دکمه هوم، iOS بیش از پیش به بهره‌گیری از فرمان‌های حرکتی روی آورد و به همین خاطر کاربران برای برگشت به هوم اسکرین، به جای استفاده از دکمه باید به سمت بالا سوایپ می‌کردند. همین تصمیم اپل، منجر به حرکت گوشی‌های اندرویدی به همین سمت شد و حتی برای مدتی شاهد استفاده از سیستم‌های تشخیص چهره پیشرفته در بین این گوشی‌ها بودیم که البته چندان مورد استقبال قرار نگرفت و به همین خاطر گوشی‌های اندرویدی همچنان استفاده از سنسور اثر انگشت را در اولویت قرار می‌دهند.
 
هواوی P30 پرو
با وجود اینکه هواوی به دلیل تحریم‌های آمریکا عملا از بازار گوشی های هوشمند تا حد زیادی حذف شده است، اما نمی‌توانیم نقش مهم این شرکت را نادیده بگیریم. هواوی P30 پرو یکی از اولین گوشی‌های مجهز به دوربین پریسکوپی بود که این دوربین‌ها می‌توانند زوم بیشتری نسبت به دوربین‌های تله‌فوتو معمولی ارائه کنند. همچنین نباید امکانات نرم‌افزاری جذاب برای پردازش تصاویر را از قلم بیندازیم که کمتر گوشی هوشمندی از آن‌ها بهره می‌برد.
 
سخن پایانی
همانطور که در مقدمه نوشتیم، در این زمینه می‌توانیم به چندین گوشی دیگر هم اشاره کنیم و به احتمال زیاد چند گوشی که به نظر شما اهمیت زیادی ندارند، در این لیست دیده نمی‌شوند. اما در هر صورت بار دیگر باید تکرار کنیم که چنین لیست‌هایی تا حد زیادی سلیقه‌ای هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.