لبه تکنولوژی

April 5, 2023
17:00 چهارشنبه، 16ام فروردینماه 1402
کد خبر: 144369

توسعه رباتی هوشمند با الهام از اوریگامی

یک ربات که با الهام از اوریگامی توسط تیمی تحت رهبری محققان دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس طراحی شده است، می‌تواند زمانی که یکی از آنتن‌هایش مانعی را حس کند، جهت خود را عوض کند.
 
62568974.jpg
 
به گزارش تک اکسپلور، مهندسان حوزه رباتیک‌ از تکنیکی مشابه هنر باستانی تا کردن کاغذ برای توسعه ماشین‌های مستقل متشکل از ورقه‌های نازک و انعطاف‌پذیر استفاده می‌کنند. ساخت این ربات‌های سبک وزن، ساده‌تر و ارزان‌تر است.
 
با این حال، تراشه‌های کامپیوتری سفت و سخت که به طور سنتی برای فعال کردن قابلیت‌های پیشرفته ربات‌ها(حس کردن، تجزیه و تحلیل و واکنش به محیط) مورد نیاز بودند، وزن بیشتری به این مواد ورقه‌ای نازک اضافه می‌کردند و این امر تا کردن آن‌ها را سخت‌تر می‌کرد. بنابراین اجزای نیمه هادی باید پس از اینکه ربات شکل نهایی خود را به دست آورد، اضافه شوند.
 
اکنون، یک گروه از محققان دانشکده مهندسی دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس، یک تکنیک ساخت جدید برای ربات‌های کاملاً تاشو ایجاد کرده‌اند که می‌توانند انواع مختلفی از وظایف پیچیده را بدون تکیه بر اجزای نیمه‌هادی‌ انجام دهند.
 
محققان با جاسازی مواد منعطف و رسانای الکتریکی در یک صفحه پلی استر نازک از پیش برش خورده، سیستمی از واحدهای پردازش اطلاعات یا ترانزیستورها را ایجاد کردند که می‌تواند با حسگرها و محرک‌ها ادغام شود. آنها سپس آن صفحه را با توابع قیاسی ساده کامپیوتری برنامه‌ریزی کردند که عملکردهای نیمه هادی‌ها را شبیه‌سازی می‌کند. پس از برش و تا و مونتاژ، آن صفحه ورقه‌ای به یک ربات مستقل تبدیل می‌شود که می‌تواند با دقت اطراف را حس و تجزیه و تحلیل کرده و در پاسخ به محیط خود عمل کند. محققان نام ربات خود را «OrigaMechs» گذاشتند که مخفف عبارت «Origami MechanoBots» است.
 
«ونژونگ یان»(Wenzhong Yan) سرپرست این مطالعه و دانشجوی دکترای مهندسی مکانیک این دانشگاه گفت: این کار به ایجاد گروه جدیدی از ربات‌های اوریگامی با قابلیت‌ها و سطوح خودمختاری گسترده‌تر منجر می‌شود و در عین حال ویژگی‌های مطلوب مرتبط با ساخت مبتنی بر اوریگامی را حفظ می‌کند.
 
 OrigaMechs قابلیت‌های محاسباتی خود را از ترکیب سوئیچ‌های هم‌تافته اوریگامی مکانیکی ایجاد شده توسط تا شدن و دستورات منطقی بولی برنامه‌ریزی‌شده، مانند «AND»، «OR» و «NOT» به دست آوردند. این سوئیچ‌ها مکانیزمی را فعال می‌کنند که سیگنال‌های الکتریکی را بر اساس فشار متغیر و گرمای ورودی به سیستم به صورت انتخابی صادر می‌کند.
 
هم‌تافتن یا تسهیم‌سازی(به انگلیسی: Multiplex) را در مخابرات و شبکه‌های رایانه‌ای به فرآیندی می‌گویند که در آن چندین پیام آنالوگ یا رشته داده دیجیتال در قالب یک نشانک بر روی یک خط مشترک ترکیب می‌شوند. هدف فرآیند استفاده مشترک از منبع‌های پرهزینه است. برای مثال، در مخابرات گاهی اطلاعات چندین خط تلفن را با یک خط سیم می‌فرستند.
 
با استفاده از رویکرد جدید، محققان سه ربات برای نشان دادن پتانسیل این سیستم ساخت:
 
یک ربات حشره‌مانند با قابلیت راه رفتن که وقتی یکی از آنتن‌هایش مانعی را تشخیص می‌دهد جهت حرکتش را برعکس می‌کند.
یک ربات مانند ونوس مگس‌خوار که وقتی هر دو حسگر فک آن یک شی را تشخیص می‌دهند، طعمه را در بر می‌گیرد.
یک ربات دو چرخ قابل برنامه‌ریزی مجدد که می‌تواند در مسیرهای از پیش طراحی شده با الگوهای هندسی مختلف حرکت کند.
در حالی که ربات‌ها برای نمایش به یک منبع انرژی متصل بودند، محققان گفتند که هدف بلندمدت آنها تجهیز ربات‌های اوریگامی مستقل به یک سیستم ذخیره انرژی تعبیه‌شده با باتری‌های لیتیومی لایه نازک است.
 
طراحی بدون تراشه ممکن است به ایجاد ربات‌هایی منجر شود که قادر به کار در محیط‌های شدید میدان‌های تابشی یا مغناطیسی قوی و مکان‌هایی با سیگنال‌های فرکانس رادیویی شدید یا تخلیه‌های الکترواستاتیکی بالا هستند که در آنها ممکن است وسایل الکترونیکی مبتنی بر نیمه‌رسانای سنتی کار نکنند.
 
«آنکور مِهتا»(Ankur Mehta) محقق اصلی این مطالعه، استادیار مهندسی برق و کامپیوتر و مدیر آزمایشگاه این دانشگاه، گفت: ربات‌ها را می‌توان برای کارکردهای تخصصی طراحی کرد و در صورت تقاضا بسیار سریع تولید کرد. همچنین در حالی که راه بسیار دور است اما ممکن است محیط‌هایی در سیارات دیگر وجود داشته باشد که در آنجا ارسال ربات‌های کاوشگر برای کاوش بسیار مطلوب باشد. ربات‌های از پیش مونتاژ شده و ساخته شده با این تکنیک می‌توانند در یک بسته‌بندی مسطح برای صرفه جویی گسترده در فضا و مکان حمل شوند. این در سناریوهایی مانند ماموریت‌های فضایی که هر سانتی‌متر مکعب حیاتی است، مهم است. ربات‌های کم‌هزینه، سبک و ساده می‌توانند به ابزارهای آموزشی نوآورانه یا انواع جدیدی از اسباب‌بازی‌ها و بازی‌ها منجر شوند.
 
یافته‌های این مطالعه در مجله «Nature Communications» منتشر شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.