سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 6, 2023
12:35 پنجشنبه، 17ام فروردینماه 1402
کد خبر: 144377

اپل خدمات آنلاین خود را روی دستگاه‌های قدیمی غیرفعال می‌کند

ظاهراً اپل تصمیم گرفته‌ است به پشتیبانی از بسیاری دستگاه‌های مجهز به نسخه‌های قدیمی iOS و macOS پایان دهد.
 
 
 
 
خدمات اپل به‌‌شدت با سیستم‌عامل‌هایی مثل iOS و macOS یکپارچه شده است. این شرکت با وجود انتشار نسخه‌های جدید پلتفرم‌های مذکور که امکانات جدیدی به‌ارمغان می‌آورند، خدمات آنلاین خود را روی دستگاه‌های مجهز به نسخه‌های قدیمی‌تر سیستم‌عامل‌های iOS و macOS نیز ارائه می‌دهد. البته این شرایط احتمالاً به‌زودی تغییر خواهد کرد؛ زیرا غول فناوری اهل کوپرتینو قصد دارد خدمات آنلاین خود را روی برخی دستگاه‌های مجهز به نسخه‌های قدیمی سیستم‌عامل‌های این شرکت غیرفعال کند.
 
احتمال غیرفعال‌شدن خدمات اپل در دستگاه‌های مجهز به iOS 11
طبق اعلام افشاگری به‌ نام StellaFudge، تقریباً همه‌ی خدمات آنلاین اپل غیر از آی‌کلاد روی دستگاه‌های مجهز به watchOS 4 ،‌macOS High Sierra ،‌iOS 11 و tvOS 11 غیرفعال خواهند شد. همچنین، وی ادعا می‌کند کاربرانی که از نسخه‌های قدیمی سیستم‌عامل‌های اپل استفاده می‌کنند، به‌زودی اعلان‌هایی درباره‌ی این محدودیت‌های آتی و امکان ارتقای دستگاه‌های خود دریافت خواهند کرد.
 
StellaFudge قبلاً تصاویر واقعی AirTags و AirPods Max و جزئیات محصولاتی مثل آیپد پرو M1 و آیفون ۱۲ را قبل‌ از رونمایی رسمی به‌درستی فاش کرده بود. 9to5Mac گزارش می‌دهد اپل ماه گذشته مقالات جدیدی در بخش پشتیبانی خود منتشر کرد و توضیح داد نسخه‌های قدیمی‌تر نرم‌افزارهای این شرکت دیگر نمی‌توانند از خدماتی مثل سیری، اپ‌استور و نقشه استفاده کنند.
 
در‌حال‌‌حاضر، حتی اگر دستگاهی به‌ قدمت آیفون 3GS دارید، همچنان می‌توانید از خدماتی مثل iMessage استفاده کنید. علاوه‌براین، دارندگان آیفون ۴ همچنان می‌توانند از تماس‌های فیس‌تایم استفاده کنند. ویژگی‌های جدید خدمات اپل روی این دو گوشی پشتیبانی نمی‌شود؛ اما تاکنون عملکردهای اصلی را همچنان حفظ کرده‌اند.
 
دلیل اصلی تصمیم اپل برای پایان‌دادن به پشتیبانی از دستگاه‌های مجهز به نسخه‌های قدیمی سیستم‌عامل‌های این شرکت هنوز مشخص نیست؛ اما امکان دارد این شرکت در حال کار روی ارتقای نرم‌افزاری بزرگی در خدمات آنلاین خود باشد. به‌همین‌دلیل، می‌خواهد به پشتیبانی از برخی نسخه‌های قدیمی نرم‌افزارهای خود پایان دهد. به‌عنوان مثال، واتساپ هرسال دسترسی دستگاه‌های قدیمی را به‌دلیل به‌روزرسانی‌نشدن ویژگی‌های جدید مسدود می‌کند.
 
تعداد کاربرانی که از نرم‌افزارهای قدیمی اپل استفاده می‌کنند، واقعاً اندک‌اند. طبق اعلام این شرکت، فقط ۸ درصد از دستگاه‌های مجهز به iOS همچنان نسخه‌های قبل‌ از iOS 15 را اجرا می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، تأثیر غیرفعال‌شدن خدمات آنلاین سازنده‌ی آیفون روی دستگاه‌های جدید خیلی زیاد نخواهد بود. به‌هرحال، باید اشاره کنیم این اولین‌بار است که اپل تصمیم گرفته چنین تغییری در سیاست‌های نرم‌افزاری خود اِعمال کند.
 
براساس برخی گزارش‌ها، iOS 17 و iPadOS 17 دیگر از آیفون ۸، آیفون X، آیپد نسل پنجم و آیپد پرو نسل اول پشتیبانی نخواهند کرد. این تغییر در حالی رخ می‌دهد که اپل سال گذشته با انتشار iOS 16 نیز به پشتیبانی از چندین دستگاه ازجمله آیفون ۷ و نسل اول آیفون SE و آخرین مدل آیپاد تاچ پایان داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.