لبه تکنولوژی

April 11, 2023
13:03 سه شنبه، 22ام فروردینماه 1402
کد خبر: 144550

اسپیس ایکس چینی در راه است

به گفته‌ی چین، این کشور موفق به فرود عمودی نمونه‌ی اولیه موشک چند بار مصرف خود شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، به نظر می‌رسد که مدل‌های موشکی آینده چین از فناوری توسعه یافته‌ای برای استفاده مجدد بهره خواهند برد.

چین فرود عمودی یک موشک را در اقیانوس با موفقیت آزمایش کرد و زمینه را برای سفرهای فضایی آینده و فناوری استفاده مجدد از موشک‌ها فراهم کرد.

به گزارش رسانه دولتی گلوبال تایمز، آکادمی علوم چین(CAS) تایید کرد که شرکت پروازهای فضایی تجاری آن با نام «CAS Space»، آزمایش موفقیت آمیزی را روز پنجشنبه در هایانگ(Haiyang)، استان شاندونگ(Shandong) چین شرقی انجام داده است.

لیان جی(Lian Jie)، مهندس ارشد این موسسه، به گلوبال تایمز گفت: نمونه اولیه موشک ما با طول ۲.۱ متر و قطر ۰.۵ متر و وزن ۹۳ کیلوگرم از موتورهای دوقلو که هر کدام با نیروی رانش ۵۵۰ نیوتن کار می‌کنند، استفاده کرد.

یک موتور توربوجت در طول آزمایش برای شبیه‌سازی موتور سوخت مایع موشک با رانش متغیر که در هنگام فرود عمودی استفاده می‌شود، استفاده شد.

نمونه اولیه این موشک بیش از ۱۰۰۰ متر اوج گرفت، به آرامی پایین آمد و به لطف رانش معکوس موتور، سرعت آن کاهش یافت و با دقت کمتر از ۱۰ متر با سرعت کمتر از دو متر بر ثانیه فرود آمد.

این آزمایش که حدود ۱۰ دقیقه به طول انجامید، ممکن است درست مشابه همتای آمریکایی آن‌ها یعنی شرکت اسپیس‌ایکس، در نهایت منجر به ساخت موشک‌های قابل استفاده مجدد برای چین شود .

لیان جی می‌گوید که فناوری فرود موشک چین با اسپیس‌ایکس متفاوت است. موشک ما مبتنی بر فناوری داخلی اعم از فناوری‌های نرم افزاری و سخت افزاری است. ما خود در حال بررسی فناوری‌هایی مانند مدیریت رانش متغیر، موقعیت‌یابی دقیق و فناوری ثبیت‌کننده هستیم.

این آزمایش، ارتباطات و ردیابی فضاپیما و همچنین بازیابی مرحله‌ای از  موشک در دریا را تایید کرد.

بازیابی در دریا ممکن است منجر به صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌های پرتاب شود. تا ۴۰ درصد از ظرفیت حمل محموله موشک پس از فرود از بین می‌رود، اگرچه این تلفات می‌تواند از طریق بازیابی در آب به نصف کاهش یابد.

در گزارش گلوبال تایمز ادعا شده که مدل‌های موشکی آینده مانند موشک‌های لیجیان-۳ از فناوری توسعه یافته برای بازیابی موشک در دریا استفاده خواهند کرد و به اکتشاف فضایی مقرون‌به‌صرفه‌تر و گسترده‌تر در چین کمک خواهند کرد.

این آزمایش نشان می‌دهد که چین در حال افزایش توانایی‌های خود برای شبیه‌تر شدن به اسپیس‌ایکس است. با این حال، مشخص نیست که موشک‌های فضایی چین چه زمانی به صورت عمودی روی زمین فرود خواهند آمد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.