بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 18, 2023
14:19 سه شنبه، 29ام فروردینماه 1402
کد خبر: 144743

متقاضیان واردات نرم‌افزاری برای تایید ارز مورد نیاز از سامانه ارزی کشور اقدام کنند

«کاظم آیت‌اللهی» مدیر کارگروه سامانه ارزی و عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به تشریح فرایند ثبت درخواست ارز وارداتی در سامانه ارزی کشور پرداخت. این سامانه توسط سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور راه‌اندازی شده است.
 
 
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌‌ای استان تهران، «کاظم آیت‌اللهی» مدیر کارگروه سامانه ارزی کشور و عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور درباره ضرورت ایجاد سامانه ارزی در سازمان نظام صنفی کشور توضیح داد: هنگامی که واردات بدون انتقال ارز ممنوع شد، 11 گروه واردکننده برای دریافت ارز با مشکل روبرو شدند؛ گروه‌هایی مانند واردکنندگان دانش فنی، نرم افزار، خرید لیسانس، آموزش، پشتیبانی و غیره که این موارد از جنس کالای فیزیکی نبوده و از نوع نرم افزار هستند.
 
او ادامه داد: در عمل سازوکاری برای تشخیص مبلغ و صحت واردات و تخصیص ارز برای گروه‌های فوق وجود نداشت. بنابراین سامانه ثبت و تایید درخواست‌های ارزی محصولات و خدمات نرم‌افزاری با هدف تسهیل و تسریع و شفاف‌سازی، کنترل و پایش، نظام پاسخگویی و فرآیند مربوط به تایید و تشخیص راه اندازی شد.
آیت‌اللهی اظهار کرد: این موضوع پیگیری شد و خوشبختانه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرای این مهم را به سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور واگذار کرد تا واردکنندگان 11 گروه اقلام پیش گفته مسیری سریع و شفاف را طی کرده و بتوانند اقلام مورد نیاز خود را وارد کنند، چون نهادهای مرتبط، به صورت عادت، واردات را بیشتر فیزیکی و سخت افزاری می‌دانند.
 
او ادامه داد: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در آغاز، فرایندها را تدوین و تصویب کرد. سپس بر آن اساس کارگروه مدیریتی، گروه‌های کارشناسی و دبیرخانه سامانه ارزی شکل گرفت و در عمل فضای درست و مطمئنی ایجاد شد تا افرادی که نیاز به واردات دارند از طریق سامانه اقدام کنند.
آیت‌اللهی درباره سامانه ارزی کشور برای متقاضیان تخصیص ارز وارداتی، توضیح داد: این سامانه توسط سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور راه اندازی شد وعملکردی بسیار شفاف دارد و همه به صورت مکانیزه می توانند در آنجا درخواست خود را ثبت کرده و از نتیجه آن آگاه شوند.
 
لینک این سامانه در پرتال سازمان نظام صنفی کشور وجود دارد و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به پرتال نصر کشور، نسبت به ثبت نام و ایجاد تقاضای خود اقدام کنند. کاربران ابتدا باید نام کاربری و کلمه عبور دریافت کنند تا امکان درج مشخصات و بارگذاری مستندات خود را داشته باشند.
عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور درباره اقدام بعدی پس از ثبت درخواست متقاضیان، توضیح داد: پس از انجام فرایند فوق، دبیرخانه یک سری بررسی‌های ماهوی انجام می‌دهد و سپس به بخش کارشناسی مربوطه ارجاع می شود و چنانچه درخواست مورد نظر پس از رسیدگی مورد تایید قرار گرفت، موضوع وارد کارگروه مدیریتی می‌شود تا نظر کارشناسان مورد تصویب قرار گیرد.
 
سپس از طریق سازمان نظام صنفی، تاییدیه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارسال می‌شود و در ادامه هم وزارتخانه نامه تخصیص ارز را به همان میزان مورد تایید، به بانک مرکزی ارسال می‌کند.
او در پاسخ به این پرسش که آیا کارگروه مدیریتی در خصوص میزان ارز تخصیصی به یک متقاضی نظر کارشناسی می‌دهد یا خیر؛ گفت: این کارگروه در مقام تصویب است و چگونگی موضوع را گروه‌های کارشناسی انجام می‌دهند؛ به طور معمولی میزان ارزی که متقاضی درخواست کرده است تغییری ندارد و صرفا موضوع رد یا تایید شده و یا برای تکمیل مستندات مجددا در مسیر بررسی قرار می‌گیرد.
 
آیت‌اللهی درباره میزان استقبال واردکنندگان از این سامانه گفت: به باور بنده هنوز همه متقاضیان واردات آن 11 گروه با این سامانه آشنا نیستند و این گفت‌وگوی در حال انجام اقدام خوبی برای معرفی سامانه است؛ خوشبختانه افرادی که از این سامانه اطلاع دارند از آن استقبال کرده‌اند و شفافیت و سرعت عملی که سامانه ارزی نظام صنفی دارد موجب ترغیب متقاضیان شده است تا بهتر بتوانند از خدمات آن بهره بگیرند.
مدیر کارگروه سامانه ارزی کشور در پاسخ به این پرسش که آیا اولویتی برای ثبت درخواست تخصیص ارز در سامانه ارزی، وجود دارد، پاسخ داد: هر متقاضی در هر جای کشور که بخواهد در 11 مقوله مورد اشاره وارداتی داشته باشد، می‌تواند نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کند.
 
آیت‌اللهی درباره مرحله پایانی تخصیص ارز گفت: مرحله پایانی، نظارت است یعنی دریافت کننده ارز باید اسناد خرید و فروش خود را بر اساس اسناد رسمی در سامانه بارگذاری کند تا گذار از آخرین مرحله درخواست ارز انجام شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.