فناوری اطلاعات

April 19, 2023
15:40 چهارشنبه، 30ام فروردینماه 1402
کد خبر: 144779

زوسیه قصدی برای فیلتر ویکی‌پدیا ندارد

وزیر امور دیجیتالی روسیه پس از این که دادگاهی در مسکو، ویکی‌پدیا را به پرداخت جریمه برای عدم حذف محتوای غیرقانونی محکوم کرد، اعلام کرد مسکو هنوز قصد ندارد این دایره المعارف آنلاین را فیلتر کند.
 
ویکی پدیا یکی از معدود منابع اطلاعات مستقل است که از زمان تشدید کنترل محتوای آنلاین پس از آغاز جنگ در اوکراین، در روسیه دوام پیدا کرده است.
 
خبرگزاری اینترفکس به نقل از مکسوت شادائف، وزیر امور دیجیتالی روسیه، نوشت: ما هنوز ویکی پدیا را فیلتر نکرده‌ایم.
 
ویکی‌پدیا در یک بیانیه ایمیل شده اعلام کرد: به فراهم کردن دسترسی به ویکی‌پدیا برای روسی زبانان در سراسر جهان که ارزشی در این سایت می‌بینند ادامه خواهد داد و و تلاش می‌کند از حق همه برای دسترسی حمایت کند.
 
دادگاهی در مسکو روز سه شنبه بنیاد ویکی‌مدیا که مالک ویکی‌پدیا است را به دلیل کوتاهی در حذف اطلاعاتی که مروج پریدن به قطار در حال حرکت عنوان شده است،   ۸۰۰ هزار روبل معادل ۹۷۷۷ دلار دلار جریمه کرد.
 
ویکی‌مدیا پیش از این اعلام کرده بود اطلاعاتی که مقامات روسی نسبت به آنها معترض بودند، مطابق با استانداردهای ویکی‌پدیا است.
 
روسیه سال‌ها به دنبال راه اندازی یک دایره المعارف آنلاین بومی بوده اما پیشرفت چندانی در این زمینه نداشته است. به همین ترتیب، روسیه تلاش کرده است یک سرویس میزبانی ویدئو که با یوتیوب آلفابت قابل قیاس باشد، راه اندازی کند.
 
ویاچسلاف ولودین، سخنگوی دومای روسیه روز سه شنبه اعلام کرد: دادگاه به گوگل دستور داده است یک میلیارد روبل به دلیل مسدود کردن کانال یوتیوب تلویزیون دوما پرداخت کند. گوگل در روسیه در این باره اظهار نظر نکرد.
 
خبرگزاری اینترفکس گزارش کرد رگولاتور ارتباطات روسیه (روس‌کومنادزور) به دنبال وضع جریمه حداکثر چهار میلیون روبل برای امتناع گوگل از حذف محتوای ممنوع در روسیه است. این پرونده ۲۰ آوریل در دادگاهی در مسکو رسیدگی می‌شود.
 
سپتامبر گذشته یک دادگاه جریمه ۲۱.۷ میلیاردر روبل علیه زیر مجموعه گوگل در روسیه به دلیل کوتاهی مکرر در حذف اطلاعات مربوط به جنگ در اوکراین صادر کرد. زیر مجموعه گوگل در روسیه پس از اینکه مقامات این کشور حساب بانکی‌اش را توقیف کردند، اعلام ورشکستگی کرد.
 
گوگل فعالیت‌های تجاری در روسیه را متوقف کرده اما خدمات رایگان این شرکت آمریکایی همچنان قابل دسترس است.
 
بر اساس گزارش رویترز، روسیه همچنین سرویس توییچ آمازون را به دلیل کوتاهی در حذف اطلاعات نادرست درباره جنگ در اوکراین، حدود چهار میلیون روبل جریمه می‌کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.