اپلیکیشن

تلفن همراه

April 26, 2023
15:48 چهارشنبه، 6ام اردیبهشتماه 1402
کد خبر: 144898

وزیر ارتباطات: احدی حق دسترسی به اطلاعات مردم در پیام رسان های داخلی را ندارد

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه به هیچ وجه احدی حق دسترسی به اطلاعات مردم در پیام رسان های داخلی را ندارد، گفت: بر اساس فتوای مقام معظم رهبری، اطلاعات مردم در فضای مجازی و پیامرسان ها، حریم خصوصی آنها محسوب می شود و ایشان تعرض به امنیت و حریم مردم در پیام‌رسان‌های داخلی را «حرام شرعی» دانسته اند.
 
isazar.jpg
 
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز (چهارشنبه) در حاشیه برگزاری جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس فتوای مقام معظم رهبری، تعرض به امنیت و حریم مردم در پیام‌رسان‌های داخلی «حرام شرعی» است. وزارت ارتباطات هم بر اساس قوانین و مقررات کشور و ضوابطی که در این زمینه وضع کرده است بر حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران در پیام رسانها نظارت دارد.
 
وی افزود: به هیچ وجه احدی حق دسترسی به اطلاعات مردم در پیام رسان های داخلی را ندارد و اطلاعات مردم در پیام رسانهای داخلی مشمول اصل 25 قانون اساسی است و خیال مردم راحت باشد.
زارع پور با اشاره به رونمایی رسمی از اتصال متقابل پیام رسان های بومی در روز گذشته، تصریح کرد: دیروز به شکل رسمی اتصال متقابل پیام رسان های ایرانی رونمایی شد که در فاز نخست چهار پیام رسان ایتا، بله، گپ و آیگپ به این طرح پیوستند و مردم عزیزمان از این پس برای ارتباط با هموطنان عزیز دیگر نیاز به نصب انواع پیامرسان های ایرانی را ندارند و هر پیام رسانی که مردم عزیزمان بر اساس سلیقه خود دوست دارند، می توانند روی گوشی خود نصب کنند و با بقیه پیامرسان های داخلی در ارتباط باشند. 
 
وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: در فاز نخست، ارسال پیام و فایل پیش بینی شده و در گام های بعدی امکان تشکیل گروه بین کاربران پیام رسان های مختلف و تماس صوتی و تصویری نیز پیش بینی شده است.
وی با اشاره به شبهاتی که از دیروز مبنی بر اینکه اتصال متقابل پیام رسان ها باعث از بین رفتن رقابت و مزیت آنها می شود، توضیح داد: این کار باعث رقابت بیشتر میان پیام رسان ها می شود که بتوانند سهم بیشتری از بازار را بگیرند چراکه امکانات آنها با یکدیگر متفاوت است و این مسیری است که در دنیا نیز دنبال می شود.
 
زارع پور با اشاره به وضع قانون DMA در اتحادیه اروپا تصریح کرد: اتحادیه اروپا، قانون بازار دیجیتال را وضع کرده که روح آن قانون رفع انحصار تمام پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی فعال در اروپاست و از ابتدای سال 2024 اجباری می شود که بر اساس آن تمام پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی فعال در اروپا موظف به برقراری اینترکانکشن هستند و یعنی یک پیامرسانی که حتی هزار کاربر داشته باشد باید به پیام رسان هایی چون واتساپ و تلگرام اتصال متقابل داشته باشد.
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه در این قانون جرایم سختی برای عدم اجرای برقراری اتصال متقابل وضع شده و این جهت گیری در همه کشورهای دنیا دنبال می شود، گفت: این مایه افتخار است که در جمهوری اسلامی ایران با تلاش متخصصان و نخبگان و شرکت هایی که در پیامرسان های داخلی مشغول به فعالیت هستند، با راهبری سازمان فناوری اطلاعات اتصال متقابل پیام رسان های ایرانی انجام شد و مردم عزیزمان می توانند از این قابلیت جدید استفاده کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.