تلفن همراه

فناوری

April 30, 2023
8:33 یکشنبه، 10ام اردیبهشتماه 1402
کد خبر: 144942

کوالکام برای ساخت تراشه‌های پرچم‌دار آینده‌اش از فرایند ۳ نانومتری سامسونگ و TSMC استفاده می‌کند

ظاهراً کوالکام قصد دارد هم‌زمان از فرایند ۳ نانومتری N3E TSMC و GAA سامسونگ برای ساخت نسخه‌های آینده تراشه‌های اسنپدراگون سری ۸ استفاده کند.
 
 
Snapdragon 8 Gen 2 براساس فرایند ۴ نانومتری TSMC ساخته شده است؛ اما امکان دارد این شرکت برای تولید نسل بعدی تراشه‌های پرچم‌دارش از فرایندهای تراشه‌سازی سامسونگ نیز بهره ببرد. طبق شایعه‌ای جدید، فرایند پیشرفته‌ی N3E شرکت TSMC و فناوری ۳ نانومتری GAA سامسونگ برای دستیابی کوالکام به هدف این شرکت استفاده خواهند شد.
 
سامسونگ اخیراً فرایند پیشرفته‌ی ۳ نانومتری GAA خود را معرفی کرده است و به‌گزارش WccfTech، به‌نظر می‌رسد خروجی ویفر این فناوری مطلوب است. به‌گفته‌ی یکی از افشاگران خبرهای فناوری به‌ نام Revegnus، شاید به‌همین‌دلیل کوالکام قصد دارد پردازنده‌های پرچم‌دار بعدی سری اسنپدراگون ۸ را با فرایندهای ساخت دو شرکت مذکور تولید کند. اگر این طرح در اوایل سال ۲۰۲۴ محقق شود، Snapdragon 8 Gen 4 استاندارد با فرایند N3E شرکت TSMC ساخته خواهد شد.
 
نسخه‌ی دوم Snapdragon 8 Gen 4 نیز براساس فرایند ۳ نانومتری سامسونگ، یعنی GAA تولید و احتمالاً با نام Snapdragon 8 Gen 4 For Galaxy عرضه خواهد شد. گفته می‌شود این تراشه در سری گلکسی S25 استفاده خواهد شد. پیش‌از‌این نیز شایعه شده بود کوالکام برای تولید تراشه‌های پرچم‌دار آینده‌ی خود از فرایندهای ساخت دو شرکت سامسونگ و TSMC هم‌زمان استفاده کند که این اقدام می‌تواند به کاهش هزینه‌های این شرکت نیز کمک کند. اپل تنها شرکتی است که امسال تراشه‌های جدیدی براساس فرایند ۳ نانومتری TSMC تولید می‌کند.
 
استفاده از فرآیند N3E شرکت TSMC برای کوالکام ارزان‌‌ نخواهد بود و استفاده از فرایند ۳ نانومتری GAA سامسونگ راهکار مناسبی برای تولید سیستم-روی-چیپ‌های بعدی سری اسنپدراگون ۸ خواهد بود. به‌نظر نمی‌رسد این شرکت امسال برنامه‌ای برای استفاده از فرایندهای ۳ نانومتری GAA داشته باشد و Snapdragon 8 Gen 3 با فناوری N4P شرکت TSMC تولید خواهد شد.
 
فرایند تولید نسخه‌های قبلی اسنپدراگون سری ۸ نشان داد فرایندهای ساخت TSMC درمقایسه‌با فرایندهای پیشرفته‌ی سامسونگ عملکرد بهتری دارند و جالب است ببینیم رقابت این دو تراشه‌ساز در آینده‌ی نزدیک به کجا ختم خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.