لبه تکنولوژی

مخابرات فضایی

May 1, 2023
12:56 دوشنبه، 11ام اردیبهشتماه 1402
کد خبر: 144998

رئیس سازمان فضایی خبر داد؛ پرتاب سری «ماهواره‌های پارس» و «طلوع» در سال جاری

رئیس سازمان فضایی ایران از پرتاب ماهواره‌هایی در سال جاری خبر داد و گفت: در سال جاری سری ماهواره‌های پارس (پارس ۱ و ۲) به عنوان جفت ماهواره، ماهواره طلوع با دقت ۱۰ متر رنگی آماده پرتاب می‌شوند. 
 
حسن سالاریه امروز در مراسم افتتاح بیست و هفتمین همایش و نمایشگاه ژئوماتیک، ارائه تصاویر سنجشی پایه محور را از زمینه های همکاری سازمان فضایی با مجموعه های مرتبط با نقشه برداری و داده های اطلاعات مکانی دانست و افزود: ایران در بهره برداری از نقشه ها در فعالیت های عمرانی، راه‌سازی، کشاورزی و دریانوردی قدمت چند هزار ساله دارد؛ از این رو ایران جزو کشورهای پیشرو در استفاده و طراحی نقشه در اموری چون ساخت قنات‌ها به شمار می‌رود. 
 
وی با بیان اینکه امروزه کاربرد داده‌های فضایی در نقشه‌برداری موجب تحول عظیم در صنعت نقشه‌برداری شده است، اظهار کرد: در این صنعت جهش بزرگی بر اساس استفاده از داده‌های فضا پایه و همچنین ماهواره‌های سنجشی و تصاویر راداری که قادر است در هر شرایط جوی تصاویر را ارائه دهد، ایجاد شده و این دستاورد خوبی در صنعت نقشه‌برداری محسوب می‌شود. 
 
وی صنعت نقشه برداری را از صنایعی با ارزش افزوده بالا توصیف کرد و ادامه داد: میزان ارزش افزوده در این صنعت نسبت یک به ۷ را دارد؛ به این معنا که به ازای هر یک واحد سرمایه‌گذاری ۷ برابر ارزش افزوده ایجاد خواهد کرد. این میزان برای تهیه نقشه‌های بحران یک به ۳۰ است؛ یعنی به ازای هر واحد سرمایه گذاری ۳۰ برابر ارزش افزوده به همراه دارد.
 
سالاریه، صنعت فضایی ایران را دارای قدمت ۲۰ ساله دانست و یادآور شد: در اواخر دهه ۷۰ که صنعت فضایی در کشور شکل گرفت، عمده چالش ما مانند همانند حوزه‌های های تک، تحریم بود و امکان استفاده از داده های فضایی با دقت بالا برای ما فراهم نبود.
 
به گفته وی، بعضا دسترسی به تصاویر فضایی با دقت حدود ۱۰ متر فراهم بود، ولی دسترسی برای تصاویر با دقت‌های کمتر از ۵ متر و ۲ متر فراهم نبوده است.
 
رئیس سازمان فضایی ایران اضافه کرد: بر این اساس لازم بود تا صنعت فضایی را با تکیه بر دانش بومی در کشور توسعه دهیم و اولین قرارداد ماهواره سنجشی و پرتاب آن در اوایل دهه ۸۰ با همکاری دانشگاه‌هایی چون شریف، مالک اشتر، علم و صنعت و امیرکبیر منعقد شد و این انعقاد قرداد آغاز طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی در کشور بوده است.
 
وی با بیان اینکه در ابتدا دقت‌های ۵۰ متر و ۴۰ متر برای ماهواره‌های سنجشی تعیین شد، خاطر نشان کرد: اکنون دقت‌های ۵ متر تصاویر سیاه و سفید و ۱۰ متر رنگی برای این ماهواره‌ها در نظر گرفته می‌شود که ماهواره هایی با این دقت ساخته شده و آماده پرتاب است.
 
سالاریه، از پرتاب ماهواره‌هایی در سال جاری خبر داد و گفت: در سال جاری سری ماهواره‌های پارس (پارس ۱ و ۲) به عنوان جفت ماهواره، ماهواره طلوع با دقت ۱۰ متر رنگی آماده پرتاب می‌شوند. 
 
رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: علاوه بر آن قرارداد، در حال پیگیری انعقاد قرارداد برای ساخت ماهواره با دقت ۴ متر  با بخش خصوصی هستیم و در طی آن خرید تضمینی تصاویر ماهواره با بخش خصوصی را خواهیم داشت.
 
وی با اشاره به همکاری سازمان فضایی با سازمان نقشه برداری کشور، گفت: در این همکاری تصاویر ماهواره خیام در اختیار این سازمان قرار می گیرد و در حال آرشیو کردن این تصاویر هستیم. این تصاویر داده‌های مناسبی برای به روز کردن نقشه های یک بیست و پنج هزارم است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.