بازی

فناوری اطلاعات

May 1, 2023
14:02 دوشنبه، 11ام اردیبهشتماه 1402
کد خبر: 145007

فروش پلی‌استیشن ۵ به ۳۸ میلیون دستگاه رسید

چندی پیش شرکت سونی گزارش مفصل سال مالی اخیر خود که به ۳۱ مارس ۲۰۲۳ ختم می‌شود، منتشر کرد و در جریان آن جزئیات قابل‌توجهی را از عملکرد پلی‌استیشن در طول سال مالی قبل و فروش کنسول پلی‌استیشن ۵ ارائه کرد.
 
 
طبق گزارش مالی جدید سونی، کنسول نسل نهمی پلی‌استیشن ۵ توانسته تا به امروز بیش از ۳۸.۴ میلیون دستگاه در سراسر جهان به فروش برساند که این یک آمار فوق‌العاده برای سونی و پلی‌استیشن محسوب می‌شود. این در حالی است که کنسول پلی‌استیشن ۴ در همین بازه‌ی زمانی مشابه بعد از عرضه‌اش، توانسته بود ۴۰ میلیون دستگاه در سراسر جهان به فروش برساند. اگرچه در این آمار عملکرد پلی‌استیشن ۴ کمی بهتر بوده است اما باید در نظر گرفت که این چند سال اخیر شرکت‌های تکنولوژی به دلیل کمبود نیم‌رساناها مشکلاتی در تأمین موجوداتی سخت‌افزارهای خود داشتند و اینکه پلی‌استیشن ۵ توانسته در چنین شرایطی عملکردی تقریباً نزدیک با پلی‌استیشن ۴ داشته باشد، نشان از موفقیت بسیار آن است. انتظار می‌رود در سال مالی آینده فروش پلی‌استیشن ۵ در بازه‌ی زمانی مشابه پس از انتشار از پلی‌استیشن ۴ هم بیشتر شود.
 
به‌صورت دقیق‌تر، سونی در سه‌ماهه‌ی چهارم و پایانی سال مالی ۲۰۲۲ چیزی حدود ۶.۳ میلیون کنسول وارد بازار کرده است که نسبت به بازه‌ی مشابه در سال پیش ۴.۳ میلیون نسخه بیشتر بوده و حتی از انتظارات اولیه این شرکت هم بالاتر بوده است. این آمار نشان از رشد ۲۱۵ درصدی فروش سخت‌‌افزار پلی‌استیشن ۵ نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته است. با این حال، فروش کنسول نسبت به سه‌ماهه‌ی قبلی یعنی سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۲ کاهش ۴.۱۷ درصدی را تجربه کرده است.
 
به‌صورت کلی، سونی در سال مالی ۲۰۲۲ توانسته بیش از ۱۹.۱ میلیون کنسول به فورش برساند. این در شرایطی است که پیش‌بینی اولیه‌ی سونی برای فروش کنسول در این سال مالی ۱۹ میلیون دستگاه بوده است. اگرچه همان رقم هم بسیار بالا بود اما سونی توانسته حتی از پیش‌بینی و انتظار اولیه‌ی خود برای این سال مالی هم بالاتر برود.
 
 
 
طبق آمار پلی‌استیشن، در انتهای سال مالی ۲۰۲۲ یعنی تا تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۲۳ سرویس پلی‌استیشن ۵ حدود ۴۷.۴ میلیون مشترک داشته است که با تعداد مشترکان این سرویس در سال مالی قبلی یکسان است. البته، این آمار نسبت به سه‌ماهه‌ی قبلی همین سال مالی کمی افزایش داشته است.
 
همچنین تا تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۲۳ حدود ۱۰۸ میلیون کاربر فعال ماهانه در پلی‌استیشن نتورک (PlayStation Network) وجود داشته است که نسبت به همین بازه‌ی زمانی مشابه در سال قبل دو میلیون کاربر فعال ماهانه بالاتر است.
 
طبق آمار سونی، در سه‌ماهه‌ی پایانی این سال مالی که به ۳۱ مارس ۲۰۲۳ ختم می‌شود، تقریباً ۶۸ میلیون بازی روی دو کنسول پلی‌استیشن ۵ و پلی‌استیشن ۴ به فروش رفته است که نسبت بازه‌ی زمانی مشابه در سال قبل حدود ۲.۵ میلیون کاهش داشته است. از این میان، ۹.۵ میلیون نسخه مربوط به فروش بازی‌های استودیوهای داخلی پلی‌استیشن بوده است. این رقم هم نسبت به سال مالی قبلی کاهش ۵ میلیونی داشته است. ۷۰ درصد از فروش بازی‌ها هم متعلق به فروش دیجیتالی بوده است که یک درصد نسبت به سال قبل کمتر است.
 
 
 
به‌صورت کلی، از نظر درآمد و سود عملیاتی هم پلی‌استیشن سال مالی موفقی را پشت سر گذاشت. در سال مالی ۲۰۲۲، درآمد بخش پلی‌استیشن ۳۶۴۴.۶ میلیارد ین/ ۲۶.۹۱۷ میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال مالی قبل از آن ۳۳.۰۳ درصد افزایش داشته است. همچنین سود عملیاتی پلی‌استیشن در همین بازه‌ی زمانی ۲۵۰ میلیارد ین/ ۱.۸۴۶ میلیارد دلار بوده است که نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال قبل ۲۷.۷۶ درصد کاهش داشته است. یکی از دلایل کاهش سود عملیاتی، خریدهای بزرگی نظیر خرید استودیو بانجی و همین‌طور سرمایه‌گذاری روی بازی‌های سرویس محور بوده است.
 
در حالی که پلی‌استیشن توانسته سال مالی خوبی را پشت سر بگذارد و فروش کنسول پلی‌استیشن ۵ حتی از انتظارات سونی بیشتر شود، چندی پیش مایکروسافت در گزارش مالی خود از کاهش ۳۰ درصدی فروش ایکس‌باکس نسبت به سال قبل خبر داده بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.