اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

فیبرنوری

May 9, 2023
13:34 سه شنبه، 19ام اردیبهشتماه 1402
کد خبر: 145229

وزیر ارتباطات پاسخ داد؛ اینترنت ماهواره‌ای نمی‌تواند سرعت و کیفیت فیبر نوری را فراهم کند؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با نگاه به پروژه فیبر نوری در اروپا، همه بسیج شده اند که تا ۲۰۲۵ به پوشش حداکثری برسند.
 
عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – در یکی از شبکه‌های اجتماعی داخلی در پاسخ به یک کاربر که گفته بود امروز تمام دنیا در حال پیشبرد منظومه های ماهواره‌ای هستند، در چنین شرایطی چه نیازی به پروژه فیبر نوری است، اظهار کرد: اینترنت ماهواره‌ای نمی‌تواند سرعت و کیفیت ارتباط مبتنی بر فیبر نوری را فراهم کند، برای همین همه کشورهای پیشرفته با شتاب در حال اتصال ساختمان هایشان با فیبر نوری هستند.
 
وی در ادامه گفت: با نگاه به این پروژه در اروپا، همه بسیج شده‌اند تا سال ۲۰۲۵ به پوشش حداکثری برسند.
 
در همین رابطه شب گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان اینکه فیبر نوری زیر ساخت توسعه سه چهار دهه آینده خواهد بود، اظهار کرده بود: بر مبنای این تحلیل و بر اساس مصوبات بالا دستی از جمله مصوبه شورای عالی فضای مجازی که تاکید دارد تا افق ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارها به سرعت میانگین ۲۵ مگابیت بر ثانیه دسترسی داشته باشند، ما به جای اینکه فناوری‌های در آستانه منسوخ شدن از جمله VDSL را انتخاب کنیم، سراغ یک پروژه راهبردی و البته سخت یعنی فیبر نوری منازل و کسب و کارها رفتیم.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر این پروژه در ۱۱ مرکز استان و ۱۰۰ شهر شروع است گفت: اینترنتی که مشترکان با پروژه فیبر نوری دریافت می کنند، سرعتی نزدیک به ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه دارد و این یعنی تا ۸۰ برابر سرعتی بالاتر از اینترنت فعلی که مردم در اختیار دارند.  این پروژه سرویس پایدارتر و با کیفیت تری را در اختیار مردم قرار می دهد و حتی جالب است بدانید که مصرف انرژی فناوری مبتنی بر فیبر نوری بسیار کمتر از فناوری های همراه است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.